erikstein Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Min p1,9ghz blir faktisk fortsatt like varm selv med en ny swiftech kjøler ifra microplex (koster 645kr + vifte). og den raskeste 80mm papst vifta. nesten 50 GRADER blir den. Den blei 51grader med orginal p4 vifte. og samme med den nye? kan det være feil påføring av kjølepasta (artic silver II for mye kanskje)? eventuelt dårlig lufting i kabinett? jeg har et par 80mm vifter som går på 2000rpm og drar "litt" luft ut...men det er visst ikke nok...er varmt i rommet her å...over 25 grader...kan det ha mye å si? Senor nr 1 viser nå 28 grader. og sensor to 30 (idle) Noen som har noen gode råd? Er faktisk litt rådvill her... Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Muligens ikke optimale forhold? - kjølepaste, ugjenvnt, feil lagt på, for mye?? - kassa de er så varm at noe særlig lavere går ikke? I tillegg er den Boxa Intel vifta *svært* god fra før Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Jeg er ikke sikker på det med kjølepasta. men nå er det faktisk 23 grader inni kabinettet. Leste at f.eks en her hadde en 2ghz p4 som aldri kom over 40 grader. full load. Mens min kommer godt opp i 45-50 grader med cpu stability test...kjørt i en time, så havnet den nå stabilt på 49 grader. alle vifter på maks (2 80mm på 3700rpm og papst vifta på tja...omtrent samme speed). Det må jo være noe galt her. Hvor varm blir alle andres P4 her? Bare si idle temp, kabinett temp, full load og kabinett temp da...pluss hva slags kjøling dere bruker... Lenke til kommentar
extreme Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Du har gjort noe feil! Ta og skru av kjøleribba, og vask både undersiden på den og cpu coren med kondensfjerner (fåes kjøpt på bensinstasjon o.l.). Ha så på et kjempetynt lag med artic silver 2 (bare på coren, ikke på resten av cpu'en). Stryk det utover med en plastkniv f.eks, eller et kredittkort (rens også dette med kondensfjerner). Sett så tilbake kjølern, men unngå å dra arctic'en utover når du setter den på.. Hvis du følger dette til punkt og prikke så skal ikke cpu'en din være over 25 grader idle, og 35-40 ved max load. Hvilken vei har du pabst vifta på cpu'en? trekker den lufta ut, eller blåser den på cpu'e`n? Prøv også og snu den, til motsatt av hva du har fra før. Lenke til kommentar
Espen_^ Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Hvet ikke om d er en innebygd temp måler du bruker men hvist d er d så prøv en ekstern temp måler mulig den innebygde ikke er riktig.. bare et forslag Lenke til kommentar
redsnapper Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Hva måler du tempen med? Asus sitt Pc doctor verktøy eller bios sin temp måler? Lenke til kommentar
redsnapper Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Med asus sitt verktøy var min Cpu rundt 40 grader, i bios viste den 29 grader, har hørt at mange som benytter asus sitt verktøy får feile målinger så stol på det som står i biosen! :wink: Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 4. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2002 Takk for en haug av svar :smile: Jeg har en spm til Extreme(?). Tror du hadde samme kjøler...jeg satte de hvite plastskivene mellom skruen som står på hk og den som går gjennom...vet egentlig ikke hvorfor jeg gjorde det...virker liksom riktig(?) Kom så til å tenke på at jeg ikke fikk dratt den ribba særlig mye til...kan det være det tro? får sjekke imorra...da må jeg ta ut hk nok engang :smile: Og den spytter luft imot kjøleren...tror ikke det har mye hensikt å dra luften vekk ifra denne kjøleren...(?) _________________ Asus P4T-E 1,9Ghz P4 256mb Rambus 45gb x 2 Ibm Gxp75 Elsa Gladiac Gf2 Ultra 64mb Sb Live! Enlight Fileserver Tower + no stæsj [ Denne Melding var redigert av: iceraven på 2002-01-04 22:34 ] Lenke til kommentar
extreme Skrevet 4. januar 2002 Del Skrevet 4. januar 2002 Quote: On 2002-01-04 22:33, iceraven skrev:Takk for en haug av svar :smile: Jeg har en spm til Extreme(?). Tror du hadde samme kjøler...jeg satte de hvite plastskivene mellom skruen som står på hk og den som går gjennom...vet egentlig ikke hvorfor jeg gjorde det...virker liksom riktig(?) Kom så til å tenke på at jeg ikke fikk dratt den ribba særlig mye til...kan det være det tro? får sjekke imorra...da må jeg ta ut hk nok engang :sad: Hmm, har ikke pc'en foran meg nå så jeg får ikke sjekka det. Installasjonsveiledninga til den kjølern ligger her... http://www.swiftnets.com/MCX478%20INSTRUCTIONS.pdf følg den til punkt og prikke, hvis ikke kjølern blir liggende helt der hvor den skal så blir seff cpu'en mye varmere :smile: Quote: Og jeg bruker mbm 5...asus probe er jo helt ræva:D. Skal vaske alt imorra med rødsprit...det er jo helt greit å bruke også...så smøre på et tynt lag nok engang...kanskje det hjelper :smile: Hmm, du burde bruke den temp.målern i Bios, da den viser nøyaktig(!) Quote: Og den spytter luft imot kjøleren...tror ikke det har mye hensikt å dra luften vekk ifra denne kjøleren...(?) Husker faktisk ikke om min spytter eller trekker luft fra ribba, da jeg er ca 25 mil hjemmefra :smile: Mener og huske at den drar luft, da PABST viftene liker dette best, men du får prøve!! Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2002 Haha...jeg er så dum. (Nekter ikke). Leser ikke bruksanvisninga orntlig. Typisk nordmann? De 5 "skivene" i hvit plast er ikke med i swiftech sin egen pakke engang. Og jeg har festa de på. slik at ribba står da ca 3mm høyere enn hva den skal. Vifta skal forresten blåse nedover. Det står det der. Rart den er så kjølig....du skal faktisk skru skruene helt igjen. Jeg har ikke orntlig kontakt tenker jeg. skal sjekke imorra. (Klokka er halv 3 og jeg gidder ikke nå ). Noen som har peil på om det er mulig å sjekke hvordan luftstrømmen går i kabinettet? jeg har en viss misstanke om at den er meeeeget dårlig. Lenke til kommentar
Delux Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Har du skjekket at det ikke er noen ID kabler som står i veigen for luft-strømmen til CPU vifta ??? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2002 Jeg har et Enlight Fileserver tower. det er svært. og jeg har runde ata kabler og floppy. alt av strømkabler osv er fletta. de som ikke brukes er da "pakket vekk" så gjennomstrømninga skal være ok, nå er det for øyeblikket bare 2 80mm vifter bak i kabinettet som drar lufta ut, gjennom støvfilerene forran. tror ikke de har spesielt go effekt for tida. har kjøpt en 120mm vifte som skal installeres i bunnen forran. får se åssen det går. når den kommer...hehe. Foreløpig så er det ikke mer enn rundt 25grader inni kabinettet...tror ikke det er det største problemet..(?) Lenke til kommentar
Pronto Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 Luftstrømmen i kabinettet er veldig viktig for CPU temperaturen. Jeg brukte et digitaltermometer med løs føler for å finne temperaturen forskjellige steder i kabinettet. Det ga en viss indikasjon på luftstrømmen. Rundt CPU var det veldig varmt uten at dette ga utslag på kabinettemperatur monitoren. Men digital termometeret viste det. Kablene ble buntet og en bedre vifte ble montert bak ved prosessoren som trakk luften ut. Resultatet uteble ikke, P4 1.7 ble 7-8 grader kaldere med orginalvifte. Ligger nå rundt 45-50 ved full load, 35-40 idle. Leste at P4 fint skal kunne tåle 65 grader, også over tid, men dess lavere temp, dess bedre. Lenke til kommentar
sirius Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 En temperatur rundt 50 grader er helt normalt for en P4. Denne prosessoren har ingen problemer med en temperatur på 60 grader. Ifølge Intel er maksimumstemperaturen på P4 prosessorene 76 grader Lenke til kommentar
((CnsLps)) Skrevet 5. januar 2002 Del Skrevet 5. januar 2002 jeg har en "boxed" p4 1.8 ghz og den er ligger på ca 45 grader full load, og 30 idle.. synes den fungerer helt greit. for meg virker det som at desto raskere p4'en er, jo varmere blir den.. dollar sin 1,7 er jo rimelig kjølig, min er helt grei med et miditower fra Aopen uten kab.vifter og masse ledning-rot. din er jo 1.9 og da tror jeg det er helt naturlig at den er så varm.. det er jo ingen grunn til å bytte så lenge den er stabil og holder hastigheten.. et lite spm. på hvilken temp. begynner prossessoren selv å klokke seg ned? Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 5. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2002 Jeg har planer om å overklokke den en smule...vil gjerne se 2000mhz:p samtidig så skal jo dette være en meget god kjøler...vurderer å kjøpe meg en slik temp måler...bare for å sjekke liksom...er kjekt å vite hvor det er varmt...ikveld blir det sjekkinga av vifta...så skal jeg nok komme tilabake... Har hørt at den klokker seg ned ved rundt 60 grader(?) ikke vet jeg...bare noe jeg har lest engang Lenke til kommentar
mFaFa Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 Iceraven: ..IKKE rens kjøler/cpu med rødsprit! Det legger nemlig igjen et fettlag som ikke er noe særlig å ha! Bruk ISOPROPANOL.. eller kondensfjerner. Kondensfjerner er mer eller mindre isopropanol. Hvis du allerede har renset med rødsprit og vil ha lavere temp.. ta det opp igjen og rens det ordentlig denne gangen :wink: [ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-01-06 02:42 ] Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 6. januar 2002 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2002 Hvordan kan du se at det er et fettlag? den fordamper jo iløpet av et par sekunder? Fiksa og styra litt nå. Kjører cpuBURN sak, med 29grader temp inne i kabinett. aldri over 42grader. rødsprit er jo teknisk sprit, altså rein 96. Eneste som er i den er et fargestoff som gjør at du ikke kan drekke den (ellers er den jo fullverdig 96%). Eller tar jeg fullstendig feil? Jeg skal finne det ut faktisk. så skal jeg gi et nytt svar :smile: Lenke til kommentar
((CnsLps)) Skrevet 6. januar 2002 Del Skrevet 6. januar 2002 siden alle, inkludert meg selv, mener at den boxed-vifta er bra, så lurer jeg på om den svarte kjølepastaen som satt på er bra? eller lønner det seg å rense og bytte til f.eks arctic silver? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå