Gå til innhold

Forskjell på res. i skjerminfo og i XP

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IHWlGMJn

Heisann

Jeg har en viewsonic vx2235wm og en samsung syncmaster 940bf. Disse drives av et nvidia geforce 7800 gtx

Jeg gjerne vil kjøre viewsonicen på 1680x1050(16:10). Dette skal vist nok være den høyeste og mest optimale oppløsningen for skjermen.

Så er saken slik at når jeg velger 1680 i windows får jeg opp på skjerminfoen(På selve skjermen altså) at den kun kjører i 1600.

Hvorfor skjer dette? Er det noen begrensninger på skjermkortet? Leste en plass etter litt googling at 2048x1536 er maks... men kanskje dette er når du bare har en skjerm?

Kjører den fint på 1440x900(Som er blir 16:10 hakket lavere). 1600(Som da er 16:9) blir bare kluss.. siden jeg da må scrolle horisontalt :(

EDIT:

Og sorry om jeg spør om ting som muligens her helt opplagte, men de er nå ikke opplagte for meg.. har aldri brukt to skjermer før

Endret av Slettet-IHWlGMJn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1600*1200 er ikke 16:9, det er 4:3.

Det kan være at grafikkortet ikke støtter 1680*1050, da må du enten kjøpe nytt grafikkort, eller om du er heldig så kan det fikses med powerstrip. Har du lastet ned nyeste driver til grafikkortet?

Endret av micke090
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

1600x1200 finnes da ikke? Når jeg sier 1600 mener jeg 1600x900.

Sorry om jeg var upresis..

Skal ha de nyeste driverene, ja.

Powerstip?

7800 xtx er jo relativt nytt da? (ja jeg vet det i data-alder er gammelt, men 1680x1050..? Måte på vel?)

Lenke til kommentar

det kortet tviler jeg på ikke skal takle den oppløsningen.

Om du har riktige drivere for skjermkortet allerede, kan det være en løsning å installere driverene dine for skjermen. Det kan hjelpe systemet forstå hvilke oppløsninger skjermen takler. med standard windows drivere kan det godt være skjermen fungerer ellers normalt, men ikke opplyser operativsystemt om hvilke oppløsninger som støttes, slik at de ikke dukker opp som "lovlige" valg i instillingene for skjerm.

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Saken er ikke at 1680x1050 ikke er oppført, men at når jeg velger den så kjører skjermen på 1600x900 i følge skjerminfoen(Altså den som jeg får opp ved å trykke meg inn direkte på skjermen)

Drivere for skjermen er installert

Lenke til kommentar
Saken er ikke at 1680x1050 ikke er oppført, men at når jeg velger den så kjører skjermen på 1600x900 i følge skjerminfoen(Altså den som jeg får opp ved å trykke meg inn direkte på skjermen)

Drivere for skjermen er installert

Den er ikke oppført men når du velger den så står det feil?? Omformulering?

Det kan også være at skjermen viser feil. Har du prøvd både gjennom digital og analog kabel? Ser bildet strekt ut, eller er uskarpt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Har ikke sagt at jeg velger noe som ikke er oppført.

1680x1050 er oppført som maks, men når jeg velger den blir skjermen helt på tryne. Og i følge skjermen(Altså direkte på skjermen.. fysisk.. OSD'n. Skjønner ikke hvordan dette skal forklares no bedre. De fysiske knappene på skjermen trykker jeg på! Altså... Der er det en info som sier at skjermen kjører 1600x900 på tross av at windows sier 1680x1050!)

Oppløsningen er faktisk 1680x1050 ser jeg nå, men som sagt, så tror skjermen at det er 1600x900 og strekker den egentlige oppløsningen(1680x1050) til 16:9-format(1680x1050 er jo 16:10). Dette gjør at jeg må scrolle horisontalt ca 100-200px eller hva det nå egentlig nøyaktig blir

Nå burde vel alle forså situasjonen..

EDIT:

Og det at 1680x1050 strekkes til 16:9 gjør jo da selvsagt, logisk nok, at skjermen også ser strekt og uskarp ut.

Og jeg har ikke prøvd analog. Har kun DVI-utganger på skjermkortet, men jeg tror jeg har en overgang her en plass...

Lenke til kommentar

mener du at når du velger 1680x1050 så får du extended desktop funksjon slik at når du tar musen til toppen og bunnen av skjermen så "scroller" den opp og ned?

Og samtidig så ser det uttil at den skalerer slik at du får uskarpe pixler?

Bare prøver å forstå fakta riktig før jeg kommer med forslag...

-Stigma

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IHWlGMJn

Den scroller horisontalt. Altså om jeg tar musen helt til høyre/venstre så scroller den ca 100px(øyemål :p)

Dette tror jeg er fordi skjermen ikke oppfatter at den tar imot 1680x1050, men 1600x900 og bruker dermed 1680x1050 som et 16:9 format.

16:9 er jo lavere enn 16:10 i forhold til bredden(Eller 16:10 er smalere i forhold til høyden om du vil), noe som tilsier at man på scrolle horisontalt om du bruker det på en 16:10 skjerm.

Egentlig så er det jo høyden som har blitt redusert med 10%(strukket ned med 10%), men i praksis så ser den strukket ut horisontalt siden oppløsningen faktisk er 1680x1050

Man kan jo egentlig si at formatet jeg bruker er 17,777:10 på en 16:10 skjerm. Det blir det i alle fall i praksis.. av en eller annen grunn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...