Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforsikring til russetida?


chokke

Anbefalte innlegg

Ja, de av oss som skal ha bil til russetida. Jeg og mine har sett oss ut en volkswagen caravelle fra 1986, og vi må jo da omforsikre den osv. Etter litt leting på internett så fant vi at det vil koste 13000 (!) i forsikring hos IF, bilen koster jo mindre... Så det jeg også har hørt noe om er 3-måneders forsikring, men det kan jo også bare være en myte?

Isåfall, hvor finner man en sånn forsikring og ca hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan betale en del av forsikringa hver mnd eller kvartal hvis du vil. Har hatt forsikring under ett år før, og du betaler bare for den tiden du har forsikring for bilen. Fikk igjen en tusenlapp en gang fordi det var betalt inn for mye når jeg sa opp forsikringa.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Jeg er også russ i år, og vi har en 84 Transporter campingbil. Det er bare If og Gjensidige som forsikrer russebiler. Skjer det noe og den ikke er forsikra som russebil, kan de nekte å utbetale noe (ja faktsik). Vi har den på skilter nå, med kun ansvarsforsikring og det som er nødvendig, og det betaler vi ca 500 for, for tre måneder (står da på faren til en av oss).

 

Vi har If som forsikringsselskap, og hos dem koster russeforsikring 16800,- (mener jeg å huske det var) for ett år. Dettegjelder for alle biler, samme om det er en Punto eller om det er en Chevy Van. Vi kommer til å forsikre den for ett kvartal, og eventuelt si opp forsikringa fortest mulig etter 17. mai og heller bytte tilbake til vanlig ansvarsforsikring.

 

Vær obs på at dere ikke kan ha med noen form for last eller passasjerer dersom dere har prøveskilter! prøveskilter er bare for å flytte bilen fra A til B. Blir man tatt for noe annet kan man vente seg flere tusen i bot..

 

Står litt mer om det i linkene under:

http://russ.no/nyheter/les/300/teddy-squad...oeretillatelse/

http://www.an.no/nyheter/article2082962.ece

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Kan man ikke si opp hele forsikringa fortest mulig? Siden planen var å selge den fortest mulig og, må man ha forsikring når man gjør det, eller kan man selge den uforsikret?

Du kan selge uforsikret. Du kan vel si opp forsikringa når du vil, og så få tilbakebetalt det du har betalt inn for den perioden du har igjen av forsikringa. Jeg TROR ihvertfall det er slik.

Lenke til kommentar
Men regner med kjøper skal prøvekjøre litt eller noe? Hvordan blir det dersom den er uforsikra, har man ikke lov?

Nei. Og prøveskilter er til bare for å frakte bilen fra A til B, ikke for å kjøre rundt bare for å kjøre.

 

Legger med et bilde av vår folkevogn ;)

 

image127mc8.th.jpg

image133qn6.th.jpg

 

- Kjøleskap

- 12V/230V/gassdrift

- Vask

- Gassbluss

- "Hems"

- Sofakrok

- 2.70 m høy :p

- Herlig folkevogn bokserlyd :D

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
Snakka om når vi skal selge den igjen, om den som skal se på den kommer til å prøvekjøre, har vi da ikke lov til å la han gjøre det dersom bilen er uforsikra?

Når den ikke er forsikra er den begjæret avskilta, så skilta skal egentlig leveres inn. Skjer det noe dersom dere kjører rundt uforsikra, får dere alvorlige problemer..

Lenke til kommentar
Har noen kompiser som skaffet seg forsikring, de ringte rundt til alle å fant ut at gjensidige var billigest. dem ville ha 9000 for et år eller noe...men du er ikke pliktet til å si at det er russebil...de setter bare opp prisen når du nevner det.

Vi sjekket med forskjellige forsikringsselskap, og de sa at dersom det skjedde noe, og de fant ut at det var en russebil, så kunne de nekte å utebetale noe..

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Hva skiller en russebil fra en vanlig ungdomsbil, egentlig? Er det dummeste jeg har hørt.

Mye større risiko for at det skal skje noe. Når en kjører rundt med en gjeng halvfulle ungdommer og musikken på et relativt høyt støynivå, i en stor bil med dårlige kjøreegenskaper og med minimalt med erfaringer, hender det ofte at det skjer ulykker. Russebilforsikringa har vel også delkasko, så den dekker vel mer enn vanlig ansvarsforsikring.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
En russebil skal være like godkjent som hvilken som helst annen bil til ferdsel på norske veier. Dessuten er det nok av ungdomsbiler som er fulle av halvbrisne ungdommer og dunk-dunk-musikk hver helg ellers i året.

Det er jo sant det, men allikevel så skjer det oftere ulykker i russetia. Men jeg bare sier det forsikringsselskapene fortalte oss. Dere så jo den saken i en av linkene jeg ga tidligere? De veit å tjene penger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...