Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter noen måneder med venting er den nye PC-en i boks. Kanskje jeg hadde litt for store forventninger til Wolfdale, men alt i alt er jeg meget fornøyd.

 

PC-en ble knall den.

E8500 med 4110 MHz som 24/7 clock 1.35V

Abit QuadGT X38 med 8GiB PC2-8000

8800 ULTRA @ 620/1150(2300)

 

Spesielt fornøyd med hovedkortet siden det har viftestyring etter temperaturen for alle 6 vifter. Virker stabilt og fint. Mer turtall på vitene når jeg spiller. Mindre turtall når jeg jobber/ser film osv. Knapp bak på IO-Panelet for Clear CMOS er det og. Kortet trøblet en del i starten, men etter en BIOS-oppdatering er det stabilt som fjell. Den digitale PWM-spenningsstyringen ser ut til å være meget stabil. Synes det oser kvalitet av hele kortet, spesielt til at det er et av de rimeligere X38-kortene. Det var lett å komme til alle plugger og kabler. Montering av Noctua NH-U12P kjøler gikk problemfritt. Grafikkortet blokkerer ikke minnesporet slik at det lar seg gjøre å se sette inn/ ta ut minne uten demontering. Bør likevel være forsiktig pga liten klaring. Så godt som perfekt layout etter min smak. Den passive kjølingen blir ganske varm, men ser ikke ut til å skape problemer.

 

Fikk ikke 4.5 GHz stabilt verken på 1.4 1.45 eller 1.50V. Kan sikkert finne en workaround men ikke verd den ekstra knotingen og ikke den ekstra varmen heller.

 

Lykke til, dere andre som venter eller får prosessor i disse dager.

 

Edit: Nå er ikke jeg noen benchmark-freak men har testet 3DMark 2001: 73000 og 06: 14k for å få en indikasjon på om maskinen yter som den skal. På den gamle maskinen (med samme grafikkort) hadde jeg 8k i 06 så det er en fin økning. Selv om 06 helst vil ha Quad CPU.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Fikk ikke 4.5 GHz stabilt verken på 1.4 1.45 eller 1.50V. Kan sikkert finne en workaround men ikke verd den ekstra knotingen og ikke den ekstra varmen heller.
typisk core 2 det der, veldig villige helt til det plutselig er stopp. som et eksemper er min e6600 nå faktisk passiv på 2,95ghz, men jeg har store problemer med og få den stabil på 3,3
Lenke til kommentar
Hva er grunnen til at nye E8400 og E8200 på 45nm arkitektur har samme TDP(65W) som E6850 og E6750 som er 65nm arkitektur? Klokkefrekvensene er jo like, og skal ikke krympet nm-arkitektur tilsi mindre varmeutvikling? :hmm:

 

Tabellen fra første post;

De utvilker neppe like mye varme i praksis som 65nm-modellene selv om 65W er et mål på varmeutvikling (maksimalt gjennomsnitt over 30 sekunder eller noe sånt så vidt jeg husker). I teorien kan man være uheldig å få en som utvikler eksepsjoelt mye varme til å være 45nm og utvikler like mye varme som en 65nm.

 

I praksis har Intel ikke noe sterk konkurranse for tida og kan tillate seg å ha større slingringsmonn enn for f.eks 2-3 år siden. Jeg vil gjette på at en normal 65nm 65W TDP kom opp i ca 50-55W på det maksimale og at 45nm-utgavene i praksis kommer opp i ca 40-45W på det maksimale. Selv om TDP er 65W.

Lenke til kommentar

Lurer på om jeg skal kose meg litt med montering og klokking av E8400 i morgen. Men skal ha på en ny kjøler som må dremles litt og hovedkortet må demonteres så det er litt jobb og nå har vinterværet kommet hjemme med masse snø og sol i helgen så grr. vanskelig å finne tid.

 

CPU'en kom litt sent i posten så den kom akkurat når jeg dro 1 uke på fjellet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Bestilte Q9450 fra PS for noen dager siden og fikk bekreftet leveringsdato 8 februar, så får vi se om det holder stikk.

 

Har lyst på en firekjerner jeg også. Men vet ikke siden de ikke klokker så godt pga lav MP. Men det er så fristende. :wee:

 

Hva tror du? Vurdert E8500 noen gang du? Og hvorfor valgte du firekjerner i stedet for to?

 

Spør bare pga av at jeg selv er usikker. :wee:

 

Får vel Q9450 opp i 4ghz? :)

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt E8400 av den grunn at jeg stort sett ikke kjører programmer osv som drar nytte av quad. Og høy 3DMark score er ikke superviktig for meg ;)

 

Bestilte Q9450 fra PS for noen dager siden og fikk bekreftet leveringsdato 8 februar, så får vi se om det holder stikk.

 

Har lyst på en firekjerner jeg også. Men vet ikke siden de ikke klokker så godt pga lav MP. Men det er så fristende. :wee:

 

Hva tror du? Vurdert E8500 noen gang du? Og hvorfor valgte du firekjerner i stedet for to?

 

Spør bare pga av at jeg selv er usikker. :wee:

 

Får vel Q9450 opp i 4ghz? :)

 

Har sett noen Q9450 som stopper rundt 3.8Ghz som 24/7 clock. Svært få resultater fra disse prosessorene dog.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Bestilte Q9450 fra PS for noen dager siden og fikk bekreftet leveringsdato 8 februar, så får vi se om det holder stikk.

 

Har lyst på en firekjerner jeg også. Men vet ikke siden de ikke klokker så godt pga lav MP. Men det er så fristende. :wee:

 

Hva tror du? Vurdert E8500 noen gang du? Og hvorfor valgte du firekjerner i stedet for to?

 

Spør bare pga av at jeg selv er usikker. :wee:

 

Får vel Q9450 opp i 4ghz? :)

 

Jeg har kjøpt min siste prosessor med bare 2 kjerner ;-), etter å ha installert en Q6600 er jeg overbevist om at 4 kjerner er tingen.

 

Det er vel ting som tyder på at Q9450 blir vanskelig å få over 3.6 pga multiplier.

(skal vistnok tilsvare ca 3.8 på en Q6600).

Hvis jeg oppnår 3.2-3.4 med lav temp er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...