justinvernon Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hva kan feilen være? Når jeg skulle installere windows på min nye pc så sto det 131gb med upartisjonert lagringsplass, hvordan jeg få utnyttet alt? Takker for svar! Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Litt usikker.. men tror det har noe med filsystemet å gjøre. Altså Fat16, Fat32 og NTFS. Best å vente til noen med mer kunnskap svarer. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Hmm, dette var jo et ganske vanlig problem før i Windows XP - men jeg mener det ble fikset i enten SP1 eller SP2. Hva slags OS har du, + evt service packs? Lenke til kommentar
Insanity Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 På eldre hovedkort må det vel en bios-oppdatering til for å kunne bruke store harddisker også. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 er et nytt hovedkort, hvordan kan jeg finne ut hvilken SP jeg har? Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Det skal vel stå om du høyreklikker "Min datamaskin" og velger "Egenskaper" mener jeg, er i Vista nå så får ikke sjekket. edit: joda det stemmer det, evt kan du gå på start -> kjør -> msinfo32 Endret 14. oktober 2007 av KriFos Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 versjon 2002 :O Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Du har en gammel CD, uten SP1 eller SP2. Da får man slike problemer når man installerer og har disker større enn 120 GB. Du bør lage deg en ny CD med SP2 integrert (bruk Autostreamer eller nLite) og kaste den orginale CDen. Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Er det ingen måte jeg kan få de 370 siste gigabytene uten å slette alt? Lenke til kommentar
JimL Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=165302 Det andre er å fikse Windows. SP1 skal visstnok fikse problemet for Windows XP, men det viser seg at det ikke er helt 100% korrekt. Samme gjelder for 2000, der skal SP4 inneholde det man trenger, men jeg måtte til med registerverdien på min W2k-boks. Det spiller egentlig ingen rolle, for alt du trenger er en enkel registeroppføring. NB: Jeg, og sikkert mange andre, vil anbefale at du installerer SP1 (eller SP2, personlig liker jeg ikke SP2 noe særlig) til XP og SP4 til Windows 2000, da disse inneholder oppdateringer på driversiden. Fungerer ikke disken din som forventet etter at du har installert SPx (dette sjekker du i Disk Management), forsøker du til med registerverdien. Kort versjon: Klikk her, legg til i registeret, start på ny. Lang versjon: For å lage en slik fil selv, gjør man slik: Start opp Notepad eller en annen teksteditor, klipp ut det som står her, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg CODE REGEDIT4 [HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\] "EnableBigLba"=dword:00000001 Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt. Det denne gjør er å lete seg fram til en nøkkelverdi i registeret, og legge til en verdi under den. Etter du har gjort dette, er det bare til å formatere og partisjonere. OBS: Hvis du først har formatert disken slik at du kun får opp 128GiB/137GB og fikser 48-bits addressering etterpå, må du inn og sette opp en partisjon til med den diskplassen du nå har fått tilgang til. Dette kan du gjøre i Kontrollpanel/Administrative Verktøy/Datamaskinbehandling (jeg har ikke norsk OS, så du får lete deg frem ) (snarveien er Start/Run/diskmgmt.msc) Endret 14. oktober 2007 av JimL Lenke til kommentar
justinvernon Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Takk for alle svar, etter at jeg hadde oppdatert windows til SP2 osv, og jeg gikk inn på "Start/Run/diskmgmt.msc" så lå det 340gb upartisjonert der =D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå