Gå til innhold

Prosessorbytte, AMD eller Intel til gaming?

Anbefalte innlegg

Sitter nå på en AMD3700+, så må vel hive meg på bølgen med et bytte til Dualcore.

Ser jo at intel er inn for tiden, men hvem av dem er det som yter best i feks spill?

Sitter jo å sikler på en x2 6400+ black edition som koster beskjedne 2000 spenn.

Men sokkelbytte, sist var det vel AMD som bytta til AM2, mens intel har holdt seg lenge til 775?

Er det noen planlagte sokkelbytter fra noen av dem i løpet av det nermeste året? Hadde jo vært greit å bytte CPU og HK nå, og evt kunne bytte CPU igjen om et års tid men beholde hovedkortet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brian_N: Synd å si det, men LWSR har helt rett. Core2 arkitekturen slo beina under AMD. Nå må man bare håpe at Barcelona prosessoren som kommer senere i år bringer AMD på banen igjen, hvis ikke ser det mørkt ut. Jeg har selv hatt AMD i "alle år", men kjøpe for en tid siden Intel CPU, selv om det gjorde litt vondt i prinsippene mine.

Lenke til kommentar

Ja, men det jeg ville frem til er at amd er ikke så treig som folk skal ha det til. Av og til høres det ut som om amd er som en gammel celeron i forhold. Intel er best, det er ikke tvil der, men amd er ikke så mye dårligere egentlig. Jeg tror ikke det kommer til å lagge i spill med amd cpuen heller.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Ser ut som jeg skal gå for en intel ja.. :)

Edit:

Og iogmed at AMD bytter sokkel hele tia, mens intel holder seg til 775, blir det også et bedre valg.

Edit2: Og hvilket hovedkort kan anbefales til E6750? Evt minne og CPU vifte?

Trenger ikke SLI og heller ikke firewire.

Endret av Caddy
Lenke til kommentar

Det er uten tvil sikkert at Intel + nvidia har best ytelse for tiden. Jeg tenker litt omvendt akkurat nå.. (jeg skal snart kjøpe ny PC) jeg kommer til å gå for AMD både CPU og Skjermkort for å bidra til fortsatt konkurranse..

Går AMD under vil ALLE tape

Jeg komemr derfor til å gå for:

AMD 6400+ ( eller noe i den duren dersom jeg kjøper før AM2+ kommer for fullt)

HD2900xt..

Da har jeg nok ytelse til å spille alle spillene jeg spiller i dag og vel så det.. og jeg bidrar til å sikre fortsatt konkurranse..

Dersom barcelona yter MYE bedre .. kan jeg sette inn Barcelona ig mitt AM2 HK..

Lenke til kommentar
Bump:

Hvordan ser DETTE oppsettet ut?

Boxed vifte er vel ikke det helt store... ?

Trenger også et lite kabinett å ha tingene i ettersom det gamle skal gå til filserver.

Ser bra ut det, kan også anbefale Asus P5n-e sli hk, har dette selv og det er mye justeringsmuligheter. Men nå har jeg ikke kjennskap til hvordan gigabyte kortet er i forhold heller da.

Som cpu kjøler kan DENNE være et alternativ for eksempel. Boxedkjøleren er ikke noe særlig å klokke med, da skal du i alle fall ha meget god luftflyt igjennom kabinettet, men en god kjøler er alltid best.

Lenke til kommentar
Bump:

Hvordan ser DETTE oppsettet ut?

Boxed vifte er vel ikke det helt store... ?

Trenger også et lite kabinett å ha tingene i ettersom det gamle skal gå til filserver.

Ser bra ut det, kan også anbefale Asus P5n-e sli hk, har dette selv og det er mye justeringsmuligheter. Men nå har jeg ikke kjennskap til hvordan gigabyte kortet er i forhold heller da.

Som cpu kjøler kan DENNE være et alternativ for eksempel. Boxedkjøleren er ikke noe særlig å klokke med, da skal du i alle fall ha meget god luftflyt igjennom kabinettet, men en god kjøler er alltid best.

Hovedkortet du snakker om ser greit ut, men jeg har ingen bruk for hverken SLI eller firewire.

Vifta ser også grei ut, oppdaterer handlevognen med den. :)

Lenke til kommentar

AMD kommer i neste generasjon til å la AM3 prosessorene være kompatible med eksisterende AM2 sokkel, så kommende prosessorer for AM3 kan plugges rett inn i eksisterende AM2 hovedkort.

Så det å påstå at AMD kommer til å bytte sokkel hele tiden er vel en grov forenkling.

AM2+ er også en utvikling som beholder full kompatibilitet. Har du en AM2+ prosessor i et AM2+ hovedkort så kan du justere spenningen på to biter av CPU uavhengig av hverandre, mens om en eller begge er AM2 så må de justeres samtidig. Fungerer helt om hverandre.

Endret av Chrichton
Lenke til kommentar
Tull, hvis du ikke klokker noe særlig så yter en amd x2 6400+ meget godt den også. Det er bare ved overklokking at amd'ene blir hengende litt etter. Skal du ikke klokke så kan amd være en like god kandidat som en intel.

bytt til en 5000+ Black og kast inn 2GB Dual Channel OCZ GOLD PC6400 til 588 kr

blir mye billigere og drar meste parten av spill

Endret av wiak
Lenke til kommentar
Ikke E6600 hvertfall. E6750 er ett langt bedre valg enn E6600. Om du har pengene går du for Q6600.

Ville gått for en Q6600 så er du mer fremtidsrettet, spill som kommer fremover nå med støtte for firekjerne (crysis og unreal bla.) kommer til å yte en god del bedre med en Q6600!

Skal du klokke noe, bør du gå for et hovedkort med enten P35 eller X38 brikkesett!

Lenke til kommentar
Ikke E6600 hvertfall. E6750 er ett langt bedre valg enn E6600. Om du har pengene går du for Q6600.

Ville gått for en Q6600 så er du mer fremtidsrettet, spill som kommer fremover nå med støtte for firekjerne (crysis og unreal bla.) kommer til å yte en god del bedre med en Q6600!

Skal du klokke noe, bør du gå for et hovedkort med enten P35 eller X38 brikkesett!

Half-Life 2 Episode Two og Portal er SMP, alså bruker alle kjernene, kommer en oppdatering til Half-Life 2 og EP1 snart også

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Ser ut som jeg skal gå for en intel ja.. :)

Edit:

Og iogmed at AMD bytter sokkel hele tia, mens intel holder seg til 775, blir det også et bedre valg.

Edit2: Og hvilket hovedkort kan anbefales til E6750? Evt minne og CPU vifte?

Trenger ikke SLI og heller ikke firewire.

Nå må det jo sies at ikke alle 775 cpu kan brukes på 775 hovedkort.

AM2 sokkel kommer til å støtte AM2+ og AM3 cpu. Bare strømsparingsfunksjoner i cpu som ikke får fullt utbytte av av AM2 sokkel.

(EDIT: Chrichton forklarte dette bedre noen poster tidligere...)

Endret av R_N
Lenke til kommentar

anbefaler nå å vente en månde

til phenom kommer, da kan du oppgradere til quadcore uten å bytte en ting, uten om cpuen selvfølgelig og oppdatering av bios ^^

vis systemet ditt er stabilt og har ingen problemer ser jeg ingen grunn til å bytte til intel , kan du gi oss litt mere info?, hva ram, hva skjermkort, harddisk og hovedkort model osv

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...