Tuddelidu Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Okei nå var det 2 jenter i klassen som spurte om jeg kunne ta konfirmasjons bildene deres også kanskje retouche litt etterpå... De ville ha 1 bilde i bunad og resten med fritidsklær...Jeg synes det med fritidsklær hadde vært fint i skogen...Trenger litt tips om posering og hvor jeg kanskje kan ta bildene? Tusen takk på forhånd. Lenke til kommentar
Marthe-Ma Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Har selv tatt konfirmasjons bilder for noen venner og familie, og det er alltid bra å være litt forbredt selv. Først burde du finne ut hva slags bilder de er ute etter, enten det tradisjonelle eller om de vil eksperimentere litt mer. Hvis det er tradisjonelt bilde de er ute etter gjelder det å bare finne et veldig pent sted hvor du kan ta bildet. Blomster, skyer, natur og dybde er alltid bra å få med på et bilde. Det gjør hele bildet veldig mye mer hyggelig å se på. Det er også viktig at du velger en dag hvor du får litt hjelp fra naturlig belysning, overskyet vær gjør bildet i de fleste tilfeller bildet flatt og kjedelig. Etterbehandling blir også ganske mye mer vanskelig har jeg ihvertfall selv merket. Når det kommer til hvordan konfirmanten burde være på bildet, kommer jo dette veldig ann på naturen rundt, men å ihvertfall plassere personen på et passende sted sier seg jo selv at er smart. Dette er din jobb som fotograf, du må se hvor personen passer inn i helheten. Hvis de ønsker litt mer utradisjonelt bilde blir det plutselig litt mer komplisert. Ofte brukte teknikker her er også bringe inn noe som personen er interresert i. Litt vanskelig å gi tips til akkurat dette, men snakk ihvertfall godt med personen som det skal ta bilde av. Alt i alt så er det vel bare å tenke seg godt om. Har du noen steder i ditt nærmiljø som passer godt? Jeg brukte selv Oslofjorden da jeg tok noen konfirmasjons bilder. Her er det bildet: http://smg.photobucket.com/albums/v249/Tom...DSC_00202rr.jpg Med fritidsklær så syntes jeg skogen kan passe meget bra. Spørs jo litt på hva slags fritidsklær, høyhælte sko og trange olabukse virker jo bare teit i skogen, så igjen så er det viktig å putte alt i sammenheng med hverandre. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Overskyet vær er meget godt fotovær. Bruk blitz! SPESIELT om det er strålende sol, da dette vil hjelpe til å redusere fæle kontraster, skarpe skygger etc. Bruk helst et kamera der du kan måle lyset med blitzen aktivert før du tar selve bildet. Et helt vanlig speilrefleks eller et avansert kompaktkamera fikser dette. Øv deg på portretter på forhånd. Når dagen kommer skal bildene klaffe og du får ikke flere sjanser på disse bildene. De MÅ bli bra. Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Enig med Crazysteps, overskyet vær er det aller beste været. Hold deg ihvertfall unna sol. Er det sol, så finn et sted med skygge. Bak et hus eller noe sånt. Tok en gang konfirmasjonsbilder under en bro. Det ble bra lys. Skygge for sola, og gjennskinn fra elva... Har du en eller annen variant av reflektor, ta gjerne med det. Enten dette er kjøpt/proft produkt, eller det er en isopor-plate/kanskje med litt krøllete aluminiumsfolie på. Skal du ha med dette, bør du også ha med en assistent til å holde. Men siden du skal ta bilder av to konfirmanter så kan de jo bytte på å være modell/assistent. Lykke til. Roger Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Overskyet vær er meget godt fotovær. Bruk blitz! SPESIELT om det er strålende sol, da dette vil hjelpe til å redusere fæle kontraster, skarpe skygger etc. Bruk helst et kamera der du kan måle lyset med blitzen aktivert før du tar selve bildet. Et helt vanlig speilrefleks eller et avansert kompaktkamera fikser dette. Øv deg på portretter på forhånd. Når dagen kommer skal bildene klaffe og du får ikke flere sjanser på disse bildene. De MÅ bli bra. Det er konfirmasjons bilder. Du har mange sjangser. Mens jeg skriver dette er det faktisk noen som tar konfirmasjonsbilder i rommet ved siden av. Det er vel gode 4 - 6 mnd siden hun ble konfirmert. Men bruk av blitz er ett godt tips om du har en ekstern blitz, lett råde øyne med innebygd blitz, og selv om du fikser i photoshop blir det ikke pent =) Beste tipset er nok å øve så mye du kan på forhånd, så bare prøve så godt du kan. Dette er en type bilder du faktisk overlever å gjøre feil på, i motsetning til brudebilder etc. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå