Gå til innhold

Bytte av vifte, 7600GT (AGP)

bevertann

Anbefalte innlegg

Hei!

Ettersom jeg fant ut at jeg ikke hadde mulighet til å ta full overhaling av PC før om minst ett år, tenkte jeg å oppgradere kun skjermkort istedet. Siden jeg har et AGP hovedkort, fant jeg ut at det ikke var vits i å legge så altfor mye penger i skjermkortet, så jeg endte opp med Club3D 7600GT AGP. Er fornøyd med ytelsen (ifht FX 5700LE), så det er ikke noe å si på. Det som plaget meg litt var den lille bråkete vifta. Jeg skrudde av den lille originalvifta, og satte på en 80mm Yate Loon vifte som jeg hadde fra før. Dette er egentlig en 12V vifte, men jeg satte den på 5V fra PSU, og den kjøler greit nok på idle, men på load så går tempen opp i 80+ grader.

Jeg tittet på originalvifta, og denne er på 0.1A, mens yate loon er på 0.19A. Det jeg lurte på, er om jeg kanskje skulle koblet denne på strømmen fra skjermkortet, for å få bedre kjøling og viftestyring? Siden skjermkortet har temperaturkontrollert viftestyring, ser jeg for meg at det blir en ganske mye bedre løsning enn å ha viften på konstant 5 eller 12 V. Tror dere skjermkortet klarer en økning fra 1.2W opp til 2.28W (teoretisk maks) på vifteutgangen, eller risikerer jeg å ødelegge skjermkortet mitt? Vil den ekstra kjøleeffekten denne viften har, kanskje gjøre at den slipper å sende ut så mye strøm på utgangen?

Håper på noen svar!

På forhånd takk,

BT

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...