Gå til innhold

Norske vernpolitikk mot utlendinger

Anbefalte innlegg

Forstår deg Fuskepels, er ikke norsk jeg heller. Men er født og oppvokst her, faren min minner meg hver dag på å bli flink på skolen. Han sier at det er mye vanskeligere for en utlending å få jobb enn en nordmann. No offence.

Derfor jobber jeg hardt nå på skolen for i det hele tatt få en god utdanning. Onkelen min som er ingeniør innen elektronikk eller noe i den dur har ikke fått jobb. Selv etter utdanninger fra USA, men han har fått jobb som en VANLIG elektriker. Knusende sårt :(.

Nei, jeg generaliserer INGEN, nordmenn er snille, de fleste ihvertfall. Men hvis dette er sannheten som du sier, vet ikke jeg hvordan fremtiden vil begi seg for meg :(.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Forstår deg Fuskepels, er ikke norsk jeg heller. Men er født og oppvokst her, faren min minner meg hver dag på å bli flink på skolen. Han sier at det er mye vanskeligere for en utlending å få jobb enn en nordmann. No offence.

Derfor jobber jeg hardt nå på skolen for i det hele tatt få en god utdanning. Onkelen min som er ingeniør innen elektronikk eller noe i den dur har ikke fått jobb. Selv etter utdanninger fra USA, men han har fått jobb som en VANLIG elektriker. Knusende sårt :(.

Nei, jeg generaliserer INGEN, nordmenn er snille, de fleste ihvertfall. Men hvis dette er sannheten som du sier, vet ikke jeg hvordan fremtiden vil begi seg for meg :(.

hvis du har utdannelse fra norsk skole, og er flink, er det ingen problem å få jobb i ingeniørbransjen

Endret av Darx
Lenke til kommentar

Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen.

Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte p_report.gif funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel.

(Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.)

Lenke til kommentar
. En gjennomsnittig Øst-Europeer har ca. 20 % høyere IQ enn en gjennomsnittig norske borger.

Som regel er det kinesiske menn som har høyest IQ. Russiske og spesielt kvinner har ikke høy IQ.

Dessuten måler IQ ingenting. Statistikk viser at IQ endrer seg enormt mye over tid. Jeg tror neppe at IQen i enkelte land vokser 10% på få år for eksempel hvis den virkelig måler hvor smart du er.

Lenke til kommentar

Denne må jeg bare svare på...

Først vil jeg si at du har nok opplevd mer enn normale mennesker, og det gjør deg til den du er. Ikke rart du er redd for folk om du bare har dårlige erfaringer med andre mennesker. Men når man får barn, bør jo situasjonen endre seg litt, hvertfall i forhold til at mennesker kan være gode.

Så lister jeg opp punkter hvor det skurrer for meg:

-IQ er et dårlig mål for å vise hvor omgjengelig man er med andre mennesker. På en arbeidsplass MÅ man kunne omgåes andre, og om man ikke passer inn på en fungerende arbeidsplass, så er det kanskje ikke arbeidsplassen som er problemet.

-Hva med å korte ned litt på den CV-en din, så du i det minste kan late som du kan tilføre bedriften noe positivt i form av velvære, og ikke bare en enorm arbeidskraft?

-Hvordan vil det være for andre arbeidere på en bedrift om en av arbeiderne går rundt og dyrker seg selv, med informasjon om sin bakgrunn som for en gjennomsnittlig norsk person virker tvilsom?

-Har voldsomt arrogante mennesker venner? Hei, kom skal vi gå og være arrogante sammen, jeg er forresten bedre enn deg i judo,vil du bli millionær,antall hobbyer,høyere rang, mindre fordommer, bedre utdanning, bedre i absolutt alle fag på skolen, osv. Skal vi gå ut å spise så kan jeg fortelle mer? Har en følelse av at det vennskapet ikke vil vart lenge... Hvor ensom er du egentlig?

-Personlig tror jeg ikke det er noe fordelaktig å vokse opp i omgivelser som du tror er idylliske. (sitat: Hvordan var det med ditt liv? Snille foreldre, gjennomsnittig karakterene på skole, et lykkelig ekteskap, fin jobb, tre barn og en hund?). Din motsatte oppvekst er nok grunnen til at du er en arbeidsnarkoman. Og med en "idyllisk" oppvekst vil resultatet for endte opp med at man blir en latsabb. Poenget mitt er, ikke tro at alt er idyllisk selv om folk klarer å ha et bra liv.

-Noen fordeler må det vel være med å bo i Norge? Har ikke sønnen din ADHD kanskje? Gratis behandling?

-Vil ikke anbefale deg å gå fram om at du har betalt din fortid med blod, og at du er et mirakelbarn. Det første ville blitt et problem når jeg trenger din hjelp til noe, vil jeg ha din hjelp om du senere vil referere til at du betalte med blod? Og det andre vil høres veldig arrogant(gudskompleks).

-Man må ikke være intelligent for å snakke om data og psykiatri. Men litt erfaring, selvkritikk og interesse vil hjelpe.

-Blant hvilke folkegrupper opplever du mest rasisme? Er det eldre, yngre, midt på treet? Eller er vi alle samme ulla?

-Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan du vil gå frem på et jobbintervju...

For å summere mine setninger, så ønsker jeg ikke å kritisere deg for å slå ned på deg. Men jeg ønsker å sette en finger på hvorfor det går galt for deg, gang på gang. Lykke til.

Edit: Så jeg 2verdenskrig ble nevnt her eller? Er det ikke en regel om at når Hitler blir nevnt i en diskusjon, så er diskusjonen slutt?

Lenke til kommentar
er ikke norsk jeg heller. Men er født og oppvokst her

Den tok jeg ikke helt. Når er man norsk da? 3. generasjon? Røtter tilbake til vikingtiden?

Jo, jeg føler jo meg norsk. Men det er bare sånn at jeg blir rett og slett kalt for en utlending grunnet min hudfarge. That's how it works, selv om jeg er født og oppvokst her. Jeg må jo ta vare på mine tradisjoner fra det landet foreldrene mine kommer fra :). Men jeg føler jo meg norsk, men er på en måte ikke det. Ikke i visse folks øyne :).

Lenke til kommentar

Jeg flyttet til Norge for 6 år siden. So what?

Peter_Lynch, IQ kommer i mindre grad av genetisk bakgrunn og i større grad av oppvekstvilkårne, så det er håpløst å generalisere om at visse folkeslag/nasjonaliteter har høyere IQ enn andre. Det gikk ut av moten rundt 1945.

Lenke til kommentar
Nei, for jeg måtte velge ut noe som jeg kunne relatere til. Og hvor lenge hadde hun jobbet der? Uansett, så finnes det drittsekker overalt.

Hun jobbet der i ca. 2 år og hadde 5 år generell erfaring. Jeg hadde 3 års erfaring. Begge fikk minstelønn. Jeg syntes synd for henne pga hun var så konservativ, at hun våget ikke å bruke et nytt matoppskrift. Men jeg sluttet å synes synd på henne når jeg oppdaget at hun drev med mobbingen.

Norske skoler holder ett lavt nivå. Ingen tvil. Men det er ikke pga. CV-en din at jeg synes du virker som en arrogant drittsekk. Mer pga. som jeg har nevnt tidligere. Du har direkte sagt at nordmenn generelt er dummere enn andre (siden det virker som du måler IQ slik) og at de eier ikke kultur (fotball og idol) og at du ikke vil sosialisere med de på jobb.

Ikke eier kulturen? Hvor har du lest dette? Kulturen måles ikke med futball og "Idol", dette er vesentlig større en så. Jeg sier at skolens kunnskapsnivå virker hemmende på folk. Fotball og "Idol". Mine venninner elsker å se på "Hotel Cæsar" og "Idol", men de har noe andre interesser. Tror du at det finnes ikke fotballfanater i andre land? Men folk må jo ha noe andre interesser, ha noe å diskutere og snakke om.

Jeg kan oppføre meg. Jeg oppfører meg hele tiden. Å være hyggelig, smilende, nikkende - hva så? Folk synes at jeg er dumsnill. Jeg er ufarlig, alle kan gjøre hva som helst mot meg uten at jeg svarer, si hva de vil uten å få problemer.

Jeg er lei å være hyggelig og hensynsfull hele tiden.

Jeg krever ikke å bli god likt. Jeg vil bare at jeg skal slippe å høre alt dette dritten som man hører hele tiden. Når du treffer dette tilstrekkelig mange gang så blir du rasende du også.

Vil du ha et nytt eksempel? Alle vikarer på skolen hadde kontrakter bortsett meg. Jeg var det evige tilkallingsvikar, som fikk å jobbe i fem måneder, så ble det pause i par-tre uker. Så fikk jeg å jobbe videre. Jeg prøvde å sjekke mulighet til å få kontrakten, men oppdaget at jeg ikke skulle få mere å arbeide der om jeg prøvde å kreve noe.

Jeg mistet telefon. Jeg og en venninne kom dit hvor jeg mistet den og snakket til en ansatt. Vi pratet. Plutselig stoppet hen midt i samtalen og begynte å prate med venninnen min, stilte spørsmål til henne uten å høre svaret på spørsmålet han stilte til meg. Jeg har ikke stor aksent. Han hadde ingen problemer å forstå meg. Så snakket han med meg igjen, stilte et spørsmål, men så snart jeg begynte å svare, så vendte han til venninnen min igjen og stilte henne et annet spørsmål.

Venninnen min var opprørt. Jeg måtte roe henne ned.

Ingen har noensinne sagt at du MÅ UT.

Simpel russer? Ja, du liker å legge ord i munnen på folk.

Jeg synes de var mindreverdige?? (rasist er ett latterlig oppbrukt ord, men måten du stempler meg og resten av det norske folk så tror jeg nesten den eneste personen som kan oppfylle kravene er en eneste person som tilfeldigvis opprettet tråden)

Jeg er i dine øyne en dum rasist, så respekten din for meg er null verdt.

Flott eksperiment du lagde da. Vi har problemer med å forstå da det som oftest er litt flere sider i saken. Men du mistet all sympati og forståelse når du kommer med surrekommentarer som de jeg har nevnt flere ganger

Vel, hyggelig at dine fantastiske fordommer og arroganse klarte å komme til atter en totalt idiotisk konklusjon. Som igjen referer til det faktum at IQ og "smarthet" ikke alltid går hånd i hånd.

Rart, at du har ikke lest hva folk posterer her. Jeg har funnet an rasist. Som riktignok startet inlegg ved å kalle meg for simpel russer og et krav på at jeg skal pelle tilbake. Les posterte greiene, så finner du hvem jeg snakker om, hvis administrator ikke slettet den ennå. Typisk å være så opptatt av seg selv at men ser ikke noe annet.

Jeg bryr meg ikke om respekten din. Du synes at rasismen er noe nesten eksisterende i Norge. Det er rart for meg at noen kan være så blind. Vel, jeg tror ikke at du er blind. Men du brukte masse energi for å overtale seg selv å ikke se.

Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å svare i denne tråden da jeg mener den har tatt en heller lei vending med generaliseringer og tidvis personhets, men jeg følte bare at jeg måtte kommentere en liten ting.

IQ måles i stor grad ut fra en persons evne til å gjenkjenne mønstre, figurkombinatorikk og lignende. Dette er evner man enkelt kan trene opp (noe a lá Sudoku).

En liten sidenotis, jeg studerer sammen med ei som er ferdigutdannet dataingeniør. Hun er en etnisk nordmann med blondt hår og kaukasoidske trekk. Hun fikk ikke jobb i noen IT-bransje, til tross for graden hennes. Nederlaget til tross, hun er nå i gang med en helt ny mastergrad i kjemi.

Endret av LarsP
Lenke til kommentar
Jeg flyttet til Norge for 6 år siden. So what?

Peter_Lynch, IQ kommer i mindre grad av genetisk bakgrunn og i større grad av oppvekstvilkårne, så det er håpløst å generalisere om at visse folkeslag/nasjonaliteter har høyere IQ enn andre. Det gikk ut av moten rundt 1945.

Probemet er at det er fakta. Kineserene har dårlige kår men allikavel har de høyere IQ. De med høyest kommer fra Hong Kong.

Lenke til kommentar
Og IGJEN:

KILDE!

Jeg måtte lete litt.

http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_Wealth_of_Nations

Russere har 96 mens Nordmenn har 98. Hong Kong leder med 107.

The authors argued that the People's Republic of China's per capita GDP of roughly USD $4,500 could be explained by its use of a communist economic system for much of its recent history. The authors also predicted that communist nations who they believe have comparatively higher IQs, including the PRC, Vietnam, and North Korea

Dette er bare et bevis for at IQ ikke måler hvor smart du er.

Lenke til kommentar

IQ and the Wealth of Nations is a controversial 2002 book by Dr. Richard Lynn, Professor Emeritus of Psychology at the University of Ulster, Northern Ireland, and Dr. Tatu Vanhanen, Professor Emeritus of Political Science at the University of Tampere, Tampere, Finland.[1] The book argues that differences in national income (in the form of per capita gross domestic product) correlate with differences in average national IQ. The authors interpret this correlation as showing that IQ is one important factor contributing to differences in national wealth and rates of economic growth, but that it is not the only determinant of these differences. The data, methodology, and conclusions have been criticized.

Og "kilden" din har et stooort kapittel ang kritikk av studien.http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_We...tions#Criticism

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
IQ and the Wealth of Nations is a controversial 2002 book by Dr. Richard Lynn, Professor Emeritus of Psychology at the University of Ulster, Northern Ireland, and Dr. Tatu Vanhanen, Professor Emeritus of Political Science at the University of Tampere, Tampere, Finland.[1] The book argues that differences in national income (in the form of per capita gross domestic product) correlate with differences in average national IQ. The authors interpret this correlation as showing that IQ is one important factor contributing to differences in national wealth and rates of economic growth, but that it is not the only determinant of these differences. The data, methodology, and conclusions have been criticized.

Og "kilden" din har et stooort kapittel ang kritikk av studien.http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_and_the_We...tions#Criticism

Men da burde ikke Kina gjøre det så bra. Dessuten er USA rikere en både Hong Kong og Japan men scorer dårligere. Norge da har en verferdsstat der alle blir fulgt opp fra de er små men allikavel scorer vi ikke bra i forhold til Kina.

Lenke til kommentar

Fikk du ikke med deg at kilden din ikke er 100% legit, siden du starter å diskutere noen synspunkter istedenfor å kommentere kvaliteten på kilden?

Eller bare forsøker du å ignorere og komme deg videre - noe som ikke fungerer med oss.

Dette har uansett nada med topic å gjøre, så vi setter en strek der.

Lenke til kommentar
Jeg kan oppføre meg. Jeg oppfører meg hele tiden. Å være hyggelig, smilende, nikkende - hva så? Folk synes at jeg er dumsnill. Jeg er ufarlig, alle kan gjøre hva som helst mot meg uten at jeg svarer, si hva de vil uten å få problemer.

Høres mer ut som du er nedlatende, og utifra postene dine så hadde det ikke vært overraskende.

Rart, at du har ikke lest hva folk posterer her. Jeg har funnet an rasist. Som riktignok startet inlegg ved å kalle meg for simpel russer og et krav på at jeg skal pelle tilbake. Les posterte greiene, så finner du hvem jeg snakker om, hvis administrator ikke slettet den ennå. Typisk å være så opptatt av seg selv at men ser ikke noe annet.

Jeg bryr meg ikke om respekten din. Du synes at rasismen er noe nesten eksisterende i Norge. Det er rart for meg at noen kan være så blind. Vel, jeg tror ikke at du er blind. Men du brukte masse energi for å overtale seg selv å ikke se.

Er han rasistisk fordi at hvis du ikke liker folket, anser de som rasistiske og hater det "korrupte" landet Norge så har han all rett til å si at du SOM PERSON kan pelle deg tilbake.

Rasisme finner man nok overalt. Jeg bare sier at rasismekortet blir spilt litt for ofte. Slik som mot enkelte her fordi de ikke liker deg som person. Du siterer meg. Du svarer meg. Du legger inn "jeg tror jeg har funnet en rasist" så tar jeg det som om det skulle vært til meg.

Sannheten? Du er sint pga en "simpel" russer våger å være misfornøyd. At en russer kan være så usimpel. Jeg utfordrer dine fordømmer.

Her påstår du at jeg anser deg som en simpel russer. Når siterer meg, og svarer meg og fletter ordet "simpel russer" inn i den sammenhengen. Så er det beregnet på meg. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner (til) to russere. Den ene er en god venn av meg, han er dog temmelig klumsete, klønete osv. Den andre er lærer på skolen mine og er berømt blandt elevene for å være fullstendig ubrukelig da hennes engels er like mangelfull og og gebrokken som hennes norsn, som forøvrig er de to fagene hun underviser i. Hva sier dette meg om russerne? Ingen ting, i likhet med det du tegner av nordmenn du ikke kjenner...

Lenke til kommentar
-Hvordan vil det være for andre arbeidere på en bedrift om en av arbeiderne går rundt og dyrker seg selv, med informasjon om sin bakgrunn som for en gjennomsnittlig norsk person virker tvilsom?

-Har voldsomt arrogante mennesker venner? Hei, kom skal vi gå og være arrogante sammen, jeg er forresten bedre enn deg i judo,vil du bli millionær,antall hobbyer,høyere rang, mindre fordommer, bedre utdanning, bedre i absolutt alle fag på skolen, osv. Skal vi gå ut å spise så kan jeg fortelle mer? Har en følelse av at det vennskapet ikke vil vart lenge... Hvor ensom er du egentlig?

-Noen fordeler må det vel være med å bo i Norge? Har ikke sønnen din ADHD kanskje? Gratis behandling?

-Vil ikke anbefale deg å gå fram om at du har betalt din fortid med blod, og at du er et mirakelbarn. Det første ville blitt et problem når jeg trenger din hjelp til noe, vil jeg ha din hjelp om du senere vil referere til at du betalte med blod? Og det andre vil høres veldig arrogant(gudskompleks).

-Blant hvilke folkegrupper opplever du mest rasisme? Er det eldre, yngre, midt på treet? Eller er vi alle samme ulla?

-Jeg har vanskelig for å se for meg hvordan du vil gå frem på et jobbintervju...

For å summere mine setninger, så ønsker jeg ikke å kritisere deg for å slå ned på deg. Men jeg ønsker å sette en finger på hvorfor det går galt for deg, gang på gang. Lykke til.

Edit: Så jeg 2verdenskrig ble nevnt her eller? Er det ikke en regel om at når Hitler blir nevnt i en diskusjon, så er diskusjonen slutt?

Jeg skrev om hva jeg er. En person stilte kritisk til CVene mine, så jeg prøvde å forklare hvordan kunne dette skje at jeg fikk å utrette så mye. Skjønt, det er ingenting spesielt for meg å være den beste. Hva skal jeg vare stolt over, egentlig? IQ-en? Jeg kan ingenting for det, jeg fikk den. Med den slags forsprang skulle være rart å ikke være best. Det faktum, at jeg var født som vidunderbarn? Søstera mi var det også.

Jeg betalte med blod for alt jeg opnådde pga jeg fikk stor motstand hver gang jeg prøvde noe. Og da snakker vi ikke om vanskeligheter i opplæringen, men om vold. Bilder var revet, manuser ødelagt, lekser kastet ut og jeg selv var banket og truet på livet av folk som syntes at jeg drev med tull i stedet av å finne på noe "som voksen folk gjør".

Nei, jeg er ikke noe spesielt ensomm. Har venner og hobby, så det er aldri kjedelig. Folket pleier å bruke meg når de trenger et råd eller å bruke min kunnskap. Trenger du hjelp? Hva kan jeg hjelpe med?

Jeg vet at papirene mine ser ut urealistisk for en vanlig person. Det er lett å godta meg beskrevet i en bok eller se i et film, enn i livet. Men da kan du vel forstå min frustrasjon. Jeg er en gående samlingen av all slags ferdigheter, men ingen bedrift vil ha mine ferdigheter, min kunnskap. Jeg har alltid var snill, syntes at folk er såpass kloke at de må klare å se hvor er rett og hvor er galt. Nå tror jeg at de fleste tenker aldri om hvordan de behandler andre.

En dag skulle dette kokes over.

Jeg har mest problemer med folk i alderen over 35-40 år, med liten eller ingen spesiell utdannelse og en kjedelig jobb. Folk som kommer i midtlivskrise og oppdaget at de klarte ikke å oppnå stort. De kan være veldig agressive. Men jeg har støtt på forakt og dårlig behandling fra andre mennesker også, både gamle og unge, som syntes at aksent=idiot.

Jeg har ikke skrevet hva slags kjønn har mitt barn, så unnskyld at du ble villedet. Dattera mi fikk masse "morsomme diagnoser" som sier vår norske legen.

Nei, det blir ingen gratis behandling. Medisinen kjøpes på blå resept, men egenandel koster penger.

Vi kunne få gratis lege i Russland også, men ingen medisin. ADHD ikke eksisterer i Russland. Den slags diagnose finnes bare ikke, på lik måte som postfødselsdepresson eller PTSD. De siste begynte å være kjent i professionelle miljo i de siste årene, men ikke ADHD. Barna med ADHD fraskreves som evneveike drittseker, de mobbes, plager deg selv og plager andre. Når jeg sier at hun ble kvitt nesten alle plager med 1 tablett om dagen, så tror ikke folk i Russland at jeg sier sant. "Få bedre kontroll" eller "du må banke henne oftere" er de vanlige oppskrifter.

Dette er en av de viktigste grunner hvorfor jeg har ikke reist tilbake.

Jeg tror ikke at myndighetene skal gjøre noe med saken i de nærmeste årene. Russland har ca.15 millioner barn. Ifølge statistiken har 5% av dem ADHD. Landet har ikke midler for å gi behandling til disse stakkarer hvis diagnosen blir "godkjent".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...