Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Info om Intel 45nm

Intern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

X-bits Labs hevder at dette er strømforbruket på en E8200:

Idle: 2,5 W

100% load: 27,7 W

Er ikke det drøyt lite?

Har slengt inn en ordre på en uansett til en evt. oppgradering av HTPC. Burde jo være mulig å underklokke litt og få passiv kjøling, selv ved avspilling av HD materiale.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for at min E4300 byttes ut med en E8400 som jeg synes gir mest for pengene av de nye 45nm cpu'ene.

Indikasjoner tyder på at denne havner på rundt 1500,-. Den har en MP på 9 som burde gi en grei 4Ghz 24/7 klokk (9*445) på luft. Får se hva P35 kortet klarer.

Jeg synes ikke MP9.5 er verdt de 5-600 ekstra en E8500 vil koste.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
X-bits Labs hevder at dette er strømforbruket på en E8200:

Idle: 2,5 W

100% load: 27,7 W

Er ikke det drøyt lite?

Det er drøyt lite og jeg stiller meg skeptisk til om det er tilfelle.

Husk at man kan passivt kjøle prosessorer med den originale kjøleren med utkoblet vifte dersom effektforbruket er under ca 20W. Intel har f.eks passivt kjølte brikkesett som tar opp mot ca 22W med en relativt beskjeden kjøler i CPU-sammenheng. Dersom effektforbruket er under 5W så skal prosessoren kunne kjøles passivt med en svært liten passiv kjøler. F.eks en av de to øverst til høyre her:

35-425-007-04.jpg

.

Med 2,5W skal det være unødvendig å ha større passiv kjøler enn bare lokket på CPU'en.

Med andre ord høres det for godt ut til å være sant.

PS. Hvis man setter på maks strømsparing i effektprofilen så skal prosessoren kjøre på laveste speedstep hele tiden selv når CPUen jobber 100%. Da kan man regne med en halvering av effektforbruket sammenlignet med 100% last på maks hastighet.

Lenke til kommentar

Hadde opprinnelig tenkt å kjøpe en Q9550,men da multi er så lav blir jeg i tvil.Har en Q6600 nå som kjører på 3.8GHz 24/7.På en Q9550 må jeg opp i 447fsb for å oppnå samme hastighet.

Må si jeg er spent på fsb wall på disse cpuene.Blir moro å se resultatene på disse etterhvert.Men pr i dag ser jeg ingen grunn til å skifte ut min Q6600.

Lenke til kommentar
Hvis det er realistisk med P35, standard kjøler og passe billige hovedkort så ser jeg ikke helt problemet med multiplikatorer helt ned mot 8 fordi det gir muligheter for hele 4,0 GHz prosessorhastighet på f.eks E8200 og Q9450.

Problemet er at det ikke bare er hk som begrenser fsb, enhver cpu har også sin innebygde "fsb wall". Av det jeg har sett på xs og andre steder så ser fsb wall for E8x00 lovende ut, med mange godt over 500, men for de nye quad's ser det ut som om det går feil vei i forhold til forrige generasjon, mot 400-450.

Lenke til kommentar
I første innlegg står det "Lansert" med gul skrift. Men jeg kan ikke finne noen av disse lanserte prosessorene tilgjengelig via prisguiden. Kanskje man rett og slett burde skrevet "Papirlansert" der i stedet for? :wee:

Her, Simen

Ingen er på lager, men endrer til "Ja" eller "Nå" når de kommer på lager.

Endret av Intern
Lenke til kommentar

Jeg kan bare se:

Intel Core 2 Duo E8190 lager: Ingen registreringer

Intel Core 2 Duo E8200 lager: Ukjent

Intel Core 2 Duo E8400 lager: Ukjent

Intel Core 2 Duo E8500 lager: > 7 dager

Intel Core 2 Quad Q9300 lager: Ukjent

Intel Core 2 Quad Q9450 lager: Ukjent

Intel Core 2 Quad Q9550 lager: Ukjent

Intel Core 2 Quad QX9650 lager: > 7 dager og 1-3 dager og Ukjent

Intel Core 2 Quad Q9770 lager: Ukjent

Lenke til kommentar
Jeg kan bare se:

Intel Core 2 Duo E8190 lager: Ingen registreringer

Intel Core 2 Duo E8200 lager: Ukjent

Intel Core 2 Duo E8400 lager: Ukjent

Intel Core 2 Duo E8500 lager: > 7 dager

Intel Core 2 Quad Q9300 lager: Ukjent

Intel Core 2 Quad Q9450 lager: Ukjent

Intel Core 2 Quad Q9550 lager: Ukjent

Intel Core 2 Quad QX9650 lager: > 7 dager og 1-3 dager og Ukjent

Intel Core 2 Quad Q9770 lager: Ukjent

Det er jo p.g.a prisguiden er ikke alltid like nøyaktig. Viss du går inn på siden til nettbutikken så står det forventet dato ihvertfall.

Lenke til kommentar

Prisguiden er da nøyaktig nok til å kunne bekrefte at ingen av de er tilgjengelige nå.

Selv nettbutikkene vet ikke når de får de inn. Det er hele tiden snakk om antagelser, forventninger og ubekreftede datoer. Med andre ord: Lanseringen har foreløbig bare vært på papiret. En papirlansering. Riktignok ingen lang papirlansering, men korte papirlanseringer er også papirlanseringer. ;)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt sikker, kansje noe rundt 500FSB...(?)

Hvis det er realistisk med P35, standard kjøler og passe billige hovedkort så ser jeg ikke helt problemet med multiplikatorer helt ned mot 8 fordi det gir muligheter for hele 4,0 GHz prosessorhastighet på f.eks E8200 og Q9450.

Må si jeg synes at 500MHz FSB på de billigste P35-kortene høres litt optimistisk ut. For å klare nå mye over 400MHz FSB trengs vanligvis høyere spenninger, bl.a på brikkesettet, noe som jeg er usikker på om du får justert på de billigste kortene.

Problemet er at det ikke bare er hk som begrenser fsb, enhver cpu har også sin innebygde "fsb wall". Av det jeg har sett på xs og andre steder så ser fsb wall for E8x00 lovende ut, med mange godt over 500, men for de nye quad's ser det ut som om det går feil vei i forhold til forrige generasjon, mot 400-450.

Har sett at mange QX9650'er stopper på rundt 465-470MHz FSB hvertfall.

Flere E8x00 som har klart 550MHz+ FSB(Sett primært E8400 og E8500).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...