$ig Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Hei skal kjøpe meg min første bærbare, og syntest denne ser ut som et godt valg for meg. Skal bruke den til litt spilling (Sid Meiers Railroads! ) og kanskje noen andre. Så skal jeg bruke den en del til musikk og litt filmredigering. Er dette PC-en for meg eller burde jeg gå for noe annet? (Feks. denne http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p...58;c:36159;r:pg ) Har valgt disse spesifikasjonene på Compal IFL90+: - 15,4" Widescreen WSXGA+ 1680x1050 matt skjerm - Intel Core 2 Duo Mobile T7500 2.20GHZ 4MB Cache - 160GB SATA 7200RPM 2.5" - 2GB minne DDR2 667MHz SO-DIMM (2 x 1GB) - 9-celler 7200mAh XL (batteritid ca 5 timer) - Intel® Turbo Memory 1GB (kun sammen med Windows Vista, fungerer ikke med Windows XP) - Innebygd bluetooth for trådløs kommunikasjon med f.eks. mobiltelefon - MICROSOFT Windows Vista Home Premium 64-bit, norsk OEM - Realtek ALC268 lydkort med 2 kanals HD Audio støtte Kr. 12 644 1) Hvordan er lydkortet? 2) Er litt usikker på HDD, er det best å ta 160 GB 7200RPM eller 250 GB 5400RPM - er det stor forskjel på RPM hastighetene? Er det forskjellig vekt, støy varme på de? 3) Burde jeg ta 9 eller 6 cellers batteri? 4) Er det ikke best å ta 2x1 GB RAM fordi da kjører de dual channel? 5) Er det lurt å spandere på de ekstra 566 kronene for den beste CPUen? 6) Når jeg bestiller Vista, får jeg med en CD? I såfal kan jeg bruke den til å instalere Vista på min stasjonære PC? Er del lov? Eller funker det ikke pga registrering osv.? Mvh siggen Endret 14. oktober 2007 av $ig Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 1. hvet ikke. 2. Vis du ikke trenger mer enn 160GB så gå for 7200rpm. Noe veldig mye merker du ikke. 3. 9, vis du trenger bedre batteritid. 4. Dual Channel er lurt ja. 5. Hvet ikke, men er jo alltid lurt å ha krafitg CPU vis du driver med tunge programmer. 6. Du får med CD, men du kan KUN bruke den på 1 PC. Sempron Lenke til kommentar
$ig Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 6. Du får med CD, men du kan KUN bruke den på 1 PC. Hvorfor det? Er det fordi man må aktivere Vista over nettet? Med XP kunne man aktivere 5 PC-er eller noe med samme CD/KEY...er dette altså ikke mulig med Vista? Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er OEM det er snakk om her.. Ikke Retail. Lenke til kommentar
$ig Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Det er OEM det er snakk om her.. Ikke Retail. okey...hva er forskjellen? Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Windows operativsystemet du kjøper, eller "leier", er ikke noe du selv eier, i alle fall ikke i følge Microsoft. Du kan kjøpe en såkalt OEM-versjon av alle windows versjonene, "Original equipment manufacturer", som du bare kan installere på en maskin, eller du kan kjøpe en fullversjon som du kan installere flere ganger (dessverre kan lisensen du har bare brukes på én PC av gangen...). Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 OEM-versjonen av Windows følger hovedkortet, man kan derfor si at du bare kan bruke en på den ene maskinen du kjøper den til. Om du bytter hovedkort (noe som er lite trolig når det gjelder bærbare), vil ikke din kopi av Windows fungere lenger. Om du kjøper en ny maskin vil jo også hovedkortet være nytt og du får ikke brukt den da heller. Så som sagt kan OEM bare brukes på en maskin (ett hovedkort). Lenke til kommentar
$ig Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Ok skjønner, gode svar. Takk ...eller du kan kjøpe en fullversjon som du kan installere flere ganger (dessverre kan lisensen du har bare brukes på én PC av gangen...). Vil det si at hvis jeg kjøper en fullversjon så kan den bare brukes på en PC av gangen? Så jeg kan ikke bruke den på den stasjonære hvis den allerede er instalert på den bærbare? Hvis jeg kjøper denne, vil det være mulig å oppgradere til GF 8700M GT etterhvert? Endret 15. oktober 2007 av $ig Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ja, det betyr at du bare kan bruke installasjonen på en PC av gangen. Du kan jo google litt om du ikke er overbevist Det andre spørsmålet lurer jeg litt på også, hadde jo vært artig Lenke til kommentar
$ig Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Ja, det betyr at du bare kan bruke installasjonen på en PC av gangen. Du kan jo google litt om du ikke er overbevist hehe, leste igjennom posten nå, å jeg virker jo rett igjennom dum. det ble en veldig sen lørdag og det henger igjen *unskyldning* Noen som vet noe om grafikk spørsmålet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå