zorry Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Les det jeg skrev den gang til, og det Afseth skrev, så tror jeg du forstår Personlig har jeg hatt mulighet for cashback to ganger. Ved den første anledningen fikk jeg bare nevnt muligheten kjapt av selger. Så jeg googlet i vei og fant fram til en side der det stod at jeg kunne få 10 dollar tilbake. Neivel tenkte jeg, det er såpass lite at portoen er ca like stor. Dermed gav jeg blanke. Det jeg ikke visste var at disse ordningene gir forskjellig cashback i ulike land. Jeg kunne altså ha fått tilbake noen hundre dersom jeg hadde funnet riktig adresse på nettet den gangen. Ved neste objektivkjøp greide selgeren derimot å informere skikkelig med henvisning til riktig adresse på nettet. Da var det ingen problem å få pengene. Hvilken av disse selgerne tror du jeg er mest fornøyd med? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Les det jeg skrev den gang til, og det Afseth skrev, så tror jeg du forstår Personlig har jeg hatt mulighet for cashback to ganger. Ved den første anledningen fikk jeg bare nevnt muligheten kjapt av selger. Så jeg googlet i vei og fant fram til en side der det stod at jeg kunne få 10 dollar tilbake. Neivel tenkte jeg, det er såpass lite at portoen er ca like stor. Dermed gav jeg blanke. Det jeg ikke visste var at disse ordningene gir forskjellig cashback i ulike land. Jeg kunne altså ha fått tilbake noen hundre dersom jeg hadde funnet riktig adresse på nettet den gangen. Ved neste objektivkjøp greide selgeren derimot å informere skikkelig med henvisning til riktig adresse på nettet. Da var det ingen problem å få pengene. Hvilken av disse selgerne tror du jeg er mest fornøyd med? Hva om du hadde fått masse problemer med cashbacken, hvem hadde du henvist deg til først, og tror du mannen i gata som nettopp kjøpte sitt første DSLR ringer til Canon USA å forlanger penga? Blir nok innom butikken først da tenker jeg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Jeg er tilbøyelig til å oppfatte dette innlegget dithen at det er lite lurt å handle noe som helst hos dere. Du vil jo allikevel rutinemessig underslå opplysninger som kan komme meg som kunde tilgode... Det kan da vel ikke være så vanskelig å tipse om ordningen, samtidig som at du sier klart ifra at dette er Canons/Nikons eller hvem det nå er sitt eget opplegg og ikke noe butikken under noen omstendighet har noe ansvar for å følge opp? Da oppfatter du det feil (noen leser kun det de ønsker å lese). Når vi får sure kunder, fordi Canon ikke er raske nok til å overføre Cashback (eller fordi kunden har gjort noe feil i et system jeg kan skjønne at man kan gjøre noe feil i), så er det bedre å i det minste ikke bruke det som et argument for å velge akkurat det kameraet/objektivet. Da er det ganske ironisk, at vi faktisk beholder de kundene som ellers ville blitt sure, ved IKKE å tipse de om Cashback. Joda, vi kunne sagt til kundene at butikken ikke har noe ansvar for Cashback, men har vi brukt dette argumentet for å selge akkurat den gjenstanden, så vil kunden føle at butikken har ansvar for eventuelle problemer som oppstår. Når Nikon var trege med å sende blitsen til sine Flashback-kunder, hadde vi et par tilfeller der kundene nærmest krevde at vi delte ut en blits til dem. Uansett holder vi ikke tilbake informasjon (eller "rutinemessig underslå opplysninger" som du så fint kaller det) da Cashback-ordningen er forklart både på esken til gjenstanden og ofte som en brosjyre inne i esken også. Så det var en utrolig lite gjennomtenkt påstand du kom med der. Cashback/flashback/whateverback er bare rot og tull for butikken. Mye bedre om innkjøpsprisen faktisk var noe redusert, så hadde kundene nytt godt av det på den måten. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Cashback/flashback/whateverback er bare rot og tull for butikken. Mye bedre om innkjøpsprisen faktisk var noe redusert, så hadde kundene nytt godt av det på den måten. Støtter den. Gjør alt mye lettere for både selger og kunde. Red.: Men på en annen side vil markedsføringen bli vanskeligere for Canon, da redusert innkjøpspris ikke er like synlig for kundene som den aktuelle Cashbak-kampanjen. Butikker / selgere kan også misbruke dette, ved ikke å senke utsalgsprisen like mye som innkjøpsprisen synker. Endret 15. oktober 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ved neste objektivkjøp greide selgeren derimot å informere skikkelig med henvisning til riktig adresse på nettet. Da var det ingen problem å få pengene. Hvilken av disse selgerne tror du jeg er mest fornøyd med? Som andre også har nevnt, så får man jo informasjon om Cashback både med et stort klistremerke PÅ esken og via en brosjyre som ligger øverst I esken. Webadressen er nevnt begge steder (så vidt jeg husker). Man må være rimelig sløv om man da ikke klarer å finne ut av dette selv Og kan man beholde 10 kunder man ellers ville mistet om de ble sure på butikken for uteblitt Cashback, og kanskje miste bare 5 fordi man ikke tipset om Cashback før kjøpet... ja, da tror jeg du klarer å regne ut hva som er mest lønnsomt for butikken. Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Hva om du hadde fått masse problemer med cashbacken, hvem hadde du henvist deg til først, og tror du mannen i gata som nettopp kjøpte sitt første DSLR ringer til Canon USA å forlanger penga? Blir nok innom butikken først da tenker jeg. Hele argumentasjonen din bygger på at ordningen ikke fungerer og bare skaper problemer for kundene. Tror du virkelig at Canon hadde kjørt en slik ordning dersom det eneste de fikk ut av det var missfornøyde kunder? Hovedårsaken til at det i det hele tatt blir problemer med ordningen ligger vel heller i at selgere ikke makter å informere skikkelig. Uansett, ordningen er der for å bli, og om en selger velger å se bort fra dette vil han/hun fremdeles måtte regne med missfornøyde kunder dersom han/hun ikke informerer om ordningen. At kunder som har gått glipp av cashback kommer tilbake og lager problemer er kanskje lite trolig. At de derimot ikke kommer tilbake i det hele tatt er derimot meget sannsynlig. Endret 15. oktober 2007 av zorry Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ved neste objektivkjøp greide selgeren derimot å informere skikkelig med henvisning til riktig adresse på nettet. Da var det ingen problem å få pengene. Hvilken av disse selgerne tror du jeg er mest fornøyd med? Som andre også har nevnt, så får man jo informasjon om Cashback både med et stort klistremerke PÅ esken og via en brosjyre som ligger øverst I esken. Webadressen er nevnt begge steder (så vidt jeg husker). Man må være rimelig sløv om man da ikke klarer å finne ut av dette selv Og kan man beholde 10 kunder man ellers ville mistet om de ble sure på butikken for uteblitt Cashback, og kanskje miste bare 5 fordi man ikke tipset om Cashback før kjøpet... ja, da tror jeg du klarer å regne ut hva som er mest lønnsomt for butikken. Om slik info ligger i esken er da helt avhenging av at objektivet ikke har ligget i butikken fra før ordningen startet vil jeg tro? Jeg kjøpte forøvrig mitt objektiv hos Japan Photo som muligens importerer slikt direkte og dermed uten klistremerket ditt? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Om slik info ligger i esken er da helt avhenging av at objektivet ikke har ligget i butikken fra før ordningen startet vil jeg tro? Nei, hvorfor skulle det det? Dog synes jeg du skulle roe deg ned to-tre hakk og prøve å se dette fra en selgers ståsted. Det vi diskuterer er hvordan denne ordningen fungerer. Afseth har også kommet med en alternativ måte å gjennomføre dette på. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Om slik info ligger i esken er da helt avhenging av at objektivet ikke har ligget i butikken fra før ordningen startet vil jeg tro? Jeg kjøpte forøvrig mitt objektiv hos Japan Photo som muligens importerer slikt direkte og dermed uten klistremerket ditt?Det går fint an å åpne esken og legge en brosjyre opp i den selv om den er kjøpt inn før ordningen startet. De har ikke noen forseglinger. Klistremerker er det heller ikke noe problem å sette på esken (Én ting skal Canon ha... de er flinke til å sende oss reklamemateriell og salgsfremmende midler).Hele argumentasjonen din bygger på at ordningen ikke fungerer og bare skaper problemer for kundene. Tror du virkelig at Canon hadde kjørt en slik ordning dersom det eneste de fikk ut av det var missfornøyde kunder? Hovedårsaken til at det i det hele tatt blir problemer med ordningen ligger vel heller i at selgere ikke makter å informere skikkelig.Uansett, ordningen er der for å bli, og om en selger velger å se bort fra dette vil han/hun fremdeles måtte regne med missfornøyde kunder dersom han/hun ikke informerer om ordningen. At kunder som har gått glipp av cashback kommer tilbake og lager problemer er kanskje lite trolig. At de derimot ikke kommer tilbake i det hele tatt er derimot meget sannsynlig.Canon får ikke bare misfornøyde kunder, men de som ikke får det til, eller synes utbetaling tar for lang tid, blir misfornøyde. Og ettersom det var butikken som tipset om Cashback, som også kanskje var avgjørende punkt for hvilken gjenstand kunden kjøpte, så får vi høre det. Og de blir ikke mindre irriterte, om vi sier at vi ikke har verken noe ansvar eller mulighet for å hjelpe til når det gjelder Cashback ordningen. Som en selger (og butikk) som ønsker å yte best mulig service, og ha fornøyde kunder, så er dette vrient. Cashback ordningen har én misjon; Å få kunden til å velge merket med Cashback. Hadde det i stedet kommet frem i totalprisen, ville det spilt en mye mindre rolle. Cashback, og penger tilbake, høres så fint ut. Synes faktisk det er bedre service å la kunden velge kamera uavhengig av et slikt reklamestunt. Vi har ikke hatt én misfornøyd kunde på bakgrunn av at vi ikke har gitt kunden Cashback som et argument for å velge akkurat det merket. Kunden får informasjonen i ettertid, og skjønner dermed at butikken ikke hadde noe med det å gjøre (sånn sett er det også feil å bli sur på butikken fordi de ikke informerte om det før kjøp, ettersom butikken ikke er ansvarlig for ordningen, noe du også er enig i). Får kunden denne informasjonen i forkant, som er med på å helle valget i en retning, så er faktisk butikken ansvarlig ettersom det var butikken som ga kunden dette argumentet. Endret 15. oktober 2007 av Afseth Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Om slik info ligger i esken er da helt avhenging av at objektivet ikke har ligget i butikken fra før ordningen startet vil jeg tro? Nei, hvorfor skulle det det? Dog synes jeg du skulle roe deg ned to-tre hakk og prøve å se dette fra en selgers ståsted. Det vi diskuterer er hvordan denne ordningen fungerer. Afseth har også kommet med en alternativ måte å gjennomføre dette på. Dersom objektivet blir sendt fra Canon før de har bestemt at de vil kjøre en cashbackkampanje blir det vel vanskelig for dem å klistre på merket vil jeg tro? At Afseth og du også syntes jeg tok for hardt i litt over her har jeg har jeg merket meg og jeg editerte endel i det siste innlegget mitt slik at det nå burde være litt mer saklig. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Dersom objektivet blir sendt fra Canon før de har bestemt at de vil kjøre en cashbackkampanje blir det vel vanskelig for dem å klistre på merket vil jeg tro?Se mitt svar over her på akkurat det. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Afseth: Jeg tror ikke du eller jeg klarer å få budskapet vårt fram tillytterne. Jeg føler bare at du gjentar deg selv, ment motparten er meget vrang. (Jeg ser poenget, men prioriteringen er at de heller vil ha sure kunder fordi de ikke ble opplyst om cashback, enn å få sure kunder som klager på dårlig service, til noen som ikke har noe med det å gjøre. Lenke til kommentar
Fotoentusiasten Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hva er egentlig cashback? Vil det si at Canon utbetalerpenger tilbake for canon produktene kjøpt i det nevnte tidsrom? Jeg har akkurat kjøpt et Canon 400D og neste på handlelista er vel et objektiv til å ta portretter med! Lønner seg å kjøpe det nå da med andre ord? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hva er egentlig cashback? Vil det si at Canon utbetalerpenger tilbake for canon produktene kjøpt i det nevnte tidsrom? Jeg har akkurat kjøpt et Canon 400D og neste på handlelista er vel et objektiv til å ta portretter med! Lønner seg å kjøpe det nå da med andre ord? Du får tilbake et par hundre... jeg vil ikke si det er verdt pengene, andre syns... Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Dersom objektivet blir sendt fra Canon før de har bestemt at de vil kjøre en cashbackkampanje blir det vel vanskelig for dem å klistre på merket vil jeg tro?Se mitt svar over her på akkurat det. Hvor gode muligheter selgeren har til å klistre ivei er da lite interessant nå i ettertid all den tid han aldri gjorde det? Så må det vel heller bli opp til deg sørge for at dine egne kunder får denne informasjonen på skikkelig vis? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Dersom objektivet blir sendt fra Canon før de har bestemt at de vil kjøre en cashbackkampanje blir det vel vanskelig for dem å klistre på merket vil jeg tro?Se mitt svar over her på akkurat det. Hvor gode muligheter selgeren har til å klistre ivei er da lite interessant nå i ettertid all den tid han aldri gjorde det? Så må det vel heller bli opp til deg sørge for at dine egne kunder får denne informasjonen på skikkelig vis? Det innlegget må du redigere. Men svarer til det jeg tror du sa. Ved å klistre på merker og legge ved brosjyrer som informerer om cashback, gjør at tilbudet IKKE knyttes opp mot butikken. Forstår du ennå ikke at han ikke ønsker å få sure kunder fordi Canon er trege med utleveringen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hvor gode muligheter selgeren har til å klistre ivei er da lite interessant nå i ettertid all den tid han aldri gjorde det? Så må det vel heller bli opp til deg sørge for at dine egne kunder får denne informasjonen på skikkelig vis?Vet ikke hvem selger du snakker om her. Mener at mine kunder får god nok informasjon om det står klart og tydelig både på og i esken at de kan få Cashback. Samtidig unngår vi sure kunder. Og for å gjenta meg selv; Når du er enig i at butikken ikke har noe ansvar for Cashback, så er det fullstendig stuerent å ikke dra det frem som et argument for at kunden skal velge det merket. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Skal man velge kamera ut ifra et prakk av et tilbudsystem kan kjøper blir lurt trill rundt... Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Disse kampanjene er kommet for å bli, så det er bare å forholde seg til dem. Jeg kan ikke skjønne problemet med å nevne cashback for kunden, men samtidig si at dette er penger som kommer direkte fra Canon i utlandet og at det dermed kan ta opp til x antall måneder (her er det bare å ta i, det er ingen som blir sure fordi de får pengene før de trodde). Jeg er enig i at jeg ikke ville bruke cashback som et argument for å velge canon istedenfor Nikon, men jeg ville brukt det som et argument for å få gjennomført et salg her og nå, slik at ikke kunden går hjem og kjøper det på nettet. Den store fordelen med cashback er at prisavslaget i sin helhet kommer kunden til gode. Produsenten får en effektiv reklamekampanje, og butikkene taper ingenting (kanskje bortsett fra en håndfull vanskelige kunder). Gode selgere burde derimot kunne dra nytte av kampanjen og få solgt flere kameraer. Og hva er enden på visen? Produsenten blir lykkelig over å få solgt flere kameraer, selgeren blir lykkelig for å kunne selge varer på tilbud uten å sette ned prisen, og kunden blir lykkelig for å få rabatt. Ikke noen dårlig ordning spør du meg Endret 15. oktober 2007 av arnold_layne Lenke til kommentar
zorry Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Og for å gjenta meg selv; Når du er enig i at butikken ikke har noe ansvar for Cashback, så er det fullstendig stuerent å ikke dra det frem som et argument for at kunden skal velge det merket.At butikken ikke har ansvar for ordningen er aldeles ikke det samme som at jeg som kunde synes det er greit at du ikke informerer meg om den før etter at jeg eventuelt har bestemt meg. Dette går jo direkte på hva jeg til syvende og sist skal betale for herligheten og da vil jeg ha alle kortene på bordet før jeg tar en beslutning i den ene eller andre retningen.Skal man velge kamera ut ifra et prakk av et tilbudsystem kan kjøper blir lurt trill rundt...Et prakk av et tilbudssystem er vel når en selger hele tiden senker prisen på bruktoptikken til man er nesten sikker på at man blir svindlet? Jammen godt du rakk å stoppe overføringen, det hadde vært forferdelig sure penger.Canon er derimot en av de seriøse aktørene i verden som nok ikke hadde kunnet leve med denne ordningen hvis ikke den stort sett fungerte nogenlunde greit. Dersom f.eks 1 av 10 kunder ikke ble fornøyde med ordningen ville det nemlig skape utrolig mye støy og rive bena bort under hele dette opplegget som de åpenbart ser store fordeler med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå