rolin Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Vurderer å kjøpe et Canon HV 20 HDV videokamera. Lurer på følgende: Når en plugger kameraet rett inn på en HC ready Flatskjerm får en førsteklasses kvalitet. Når en kjører videoen inn på PC-en med Firewire, redigerer den med Pinnacle, brenner den ut på en DVD og til slutt putter den inn i DVD maskina har en gått gjennom mange trinn. Forringer noen av disse trinnene kvaliteten? Redigerer med Pinnacle 9.3. Vet jeg må ha nyere versjon. Mister en noe av kvaliteten når en kjører det inn på PC-en med Firewire? Mister en noe av kvaliteten når en brenner den på DVD? Mister en noe av kvaliteten når en putter den i DVD spilleren? Evt. hva trenger en for ikke å miste kvalitet? Hvis en kjører den redigerte videoen inn på kameraet igjen mister en kvalitet da? På forhånd takk for hjelpen. Lenke til kommentar
2Olav Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Vet ikke om hvor mye som går tapt under redigering, men skal du brenne til vanlig DVD, blir det jo kun standard-oppløsning og ikke HD. Hvis du ikke skal ha tap her, må du investere i en Blu-ray/HD-DVDbrenner og en egnet avspiller. Tror en HD-DVDplate rommer ca 30Gb. Kjøpte et redigeringsprogram som taklet HD, og det var anbefalt med en redigerings-pc som hadde minst 3GHz prossessor for å redigere HD. Sikkert andre som kan svare deg bedre på resten da jeg selv ikke har gått over til HD. Lenke til kommentar
rolin Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Vet ikke om hvor mye som går tapt under redigering, men skal du brenne til vanlig DVD, blir det jo kun standard-oppløsning og ikke HD. Hvis du ikke skal ha tap her, må du investere i en Blu-ray/HD-DVDbrenner og en egnet avspiller. Tror en HD-DVDplate rommer ca 30Gb. Kjøpte et redigeringsprogram som taklet HD, og det var anbefalt med en redigerings-pc som hadde minst 3GHz prossessor for å redigere HD. Sikkert andre som kan svare deg bedre på resten da jeg selv ikke har gått over til HD. Hei Takk for svar. Det var det jeg trodde. Det blir litt for omfattende og gå over til HD. Så jeg går for det første videokamera jeg bestemte meg for - en Panasonic NV-GS320. Takk for hjelpa. Lenke til kommentar
simmyt Skrevet 18. oktober 2007 Del Skrevet 18. oktober 2007 Når en kjører videoen inn på PC-en med Firewire, redigerer den med Pinnacle, brenner den ut på en DVD og til slutt putter den inn i DVD maskina har en gått gjennom mange trinn. Forringer noen av disse trinnene kvaliteten? spørs hva du mener med å "brenne den ut på en DVD"... du kan brenne HD format på DVD (enten som mpeg2 eller som AVCHD) men da må du ha en spiller som "forstår" og klarer å vise HD, feks en PS3 eller en PC. og du får typisk plass til bare 15minutter på en DVD. så lenge du ikke skalerer ned oppløsningen vil kvaliteten være nær råmaterialet, men obs på at du trenger en heftig pc evt mye tolmodighet for å lage AVCHD. MPEG2 går greit. dersom du skalerer ned til SD vil du "miste" HD oppløsningen, men ha plass til mye mer film. Mister en noe av kvaliteten når en kjører det inn på PC-en med Firewire? nei, så sant du lagrer som råformatet til HDV så har du det samme som er på tape bit for bit. Mister en noe av kvaliteten når en brenner den på DVD? se over Mister en noe av kvaliteten når en putter den i DVD spilleren? forutsatt tv'n er bedre enn dvd spilleren, nei. Evt. hva trenger en for ikke å miste kvalitet? altså, du har jo råmaterialet ditt lagret i full kvalitet på tape, det mister du ikke. du snakker her om data du lagrer på dvd "midlertidlig" for å vise til noen på det utstyret du har per i dag. det er jo ingenting i veien for at du i fremtiden lager en ny dvd, eller hva det nå blir, utfra samme råmateriale. det er dette jeg ser på som cluet med å kjøpe HD i dag vs SD, du mister ikke muligheten til å få svært god kvalitet en gang fremover. snart blir jo også diskene så store at du kan lagre alle HDV filmene du har skutt i all sin velde. Hvis en kjører den redigerte videoen inn på kameraet igjen mister en kvalitet da? det kommer mye an på redigeringsprogrammet ditt og hvilken metode det bruker for å skjøte sammen ting. i teorien skal du kunne koble to hv20'er sammen og kopiere HDV mpeg2 strømmen tapsfritt. men om progammet ditt lager en serie bilder av mpeg2 strømmen, klipper og limer, og så rekoder til mpeg2 vil du kunne få et marginalt tap av kvalitet, neppe noe du vil rive deg i håret over. Lenke til kommentar
The_Lobster Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Du mister allerede noe når videoen lagres på DV-tapen pga HDV-komprimeringen. Hvor mye er litt subjektivt... men dersom du vil ha så bra som mulig, kan man recorde direkte til en PC via HDMI porten til f.eks. et Blackmagic Intensity Pro kort og få 1920x1080 istedet for 1440x1080 som lagres på DV-kasetten, full 4:2:2 fargeinformasjon++.. jeg kan det ikke så godt så ta det med en klype salt:P Men se her: http://hv20.com/showthread.php?t=1628 Da kan du teoretisk sett få ukomprimert film, selv om det kreves en heftig raid-array for noe sånt:P Men du kan da bestemme komprimering selv, til noe mye bedre enn HDV. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå