Gå til innhold

Info om Intel 45nm


Intern

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Jeg tror forventningene til 45nm versjoner - både Wolfdale og Yorkfield - er noe hausset opp.

 

Joda, det ser ut til at de fleste greit klarer ett stykke opp på 4-tallet og ikke har FSB-wall før opp mot 600.

 

Men, jeg har observert at det må "pøses på" mye volt som gir en kraftig økning av temperaturer.

Både i diverse tråder om Ennnn og egen testing av E8400.

 

Det kan neppe være lurt i lengden.

 

Har derfor valgt å kjøre min på 3.85Ghz for daglig bruk.

Det er snakk om 10-15 grader lavere loadtemps og 1.3 kontra 1.4 VCore (load).

 

Edit:

I mitt tilfelle kan det godt skyldes ett hk som ikke er helt "up-to-date" eller kjent for å være spesielt bra til klokking (høy FSB).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var dette jeg tenkte på. E8XXX blir varme når man øker spenningen over stock.

Ser de ikke anbefaler mer enn 1.45V for 24/7 på ulike OC-forum men selv er jeg skeptisk til mer enn .1 eller .15 offset ved bruk av luftkjøling. Ser enkelte kjører 1.55-1.6 med vannkjøling. Dette er ganske mye i lengden tror jeg. Kan man ikke forkrøple hele prosessoren ved å benytte urimelig høy driftspenning over tid?

 

Ligger en E8500 på bordet bak her (Hovedkort og Minne på vei i posten).

 

Tipper at for meg blir det å kjøre 4GHz med lavest mulig spenning fremfor max 24/7 clock selv om jeg hadde håpet på 9.5x500.

 

Håper jeg gjorde rett valg med E8500. Utifra hva de skriver på diverse forum kan det se ut som de beste chipene har gått til E8500 og at det ikke bare er multiplikatoren som skiller de. Ser ut som det er ganske mange skuffede E8400-kjøpere rundt omkring.

 

Stor overdrevet hype dette ja. Kunne likegodt kjøpt E6850 / Q6600 for måneder siden fremfor å vente. Får vente å se til jeg får resten av komponentene. Jeg blir nok uansett ikke misfornøyd da jeg bytter fra Overclocked Opteron 148 som jeg har hatt i 2 år. Problemet er bare at jeg har fått store forventninger pga alt snakket om Wolfdale.

 

EDIT: Har valgt Abit QuadGT (X38-basert) da dette har en annen og mer stabil spenningsregulering enn på andre kort i tillegg er det ikke kondensatorer rundt CPU-Sokkelen. Dette kortet har visst også en biosetting der man kan låse en øvre prosessorspenning slik at man får en mer stabil spenning og lavere dropp etter at OS er lastet. Gleder meg nå:)

 

Er egenlig litt lei av overklokking så jeg lurer på et annet prosjekt.

Å volte/klokke ned en E8400 til 2GHz og kjøre den passivt i et helt vifteløst/motorløst oppsett med SSD, 12W 2D-grafikkort, passiv 400W PSU. Dette til å bruke som DAW (Digital Audio Workstation) Burde greie å kjøre et slikt system 100% vifteløst. Det blir vel en motor da, i det optiske drevet, men dette støyer jo ikke annet enn når drevet er i bruk.

Rimelig blir det og med unntak av SSD-drevet.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Ja, det var dette jeg tenkte på. E8XXX blir varme når man øker spenningen over stock.

Ser de ikke anbefaler mer enn 1.45V for 24/7 på ulike OC-forum men selv er jeg skeptisk til mer enn .1 eller .15 offset ved bruk av luftkjøling. Ser enkelte kjører 1.55-1.6 med vannkjøling. Dette er ganske mye i lengden tror jeg. Kan man ikke forkrøple hele prosessoren ved å benytte urimelig høy driftspenning over tid?

 

Ligger en E8500 på bordet bak her (Hovedkort og Minne på vei i posten).

 

Tipper at for meg blir det å kjøre 4GHz med lavest mulig spenning fremfor max 24/7 clock selv om jeg hadde håpet på 9.5x500.

 

Håper jeg gjorde rett valg med E8500. Utifra hva de skriver på diverse forum kan det se ut som de beste chipene har gått til E8500 og at det ikke bare er multiplikatoren som skiller de. Ser ut som det er ganske mange skuffede E8400-kjøpere rundt omkring.

 

Stor overdrevet hype dette ja. Kunne likegodt kjøpt E6850 / Q6600 for måneder siden fremfor å vente. Får vente å se til jeg får resten av komponentene. Jeg blir nok uansett ikke misfornøyd da jeg bytter fra Overclocked Opteron 148 som jeg har hatt i 2 år. Problemet er bare at jeg har fått store forventninger pga alt snakket om Wolfdale.

 

EDIT: Har valgt Abit QuadGT (X38-basert) da dette har en annen og mer stabil spenningsregulering enn på andre kort i tillegg er det ikke kondensatorer rundt CPU-Sokkelen. Dette kortet har visst også en biosetting der man kan låse en øvre prosessorspenning slik at man får en mer stabil spenning og lavere dropp etter at OS er lastet. Gleder meg nå:)

 

Er egenlig litt lei av overklokking så jeg lurer på et annet prosjekt.

Å volte/klokke ned en E8400 til 2GHz og kjøre den passivt i et helt vifteløst/motorløst oppsett med SSD, 12W 2D-grafikkort, passiv 400W PSU. Dette til å bruke som DAW (Digital Audio Workstation) Burde greie å kjøre et slikt system 100% vifteløst. Det blir vel en motor da, i det optiske drevet, men dette støyer jo ikke annet enn når drevet er i bruk.

Rimelig blir det og med unntak av SSD-drevet.

 

Hvor fikk du kjøpt E8500?

Er du fornøyd med ABIT sitt HK?

Har nemlig det kortet på vei i posten.

 

Lurte på en ting, har ingen planer å OC, men vil likevel prøve å få min CPU E84007E8500 til 4ghz med en Nocthua P kjøler, pga tror ellers cpu ville vært en flaskehals med mitt HD 38700x2 kort.

Hvordan gjør jeg det enklest mulig? Stiller opp vcore til 1,4?

Har ett Antec Ninehundred kabinett, så kjøling er vel ikke ett problem her.

Lenke til kommentar
Hvor fikk du kjøpt E8500?

Er du fornøyd med ABIT sitt HK?

Har nemlig det kortet på vei i posten.

 

Lurte på en ting, har ingen planer å OC, men vil likevel prøve å få min CPU E84007E8500 til 4ghz med en Nocthua P kjøler, pga tror ellers cpu ville vært en flaskehals med mitt HD 38700x2 kort.

Hvordan gjør jeg det enklest mulig? Stiller opp vcore til 1,4?

Har ett Antec Ninehundred kabinett, så kjøling er vel ikke ett problem her.

 

Jeg bestilte E8500 fra SHG med det samme de ble lagt ut for salg, dem ble sendt 23. Januar og jeg mottok forsendelsen den 26. Leveringsdatoen ble forskjøvet, men jeg fikk den ganske rask og før den oppgitte datoen, men jeg var tidlig ute med å betille. Er godt fornøyd med SHG. Har bestilt noen ganger fra de nå og de har gode priser og rask levering hver gang.

 

Jeg får ikke hovedkortet før på onsdag så du får heller spørre om en uke eller to så kan jeg svare deg om jeg er fornøyd. Antar at det er det beste 775-kortet på marketet akkurat nå med tanke på at den har en annen og mer stabil metode for spenningsreguleringen enn andre kort og at det har tilpassede overklokkingsegenskaper. Vi får se når jeg har fått testet kortet en ukes tid.

 

Når det gjelder overklokking så er det ikke noe du skal bekymre deg for. Jeg har overklokket i snart 13 år og jeg har aldri ødelagt noe eller opplevd at en komponent har sluttet å virke. Den gangen jeg begynte med overklokking var det nok mulig å skade komponenter, men i dag er det så mye beskyttende funksjoner som hindrer at man ødelegger noe. Du bør allikevel sette deg godt inn i det du skal gjøre på forhånd. Det er hovedsakelig to ting som kan ødelegge feks en prosessor i dag ved overklokking. Det ene er at man kjører alt for høy spenning i forhold til hva som er normalt for prosessoren. Om prosessoren er beregnet for 1.2 volt kan man ikke kjøre på med 2 volt. Da blir det for høy varmeutvikling i prosessoren. Det andre er at man ikke må kjøre uten kjøleribbe for da vil temperaturen kunne komme opp i flere hundre grader i løpet av få sekunder. Nå skal det riktignok være throttling-funksjoner som skal sette ned hastigheten for å berge prosessoren men jeg ville ikke ha gamblet med dette. Du bør nok heller ikke sette urimelig høye hastigheter. Feks >50% overclock. Start med 10% På grafikkort og 20-25% på prosessor og jobb deg oppover trinnvis. Så ser du hvordan respons du får fra hardwaren. Hvis du bruker hodet så skal det være tilnermet umulig å ødelegge noe.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Sånn for eksempel hvis jeg hadde jævlig lyst på E8500 i uka her, hvor skal jeg da henvende meg for å få tilfredsstilt mine lyster?

 

Tviler du får tak i en prosessor på så kort tid.

Du burde ha vært tidligere ute, det går ikke å komme sist i køen og forvente å bli betjent først.

Lenke til kommentar

Skjønner, forventer egentlig ikke å få taki E8500 i uka her, men får forhåpentligvis alle de andre komponentene jeg har kjøpt på komplett i uka her.

 

Jeg tok en bråsjangs på ASUS P5N-T Deluxe 780i, ser på OC3D review at den trenger bios update, menmen.

 

Kan jo nevne at jeg gjerne vil motta tips om hvor jeg kan få taki E8500, hvis noen ser at de er på lager en plass (PM :innocent:). Hvis jeg ikke klarer å vente så må jeg nok nøye meg med å kjøpe en E8400 istedenfor.

 

Kan poste OC resultater og benchmarks i denne tråden når oppgraderingen min blir ferdig. :thumbup:

Endret av briktern
Lenke til kommentar

Om det ikke står "på lager" vil du nok ikke få E8500 før et stykke inn i februar om du skal vente med å bestille til det er på lager. Man kan ikke være sent ute om man skal ha melet malt. En kan ikke vente til det kommer på lager, da havner en bakerst i køen. Det er flere som vil ha slike prosessorer nå en webshopene greier å skaffe. De prosessorene som kommer inn vil som regel bli sendt ut til de som allerede har bestilt før de legges ut i webshop, derfor blir forventet dato for at varen kommer i webshop forskjøvet igjen og igjen. Rent teoretisk er det jo mulig at den i løpet av de 3 kommende ukene ikke blir lagt ut som "på lager" i webshop om det til enhver tid er bestilt fler enn de får inn. Evt om de kommer inn så blir de nok revet bort på timen. Dette vil jo endre seg etter hvert som etterspørselen går ned.

 

Så vidt jeg vet så har E8500 aldri hatt status som "på lager" på SHG, likevel har jeg fått prosessoren min og det før det var forventet jeg skulle få den. En må bare bestemme seg for hva man skal ha og sende inn bestilling til en webshop man har tillit til / eller som ebn tror vil kunne skaffe varen innen rimelig tid.

Endret av mrNilsen
Lenke til kommentar
Til dere alle som har kjøpt/skal kjøpe E8X00 og som har gamle Q6600 eller E6XX0.

 

Hva gjør dere med de gamle prosessorene? Kaster dere bare dem etter at dere har overklokket dem ihjel liksom?

 

Her er det bruk og kast metoden som gjelder :p

Jeg klarer ikke å lage mening av det: Kan du omformulere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...