Footy Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Fant ut i går at det er jordingsveil på Skjøteledningen (m. 5 utak) jeg har ved PC-en. Det er ikke jording på den kursen denne kontakten står i. Så det er jo konstant halv spenning opp gjennom jordingslederen til både psu og skjerm... Jeg skal jo selfølgelig kjøpe ny til uka, men denne er for tiden den eneste jeg har. Kan PC-en og skjermen ta skade av å stå sånn? eller burde jeg koble ut andre ting jeg kan klare meg uten slikt at jeg kan bruke de 2 støpslene i veggen til jeg får ny? (Denne hører vel kanskje tili dette forumet) Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Hvis du kan koble ut andre ting du kan klare deg uten, kan du vel heller sette de i skjøteledningen? de er sikkert ikke like dyre som PC-en. uansett, jeg tror ikke PC-en vil ta skade, så lenge du ikke har den i en jordet kontakt. Har du funnet ut hvor i skjøteledningen jordfeilen er? Kanskje du kan reparere den ved å åpne den? Endret 14. oktober 2007 av RRhoads Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Sikker på det er jordingsfeil? Når en PC ikke er koblet til jordet kontakt så vil du typisk få halv spenning til chassis. Det er pga kondensatorer i nettfilteret. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Ja jeg er sikker på at det er jordingsfeil, jeg har målt, testet og skrudd opp. Feilen ligger i en HELstøpt kontakt, så det går ikke ann å skru den opp. jeg kan klippe den av å sette på et nytt støpsel, men da vil jeg heller kjøpe en ny skjøteledning siden den jeg har er fra IKEA... Som sagt, jeg kan koble fra lampe, printer, høytaleranlegget og plugge i skjermen og maskinen i støpselet i veggen. Spørsmålet var bare om PC-en eller skjermen kan ta skade av det, og det fikk jeg halveis svar på (tror) Lenke til kommentar
Footy Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 Sikker på det er jordingsfeil? Når en PC ikke er koblet til jordet kontakt så vil du typisk få halv spenning til chassis. Det er pga kondensatorer i nettfilteret. Jeg har fått fikset feilen min for lenge siden, så sa broder'n at han har et lignende problem, men der var det ikke jordingsfeil i kontakten. Har ikke vært der og konstantert det enda. Men om dette er som du sier, hvordan fikser man det? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. november 2007 Del Skrevet 29. november 2007 Man 'fikser' det ved å koble PC til jordet kontakt. Men for de fleste er ikke dette noe stort problem. Lenke til kommentar
Footy Skrevet 29. november 2007 Forfatter Del Skrevet 29. november 2007 hehe, ja da så... Lenke til kommentar
Footy Skrevet 1. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2007 (endret) Da har jeg vært hos broddern... Det var feilen, trakk en skjøteledning fra badet og testet, da forsvant spenninga i kabinettet.... Noen som kan forklare til meg hva som egentlig skjer? nysgjerrig her Man 'fikser' det ved å koble PC til jordet kontakt. Men for de fleste er ikke dette noe stort problem. For han så var det et problem, hver gang han var nær noe annet metall rundt PC-en så fikk han støt, men som sagt, når vi kobla den til en jorda kontakt forsvant problemet Endret 1. desember 2007 av Footy Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. desember 2007 Del Skrevet 2. desember 2007 Se dene tråden, siste innlegg (#32), tegning i vedlegg viser inngangen på en PSU. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...20&start=20 Midt på finner du C2 og C3, som du ser er de koblet fra hver sin fase til 'shield', som er jord i kabinettet. Når denne flyter fritt blir det en ladning her, f.eks halve nettspenningen. Du vil da få et støt når disse kondensatorene lades ut. Men så små kondensatorer kan ikke gi noe særlig strøm, det er ikke farlig. Bare når den er tilkoblet jordet kontakt kan det nettfilteret gjøre jobben sin. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå