Quattro7 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hei. Jeg lurer på om prosessoren min kan være litt ødelagt :S Jeg testet hvor lang tid det tok før den blei varm, og lot den stå av i 1 time først. Så holdt jeg fingeren på den og startet maskinen. Det tok cirka 5 sekunder før det ikke gikk ann å holde fingeren der. Nå har jeg CPUvifra og en annen stor kontorvifte rettet mot den samtidig som den står i vinduskarmen med vinduet oppe og temperaturen ligger på rundt 50 grader. Når den blir for varm fryser bildet på skjermen også. Er den ødelagt? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 er nokk heller kjøleløsningen din som er for dårlig. prosessoren er nokk ikke ødelagt hvilken prosessor er det snakk om?, ved hvilken temperatur fryser skjermbildet?, har du montert ribbe korrekt med kjølepasta? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Vel, det er ihvertfall helt fullstendig normalt at den blir uutholdbar varm på noen få sekunder etter oppstart. Husk at (avhengig av modellen du bruker) så er det mange watt som alle dumpes i form av varme inn i et bittelite område. Dette gjør at CPuen overflate blir utrolig varm veldig fort, men det er helt normalt, og ikke et problem om du bruker kjølinggodkjennt for din modell CPU. - Det er normalt at den blir fort varm - Det er normalt for de fleste CPuer å kunne gå opp i 60-65celcius. Selv opp mot 80celcius er ikke nødvendigvis et problem, dog det er som regel litt i overkant normalt (avhengig av modell naturligvis) Om det er CPuens feil at maskinen fryser kan jeg ikke svare deg på. jeg annbefaler at du kjuører stabilitetstest i prim95 for å se om det framprovoserer problemet. -Stigma Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Slo av alle vifter og lukket vinduene. Hovedkortet kom opp i 36 C og prosessoren 101 C, men den frøs ikke, det slo seg rett av. Lenke til kommentar
Neddo Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Lenge sidan du blåse maskina di rein får støv? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 du har vell montert en kjøleribbe på prosessoren?, bare måtte spørre siden du ikke har nevnt noe annet enn vifter sålangt. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Det er en sånn stor kloss mellom vifte og prosessor. Rett under prosessoren på hovedkortet er den en sånn en; http://www.zapwizard.com/MediaPC/Hardware/Heatsink.JPG Men den mellom prosessoren og vifta ligner ikke i det hele tatt. Endret 15. oktober 2007 av Quattro7 Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Tror jeg må kjøpe en ny CPUvifte. Den jeg har nå kjører veldig lavt og går ikke ann å få høyere (1000 RPM). Har sett på disse; https://prisguiden.no/vis_best_likte_pro...r.php?cat_id=58 Hvem ville dere gått for? Er det forskjell på hovedkortene hvor vanskelige de er å montere? Lenke til kommentar
Maniche Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Tror jeg må kjøpe en ny CPUvifte.Den jeg har nå kjører veldig lavt og går ikke ann å få høyere (1000 RPM). Har sett på disse; https://prisguiden.no/vis_best_likte_pro...r.php?cat_id=58 Hvem ville dere gått for? Er det forskjell på hovedkortene hvor vanskelige de er å montere? først og frems; hvem prossesor har du? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Tror jeg må kjøpe en ny CPUvifte.Den jeg har nå kjører veldig lavt og går ikke ann å få høyere (1000 RPM). Har sett på disse; https://prisguiden.no/vis_best_likte_pro...r.php?cat_id=58 Hvem ville dere gått for? Er det forskjell på hovedkortene hvor vanskelige de er å montere? Har du testet om den du har i dag er løs? Det varierer litt hvor vanskelige de er å montere. De beste er de som kan skrus fast i en bakplate. Men problemet da er at du må ut med hovedkortet. Mange av dem kommer med samme clips som original viften gjør. Hvis dette er nyere intel oppsett, så er det plast clips. Hjalp en kompis å montere en Mini Typhoon fra ThermalTake. Og vi fikk kun ned tre av fire stykker. Så vi måtte fikse egne skruer for å få det til å sitte ordentlig. Personlig anbefaler jeg ThermalTake sin Big Typhoon. Den kjøler meget bra, og er stillegående. Den tar litt plass, så sjekk målene. Jeg ville uansett sett på en som sender luft ned mot hovedkortet, slik at det kan kjøle ned området rundt også. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Intel® Pentium® 4 CPU Produsent: Intel Versjon: Intel® Pentium® 4 CPU Ekstern klokkehastighet: 200 MHz Maksimum klokkehastighet: 4000 MHz Gjeldene klokkehastighet: 3200 MHz Type: Central Processor Spenning: 3.3 V Status: På Oppgradering: ZIF Sokkelutforming: Socket 775 Kabinettet kommer til å bli dette om kort tid; https://prisguiden.no/product.php?productId=55253 Hovedkortet; Hovedkort: CPU type Intel Pentium 4 640, 3200 MHz (16 x 200) Hovedkort Gigabyte GA-8S649MF (3 PCI, 1 PCI-E x16, 2 DDR DIMM, Audio, LAN) Hovedkort chipset SiS 649 Systemminne [ TRIAL VERSION ] BIOS type Award Modular (06/29/05) Kommuniksjons port Kommunikasjonsport (COM1) Kommuniksjons port ECP-skriverport (LPT1) Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Gå inn på microplex.no, der har de rikelig utvalg av prosessor-kjølere. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hei. Jeg lurer på om prosessoren min kan være litt ødelagt :S Jeg testet hvor lang tid det tok før den blei varm, og lot den stå av i 1 time først. Så holdt jeg fingeren på den og startet maskinen. Det tok cirka 5 sekunder før det ikke gikk ann å holde fingeren der. Nå har jeg CPUvifra og en annen stor kontorvifte rettet mot den samtidig som den står i vinduskarmen med vinduet oppe og temperaturen ligger på rundt 50 grader. Når den blir for varm fryser bildet på skjermen også. Er den ødelagt? Nå er det ikkje mulig å hverken se eller ta på prosessoren når kjøleribba er montert. Så eg må nesten spørre om du ikkje har satt på kjøleren i det hele tatt. Over 100 grader skal ikkje være mulig å oppnå med kjøler montert, nærmest uansett kor mye støv og dritt det er i kjøleribba. Lenke til kommentar
Snuggis Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hei. Jeg lurer på om prosessoren min kan være litt ødelagt :S Jeg testet hvor lang tid det tok før den blei varm, og lot den stå av i 1 time først. Så holdt jeg fingeren på den og startet maskinen. Det tok cirka 5 sekunder før det ikke gikk ann å holde fingeren der. Nå har jeg CPUvifra og en annen stor kontorvifte rettet mot den samtidig som den står i vinduskarmen med vinduet oppe og temperaturen ligger på rundt 50 grader. Når den blir for varm fryser bildet på skjermen også. Er den ødelagt? Nå er det ikkje mulig å hverken se eller ta på prosessoren når kjøleribba er montert. Så eg må nesten spørre om du ikkje har satt på kjøleren i det hele tatt. Over 100 grader skal ikkje være mulig å oppnå med kjøler montert, nærmest uansett kor mye støv og dritt det er i kjøleribba. Tro meg, det er mulig. Hadde en Pentium 4 3,06ghz en gang som ble over 100 grader og skrudde seg tvert av i løpet av 1,5min. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Det er ikke mulig å se prosessoren med kjølerippa montert, nei. Den kommer heller ikke opp i 100 med vifter gående. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Det er ikke mulig å se prosessoren med kjølerippa montert, nei.Den kommer heller ikke opp i 100 med vifter gående.Vet du hvilken prossessor du har, eller er den ferdig kjøpt? Hva er da navnet på PC-en? Produsent og modell.Da kan vi hjelpe mer spesifikt. Endret 16. oktober 2007 av Zeph Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg vil tippe gitt informasjonen vi har fått fra OP at enten er viften på eksisterende kjøler dårlig/på ferd med å dø, ellers kan kjølerene være dårlig festet og ha for dårlig kontakt med CPU. Så og si uansett hvor underdimensjonert CPU vifte du bruker, så skal det være nesten umulig å nå 100+ grader celcius om den fungerer normalt, så der er det nok et problem ja. beste løsning kan kanskje være å bare kjøpe en ny god en om du er usikker. en god vifteløsning trenger ikke koste mer enn 200'ish kroner. Om du bare får startet maskinen kan du se hva prosessor du bruker hvis du trykker på egenskaper på "min datamaskin". Prosessortypen (ihvertfall generellt serien) og hastighet vil da vises nederst på første skjermen du får opp. -Stigma Lenke til kommentar
tobbesen Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 kunne du ha tatt noen bilder av kabinettet, nærbilde av prosessor med kjøler montert, hadde vært fint å få høre om all hw, som skjermkort osv. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ikke for å være utidig, men den beste løsningen for deg tror jeg vil være å se innom en lokal datasjappe og spørre hvor mye de skal ha for å bytte kjøler, evt skaffe en for deg. Det kan være en god idè hvis du ikke har byttet cpukjøler før. Du får sikkert se hvordan de gjør det, så du kan gjøre det selv siden. Det er en par små feller man kan gå i. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Vil heller kjøpe en selv jeg ;D Hva infomarsjon trenger dere for å finne ut om den passer? Jeg har dessverre ikke noe kamera å ta bilde med for øyeblikket. =/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå