Gå til innhold

Reperasjon av bærbar pc (Zepto) hos Netshop har tatt over tre uker, og det er umulig å få tak i dem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan skal jeg få formatert uten bruk av cd/dvd? Har ikke ekstern cd/dvd-rom tilgjengelig. Men takk for tipset. =)

 

edit: Den var forresten helt ok når jeg sendte den inn, og er akkurat samme OS som sist, så er nok bare hardware som er gjort noe med (byttet bare hovedkort tror jeg).

Har prøvd alt av instillinger i BIOS, og den er ikke å finne noe sted.

 

 

Om hovedkort var byttet, vil Vista ikke fungerer sånn uten videre, og slik som sist, tror jeg.

Var Vista activert ?

 

edit: kommentar var ment kun som et "kontroll punkt" mot (byttet bare hovedkort tror jeg ?). Dvs om hovedkort er byttet eller ikke. Ingenting annet.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Haha, ringte til netshop i dag, og når jeg endelig kom gjennom, etter over 20min, så var han jeg snakket med en gretten kar som faktisk løy om forbrukerkjøpsloven. Når jeg spurte om jeg kunne få pengene tilbake sa han at jeg måtte få den reparert to ganger for samme feil for å få dette, og at dette var det ENESTE scenarioet hvor jeg har krav på slikt.

 

Fra mailen jeg fikk av frobrukerrådet:

Det er også viktig å merke seg at selger kun har rett til å foreta to

avhjelpsforsøk for den samme mangelen. Det betyr at dersom selger har reparert

gjenstanden 2 ganger og feilen oppstår på ny kan du ha krav på å heve kjøpet

og få pengene tilbake. Hvis selger har reparert èn gang, og gitt deg ny vare

ved 2. gangs reklamasjon og produktet fortsatt lider av den samme feilen vil

du også kunne ha krav på å heve kjøpet. Dersom produktet lider av en rekke

mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det

samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter

en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker.

Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne

være relevante momenter for denne vurderingen

Det siste visste jeg om, og når jeg spurte han ble det benektet at noe slikt unntak fantes. Greia er, at jeg faktisk har fått ny vare (han reparerte ingenting, han bare byttet ut det det var noe feil med), og nå er det altså noe galt med det nye hovedkortet også. Dette er en "pc-bygger" pc, og mtp. at hovedkortet de byttet ut med faktisk ligger i ordrelisten min, vil jeg si at det teller som ny vare. I tillegg kan jeg BEVISE at dette er en diger ulempe for meg. Skal også nevnes at jeg har ventet en evighet, uten å få noen lånegjenstad.

 

Skal sende mail til forbrukerrådet der jeg forklarer situasjonen. Om de ikke holder med netshop så blander jeg gjerne inn det ene og det andre for å få det jeg har krav på. Handler ikke bare om å få en velfungerende pc eller pengene mine innen rimelig tid lenger, noe må gjøres med netshop's grufulle kundebehandling. Ting tar en evighet, og buikken benekter deg rettigheter du har, og kundebehandlerne forteller deg vidt forskjellige ting (fikk vite av en tidligere at jeg kunne få pengene tilbake om det var en stor ulempe for meg, men at jeg da måtte "bevise" dette).

Lenke til kommentar

Gikk litt i surr her, men etter hva jeg har skjønt har den vært inne en gang pga. bluetooth-funksjonen og så har du fått tilsendt en dvd-brenner i posten som du selv har byttet. Er det rett?

 

Ifølge forbrukerkjøpsloven har du rett til å heve kjøpet etter 2 tidligere reparasjoner for samme feil og den skjer igjen. Har du forskjellige feil som inntreffer 3-4 ganger pleier de fleste å også ordne med heving eller ombytte da det kan omfattes av urimelig for kunden.

 

Hvis det første jeg skrev stemmer så er 1x 4 uker og 1x 1 uker mer enn godkjent i forhold til tid. Du har nok ikke rett på annet enn å få den reparert igjen. Slik fungerer verdens beste forbrukerkjøpslov.

Lenke til kommentar

Først funket ikke bluuetooth (fikk også PC-en til å slå seg av), jeg sendte den inn, og det tok 4 uker, før de byttet ut hovedkortet. Når jeg får den tilbake fungerer ikke dvd-brennere, det blir først antatt at det er skade under transport, tross at jeg forklarer at alt ser 100% ut og at dette umulig kan være årsaken. De står derimot på sitt, og sender meg en ny dvd-brenner. Som ventet hadde det ingen innvirkning, og jeg har uten grunn måttet venta enda en uke. Det er altså hovedkort det er noe galt med igjen, ikke dvd-brenneren.

 

Grunnen til at jeg mener jeg har krav på retur:

"Dersom produktet lider av en rekke

mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det

samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter

en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker." Som sagt har det vært feil på hovedkort to ganger, selv om dette ble byttet ut, ikke reparert. Dette er en diger ulempe for meg, hvorfor? PC-en skulle brukes i skolen, det får jeg derimot ikke gjort, og ligger milevis bak mine medelever når det gjelder effektivitet. Har bl.a måtte utsette to fremføringer begge med karakter) pga problemene med denne PC-en.

 

"Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne

være relevante momenter for denne vurderingen"

De nektet å gi meg låne-pc, og jeg har allerede ventet nesten seks uker, og må nå muligens vente fire nye. Dette blir bare andre avhjelpsforsøk, men tredje reperasjonsforsøk (det ene som jeg "ufrivillig" måtte gjøre selv, kan selvfølgelig ikke nekte å gjøre det på måten tekniker vil, bare fordi jeg som forbruker mener det ikke vil virke).

 

edit: Har snakket med lærere, og de sier at om nødvendig så kan de redegjøre (muligens feil bruk av ordet i denne sammenhengen, kom ikke på noe bedre) for at ulempen med at jeg trenger PC-en i skolesammenheng faktisk stemmer.

Endret av Innos
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt hva det er Netshop har gjort som skal være så urimelig

Ikke jeg heller.

Det er såklart en kjip situasjon når et produkt får en feil, men Netshop har etter hva jeg kan skjønne, loven på sin side.

Den teksten du refererer til er en forbrukervennlig tolkning og ikke den riktige lovteksten.

 

(1) Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

(2) Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

(3) Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

(har merket noen setninger med nummer, vil under kommentere de.)

 

1. Rimelig tid er 2-4 uker. Dette er diskutert opp og ned mange ganger før.

2. Første feil var bluetooth-funksjonen som slo av maskinen, nå er det dvd-brenneren. De har allerede prøvd å utbedre dvd-brenneren en gang ved å sende deg en ny en, det gikk ikke så nå må den inn for samme feil for 2. gang. Altså ikke rett på heving før evt. neste gang dvd-brenneren slutter å fungere som den skal.

3. I tillegg til kostnadene en butikk har med utlånsproduktene i seg selv må de også dekke frakt fram og tilbake og utlånsprodukter vil da blir en vesentlig kostnad i mine øyne. Det er jo snakk om sikkert 300 kr. i frakt for en utlånsmaskin per service.

Lenke til kommentar

Er ikke akkurat overrasket over Netshop's holdning. Gjennom gjentatte episoder (nevnt i massevis her på forumet), har de vist seg å være en ikke akkurat serviceinnstilt nettbutiikk.

 

Jeg er personlig så fornøyd med Netshop at jeg ALDRI kommer til å handle mer hos dem.

 

Såvidt jeg vet har du også krav på lånepc, i den grad at en reparasjon tar så lang tid.

 

men det er vel også riktig at hvis samme feil blir reparert 2 ganger, og den oppstår igjen en tredje gang, har du krav på heving av kjøpet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Er ikke akkurat overrasket over Netshop's holdning. Gjennom gjentatte episoder (nevnt i massevis her på forumet), har de vist seg å være en ikke akkurat serviceinnstilt nettbutiikk.

 

Hva er det som er galt med Netshop's holdning i denne saken ?

Alle netbutikkene har fått kritikk her inne for ett eller annet, er av den oppfatning at Netshop fortsatt er et stykke unna å være en versting. De innleggene som havner her inne er som regel de som er misfornøyd med noe, ikke de som er fornøyd.

 

Såvidt jeg vet har du også krav på lånepc, i den grad at en reparasjon tar så lang tid.

 

Gitt at det ikke medfører urimelig kostnad for selger..

 

Kan ikke se at 300 kroner er en vesentlig kostnad for et firma som omsetter for mange titalls millioner pr. år.

 

300kr i seg selv nei, men nå er det nå et langt mer komplekst regnestykke enn bare frakt.

Lenke til kommentar
Hva er det som er galt med Netshop's holdning i denne saken ?

 

Det er vel ikke uten grunn at Netshop får uendelig mye kritikk her på forumet for tiden? Ja, du har rett i at mange netbutikker får kritikk,men nå en -1- nettbutikk får kanskje 70 % av kritikken på forumet, er det vel et lite problem?

 

Det som er galt med Netshops holdninger det faktum at de driter i kundene sine. Og det gjelder mange saker. Manglende profesjonalitet for eksempel? Eksempelvis med a) garanti og b) reklamasjon og c) hva har kunden krav på og d) Faktisk gi et profesjonelt og raskt svar?

 

 

Veldig mange ting Netshop må ta tak i.

 

Det nytter ikke med en supertorsdag i ny og ne for å vise at de faktisk leser i dette forumet...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM
Hva er det som er galt med Netshop's holdning i denne saken ?

 

Det er vel ikke uten grunn at Netshop får uendelig mye kritikk her på forumet for tiden? Ja, du har rett i at mange netbutikker får kritikk,men nå en -1- nettbutikk får kanskje 70 % av kritikken på forumet, er det vel et lite problem?

 

Det som er galt med Netshops holdninger det faktum at de driter i kundene sine. Og det gjelder mange saker. Manglende profesjonalitet for eksempel? Eksempelvis med a) garanti og b) reklamasjon og c) hva har kunden krav på og d) Faktisk gi et profesjonelt og raskt svar?

 

 

Veldig mange ting Netshop må ta tak i.

 

Det nytter ikke med en supertorsdag i ny og ne for å vise at de faktisk leser i dette forumet...

 

Jeg spurte hva som var galt med Netshop's holdning i denne saken, det er et litt vel useriøst svar du kommer med i etterkant....

Lenke til kommentar
Først funket ikke bluuetooth (fikk også PC-en til å slå seg av), jeg sendte den inn, og det tok 4 uker, før de byttet ut hovedkortet. Når jeg får den tilbake fungerer ikke dvd-brennere, det blir først antatt at det er skade under transport, tross at jeg forklarer at alt ser 100% ut og at dette umulig kan være årsaken. De står derimot på sitt, og sender meg en ny dvd-brenner. Som ventet hadde det ingen innvirkning, og jeg har uten grunn måttet venta enda en uke. Det er altså hovedkort det er noe galt med igjen, ikke dvd-brenneren.

 

Grunnen til at jeg mener jeg har krav på retur:

"Dersom produktet lider av en rekke

mangler, som enten ikke er av samme karakter, eller er usikkert om skyldes det

samme forhold, kan du likevel ha krav på å få heve kjøpet hvis forholdet etter

en totalvurdering innebærer en vesentlig ulempe for deg som forbruker." Som sagt har det vært feil på hovedkort to ganger, selv om dette ble byttet ut, ikke reparert. Dette er en diger ulempe for meg, hvorfor? PC-en skulle brukes i skolen, det får jeg derimot ikke gjort, og ligger milevis bak mine medelever når det gjelder effektivitet. Har bl.a måtte utsette to fremføringer begge med karakter) pga problemene med denne PC-en.

 

"Antallet reparasjoner, tidsaspektet, tilbud om lånegjenstand osv vil kunne

være relevante momenter for denne vurderingen"

De nektet å gi meg låne-pc, og jeg har allerede ventet nesten seks uker, og må nå muligens vente fire nye. Dette blir bare andre avhjelpsforsøk, men tredje reperasjonsforsøk (det ene som jeg "ufrivillig" måtte gjøre selv, kan selvfølgelig ikke nekte å gjøre det på måten tekniker vil, bare fordi jeg som forbruker mener det ikke vil virke).

 

edit: Har snakket med lærere, og de sier at om nødvendig så kan de redegjøre (muligens feil bruk av ordet i denne sammenhengen, kom ikke på noe bedre) for at ulempen med at jeg trenger PC-en i skolesammenheng faktisk stemmer.

 

Ok, la oss se her;

Jeg må le litt her, men har ikke skolen din datarom? Andre medelever med bærbar, eller noen i familien din som har en pc med relativt oppegående kontorsoftware?

Hvorfor beror to karakterer på denne pc’en? (Begynte å bli nyskjerrig på den delen der). Hva angår resten, så kan du ikke ta dette ut av kontekst, du har hatt feil en gang, nå har du en ny feil. Du har hatt den på service noe lenge første gang, men andre gang er jo ikke brukt for samme feil.

 

Første gang: Bluetooth

Andre gang: DVD

 

Det er en forskjell her, problemet er forskjellig. Dersom de mot formodning ikke greier å rette mangelen innen rimelig tid, så kan vi kanskje begynne å diskutere heving eller prisavslag, men slik jeg ser det nå, så har du ikke noe hevingsrett enda.

Hva angår lånegjenstand så har datating allerede svart deg på dette, så den delen innser du kanskje selv. Hva angår sistnevnte, nei, den delen ser jeg ikke. Jeg makter ikke å se at din utdannelse beror på en bærbar pc, og at for eksempel dine fremføringer ikke kan gjøres på annen måte?

 

 

 

Hva er det som er galt med Netshop's holdning i denne saken ?

 

Det er vel ikke uten grunn at Netshop får uendelig mye kritikk her på forumet for tiden? Ja, du har rett i at mange netbutikker får kritikk,men nå en -1- nettbutikk får kanskje 70 % av kritikken på forumet, er det vel et lite problem?

 

Det som er galt med Netshops holdninger det faktum at de driter i kundene sine. Og det gjelder mange saker. Manglende profesjonalitet for eksempel? Eksempelvis med a) garanti og b) reklamasjon og c) hva har kunden krav på og d) Faktisk gi et profesjonelt og raskt svar?

 

 

Veldig mange ting Netshop må ta tak i.

 

Det nytter ikke med en supertorsdag i ny og ne for å vise at de faktisk leser i dette forumet...

 

De punktene gir ingen mening:

 

Hvilke saker viser manglende profesjonalitet?

Hva mener du med a) garanti b) reklamasjon osv?

 

Sistnevnte tar tid uansett hvor du sender mail.

Lenke til kommentar

Man kan se saken på to litt forskjellige måter:

 

1. Dette blir det tredje avhjelpsforsøket for samme feil, og kunden har krav på å heve kjøpet. Første gangen så virket ikke BT pga. defekt hovedkort. Andre gangen virket ikke det optiske drevet grunnet defekt hovedkort (antar at det er hovedkortet siden det nye drevet ikke var bedre). Nå må den inn på service for tredje gang for å rette på hovedkortet. Alstå er dette det tredje avhjelpsforsøket på å rette feil på hovedkortet.

 

2. Kunden har ikke krav på å heve kjøpet ettersom at mangelen har vært forskjellig. Først var det BT, og så har det vært det optiske drevet. Kunde har kun krav på å heve kjøpet dersom det på nytt blir noen feil på drevet da det vil bli et tredje avhjelpsforsøk for samme mangel.

 

Selv mener jeg at det er punkt nummer to som gjelder. Kunde kan heller ikke kreve å heve kjøpet ettersom at det ikke har gått urimelig lang tid. Lånemaskin vil også påføre selger urimelig kostnader. Har selgers holdning og serviceinnstilling vært klandreverdig? Ja, men dette er ingen grunn til å få et kjøp hevet.

 

Edit: typo

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Kan ikke se at 300 kroner er en vesentlig kostnad for et firma som omsetter for mange titalls millioner pr. år.

I tillegg kommer kostnadene for maskiner og arbeidstimer som kreves for å vedlikeholde disse maskinene da alle må sjekkes og "nullstilles" når de kommer i retur fra kunden. Du får også forsikringskostnadene som butikken må regne med da både forsikring på frakten og forsikring mot tyveri er nødvendig. Tilsammen blir det en del mer enn 300 kroner per maskin som skal lånes ut.

Lenke til kommentar
Kan ikke se at 300 kroner er en vesentlig kostnad for et firma som omsetter for mange titalls millioner pr. år.

I tillegg kommer kostnadene for maskiner og arbeidstimer som kreves for å vedlikeholde disse maskinene da alle må sjekkes og "nullstilles" når de kommer i retur fra kunden. Du får også forsikringskostnadene som butikken må regne med da både forsikring på frakten og forsikring mot tyveri er nødvendig. Tilsammen blir det en del mer enn 300 kroner per maskin som skal lånes ut.

Posten dekker skader som oppstår under frakt. Når det gjelder forsikring så er det kunden som låner produktet som er ansvarlig for dette. Om kunden mister eller skader produktet så vil kunden selv måtte stå til ansvar for dette. Dette betinger selvfølgelig at butikken har fått kunden til å godkjenne dette. Til det trenger de bare å sende han et skriv på mail der kunden svarer med at han godkjenner dette. Dersom han ikke godkjenner det, så har de heller ikke noe krav på å låne ut en maskin.

 

Videre undrer jeg meg hvorfor nettbutikker skal slippe noe andre butikker er pålagt. En vanlig butikk vil ha en kostnad ved å ha låneprodukter selv om de slipper dette med frakt. Nå skal det sies at en nettbutikk har helt andre og gjerne mindre kostnader enn en fysisk butikk. Det burde da legges opp til at det må ta slike kostnader som frakttkostnader ved låneprodukter. De kan ikke få alle godene det er ved å være en nettbutikk, og samtidig slippe mange av de kostnadene som en fysisk butikk har.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Det er også en ulempe at jeg såvidt får brukt PC-en jeg har kjøpt. Den sank jo med ca 2k i pris i løpet av den tiden den var på rep, og nå skal den inn enda en gang. Hadde vi alle bare lagt litt mer vekt på ulemper ville jeg hatt pengene mine nå, og alle ville vært fornøyde.

 

Får ikke send mail til forbrukerrådet før helga grunnet masse prøver og greier.

Om netshop er dårlig på kundeservice er ikke spørsmålet her, det er allment kjent. Er ikke uten grunn at forumet er fullt til randen med tråder som dette. Håper dette går sterkt utover netshop, butikker som ikke kan service fortjener "straff". Mindre kjente butikker blir jo totalt slaktet for dette, mens når komplett og netshop har gjort noe galt, kommer det femten stk som fikk rett vare levert til rett tid, og forsvarer dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...