Gå til innhold

Spill for 3-4år gammel gadgetfreak...

Anbefalte innlegg

Interessen for å trykke på knapper, se ting skje, lære bokstaver/tall osv begynner å melde sin ankomst hos littla på 3år.

Så kommer spørsmålene:

1. Hva er den pedagogisk beste måten å introdusere henne for pc?

2. Hvilke spill/applikasjoner anbefales?

3. Bør man ha en egen pc for slikt? (Har nok deler forsåvidt til å lage en liten RookieBox)

Andre med kidz i 3-6års alderen som har tips/erfaringer å komme med?

DrE

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel ikke så mange pedagoger ute å leser disse forumene, men kan vel bare si min mening om #1.. Så lenge du sørger for at pc ikke blir forbundet med jobb, plikt eller værst av alt å gjøre deg glad så har du unngått de værste fellene :) Kanskje gjøre henne vant til omgivelsene ved å se en liten film på pc, slik at det ikke forbindes med "kontoret" ikke vet jeg?

Lenke til kommentar

Etter det jeg erfarer med små søskenbarn er det absolutt hippt med spill som Josefine ol. Hvor man trykker og det skjer ting og ikke er spesielt spennende for voksne. Flåklypa spillet er vel kanskje det beste spillet i denne sjangeren, myntet for folk i alderen 4-107 i følge hjemmesiden.

Tetris og andre klassiske arkadespill uten for mye tekst er jo vinnere. Minimalt med tekst og tale, men stimulerer tankene veldig bra. Det kan muligens også være bra for barnet å ha sin egen brukerkonto (selvsagt med en haug begrensinger) slik at hun/han får følelsen med å bruke operativsystemet. Legg spillene lett tilgjengelig på skrivebordet.

Alt etter forståelsesnivået på barnet ditt kan det være mer/mindre hensiktsmessig å introdusere spill med engelsk tekst+tale etterhvert (noen barn er nyskjerrige, andre synes dette bare gjør spillene kjedelig), det er bedre å lære et barn skikkelig Norsk, enn å forvirre dem med mange språk. Vær oppmerksom på at barn lett tar etter dialekter ol., så barn som spiller for mye har en tendens til å få samme tonefall som stemmene i spillenet.

edit: RookieBox er noe vi opplevde som utrolig bra som barn. Da kan man leke så mye man vil, uten at noen blir sint. Om boksen går til "#¤#" er det viktig å forklare hva som skjedde feil.

Bare pass på at den ikke er koblet på internett ol. (3åringer skal ikke surfe på nettet uten voksne) og selvfølgelig har PC-er og TVer ingen ting å gjøre på rommet til barn.

Endret av radivx
Lenke til kommentar

Buzz Junior spillet på PS2 er populært hos de jeg er onkel til. 4-8. Er ikke bare et slikt "spørre spill" som den ser ut som. Er fult at små spill i den. Temmelig kult egentlig.

Ellers er Wii Sports + Wii Play mest spilt. De spiller helst på Wii, de har mangen andre spill til den og men jeg kjenner ikke navnet til de...sorry.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...