Gå til innhold

Lage Sub kasse til en 15tommer..

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det står WF-380PA under magneten...

fant noe greier på nettet....

WF-380PA

Nominal diameter: 384mm/15 inches

Impedance: 8 ohms

Frequency range: Fs-3500Hz

Max. power: 600W

Power rating: 300Wrms

Sensitivity (SPL): 91dB

Basket: steel

Cone: paper

Surround: cloth

Voice coil: dia. 49.5mm/ASV

Magnet: ferrite/dia. 156mm/49oz

Free air resonance (Fs): 28Hz

Suspension compliance (Cms): 0.3mm/N

Moving mass (Mms): 126.0g

Mechanical resistance (Rms): 4.8kg/s

Mechanical Q factor (Qms): 4.66

Electrical Q factor (Qes): 0.63

Total Q factor (Qts): 0.56

Equivalent volume (Vas): 261.9l

RDC DC resistance (Re): 7.2 ohms

Effective cone area (Sd): 854.9cm2

Force factor (BL): 15.9Tm

Reference efficiency (no): 0.9%

Packing: 4 pcs/ctn:carton: 665 x 395 x 310mm (0.087M3/ctn)

Endret av rune_a6
Lenke til kommentar

Det er ypperlig info ;)

Fant plenty med info ved hjelp at et lite søk i Google:

*fjernet*

Prøvde å kjøre diverse parametre gjennom et program jeg fant, og kom frem til at kassa bør være omtrent 775-780L :whistle:

Et eksempel på en så stor kasse er 1m*1m*0,78m = 780L, så det blir svære saker ...

Det er faktisk ikke sikkert det er feil; du har å gjøre med et element beregnet for PA bruk.

Portdiameter på mellom 10 og 10,5cm anbefaler programmet. Programmet mente lendgen burde være 0,45cm ,så jeg antar at du ikke skal ha rør.

Ikke skyt meg om programmet regner feil!

Kan være lurt å vente på svar fra andre også ...

EDIT: så du fant infoen mens jeg holdt på å poste, så jeg fjernet mitt sitat, for å holde lengden på inlegget nede ;)

Endret av Bluum
Lenke til kommentar

Professional Audio tror jeg det står for, det er lydutstyr beregnet for konserter o.l.

Med lukket kasse kommer jeg frem til omtrent 440L, noe som for eksempel kan være ca 75*75*75cm

Det er ikke alt for ille stort tror jeg, selv om det er ganske stort.

Lenke til kommentar
Fant frem til et brukbart resultat med en kasse på 150 liter og bassport med frekvens på 28Hz. Bassporten blir 12,7 cm lang viss du bruker 10cm diameter rør og 34,1 viss du bruker 15cm diameter rør.

Frekvensgangen:

basskasse15.jpg

Denne løsningen der va ikkje so galen... er det nøye ka det røyret er laget i?

Lenke til kommentar

Røret bør vel helst være laget av plast, eller tykk papp. Biltema har et rør med diameter på 9,7 ca innvendig diameter og en lengde på 22,5 cm her.

Det står oppgitt at det er 10 * 25 cm men dette er utvendig diameter og de avrundede endene medreknet i lengden. Lengden på røret blir da ved diameter 9,7cm på 11,7 cm.

Endret av rufs
Lenke til kommentar
Røret bør vel helst være laget av plast, eller tykk papp. Biltema har et rør med diameter på 9,7 ca innvendig diameter og en lengde på 22,5 cm her.

Det står oppgitt at det er 10 * 25 cm men dette er utvendig diameter og de avrundede endene medreknet i lengden. Lengden på røret blir da ved diameter 9,7cm på 11,7 cm.

Så det ville passet fint vis eg skulle bruke ditt eksempel som kasse?..

har biltema noe brukende som eg kan bruke som demping inni høgtaleren og?

Lenke til kommentar

Ja røret passer bra til dette formålet, men du må sage av en del av det, det er delt opp i tre deler fra før så da blir det bare å sage av noe av den mitterste delen om du forstår. Lengde 11,7 cm. Dempemateriale har du og ja fra biltema. Trenger ikke fylle kassen, holder å legge ett/to lag med det på veggene i kassa.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om clasohlson har noe lignende, men skulle tru den lokale rørleggeren har noe plastrør på 15 eller 10 cm diameter, ikke like fin i enden som det biltemarøret men. Den lokale tekstil sjappa har vel noe som kan brukes som dempemateriale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...