Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring til russetida?

chokke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei, det er ingen myte, det finnes muligheter for å forsikre bilen for kun 1 kvartal feks. (man betaler for 3 mnd i slengen, dvs minste pris å betale blir for 3 mnd)

Det eneste er at man kan ikke si opp en bilforsikring så lenge det er skilter på bilen, ved avregistrering så må kvittering fra biltilsynet vises forsikringsselskapet.

Riktig som det også blir sagt her at om bilen er forsikret som vanlig bil, og så skjer ett uhell og det viser seg at bilen er russebil, så kan selskapene ganske enkelt si SORRY, og man har skaffet seg selv ett kinkig problem. Prisen som også blir nevnt her er riktig. 16.800,- pr år hos if for biler intill 3,5tonn. Så prisen for forsikringen skulle vel bli i underkant av 4.500,- for de aller fleste. Om man ikke velger å benytte bilen hele året da vel og merke.

Dette er ikke tull, jeg jobber med forsikringer og forsikrer ganske mange russebiler når den årstiden kommer :)

Lenke til kommentar
Riktig som det også blir sagt her at om bilen er forsikret som vanlig bil, og så skjer ett uhell og det viser seg at bilen er russebil, så kan selskapene ganske enkelt si SORRY, og man har skaffet seg selv ett kinkig problem. Prisen som også blir nevnt her er riktig. 16.800,- pr år hos if for biler intill 3,5tonn. Så prisen for forsikringen skulle vel bli i underkant av 4.500,- for de aller fleste. Om man ikke velger å benytte bilen hele året da vel og merke.

Dette er ikke tull, jeg jobber med forsikringer og forsikrer ganske mange russebiler når den årstiden kommer :)

Man kan jo bruke en helt vanlig bil som russebil? dvs kjøre rondt å herje,drikke å råne??

bil er bil

Lenke til kommentar

Dette er PISSPREIK! Du kan si så mye du vil, men så lenge det ikke står i vilkårene til if(noe det ikke gjør) at hvis bilen viser seg å være russebil vil man kunne få regress / avkortet utbetaling så har dem ingen ting dem skulle ha sagt. Jeg hadde selv en Chevy Van i russetiden hvor forsikringen stod i far sitt navn. Selgeren hos if prøvde seg med samma greia, men det hjelper å være forberedt å si at dette faktisk har ikke du noe med hva jeg har tenkt å bruke bilen til.

Lenke til kommentar

vi kjøpte russebilforsikring hos If, og tegnet for 3 mnd. Etter 1.5 mnd sa vi opp, og fikk igjen halvparten av pengene. Kjapt og enkelt. Den tiden vi hadde bilen og den ikke var i bruk, leverte vi bare inn skiltene.

Men det skal gå ann å ha en hvilken som helst forsikring på russebil. Er den EU godkjent og du har forsikring, kan ikke forsikringsselskapet komme og gi avkortning fordi det var en russebil. hørt noe så dumt?

Edit: Vi betalte kr 1490,- i mnd for forsikringen

Endret av Serqevx
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Synes at jeg må bringe opp denne, siden det har idag dukket opp et par dilemmaer, og jeg hadde glemt svarene i denne tråden.

Slik det ser ut nå, forsikringsmessig, og bruksmessig, er at bilen blir stående på (og hos) meg, men er det da mulig å forsikre den på muttern? Hun har ifølge IF sin kalkulator halvparten av hva jeg må betale.

Og planen er å hente prøveskilter imorgen, og vi skulle gjerne sittet på tre av oss på veien hjem, både å oppleve bilen og begynne på jobbinga med en gang (begynner å haste). Han ene som er med mener at det følger med en ansvarsforsikring i 24 timer med skiltene, mens pappa mener at bilen må være forsikra før man henter skiltene. Hvem har rett?

Bilen er, etter hva jeg har skjønt fortsatt stående på selger sitt navn, hvordan skal jeg da kunne forsikre den?

Lenke til kommentar

Jeg fikk forsikra bilen min på meg selv om den fremdeles stod i selgers navn. Men dere har ikke vurdert russebilforsikring?

Det følger med forsikring med prøveskiltene, men man har kune lov til å benytte prøveskilter ved flytting av bil fra A til B, eller som ved testkjøring av bilen. Passasjerer og bagasje er ikke tillatt å ha med.

Lenke til kommentar

Når Statens Vegvesen finner ut at bilen er forsikret i annet navn enn eier vil det etterhvert dumpe en avskiltningsbegjæring ned i postkassa til eier.

Omregistrer bilen over på moren din, det er gratis nå, om du nylig har omregistrert den over til deg selv.

Lenke til kommentar

Vet ikke om den er omregistrert på meg engang, men kontrakten sier at det er jeg som skal stå som eier, men selger må vel ikke blandes inn for å bytte eier mellom meg og mamma regner jeg med?

Hva er en avskiltningsbegjæring? Må bilen avskiltes da, eller er det en advarsel til eier, eller en oppfordring?

Lenke til kommentar

Det er et varsel om at bilen ikke har "skiltets rett", og du vil bli avskiltet om du blir stoppet av politi eller vegvesen og de sjekker opp skilter.

Hva kontrakten sier spiller ingen stor rolle den veien. Det er hva du har skrevet på eierskiftemeldingen som har noe å si. Finn ut om bilen står på moren din eller deg selv.

En måte å gjøre det på er å sende REGNR XX11111 til 2282.

Lenke til kommentar

Vel, liten oppdatering. Ser ut til at bilen blir stående på meg, og forsikringa (1400 for en måneds "russeforsikring") blir også stående på meg.

Så om bilen eu-godkjennes, og vi betaler omreg.-avgift og årsavgift så mangler kun betaling av forsikring og vi er good-to-go?

Tar det lang tid å få trykt opp skilter? Planen var å gjøre det uka etter neste uke for at forsikringa skal holde en måned og inkludere 17. mai.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...