Gå til innhold

Norske vernpolitikk mot utlendinger

Anbefalte innlegg

Jeg er en russer. Jeg har IT utdannelse og er siviløkonom som fikk 240 st.p. i godkjennelsen. Det maksimale tallet jeg scoret på en IQ test var 143. Jeg har jobbet som en jurnalist, jeg er en kunstmaler, forfatter (utgitt), designer. I Russland jobbet jeg som en sjefsskatteinspektør i en operative avdeling, kjørte rassier, gikk i feltet, var analytiker og en fordømt god en. Jeg fikk en major rang før jeg ble 30 år gammel. Hadde ry som "den kloke kona". Når jeg skulle slutte da kom masse folk og sa at de var takknemlig for at jeg jobbet med dem. Når jeg sluttet på kontoret, så holdt sjefen stillingen min ledig i 1 år for han håpet at kommer tilbake.

Jeg kan ikke komme tilbake til Russland fordi jeg har et syk barn som kan ikke få bahandlingen der. Jeg misliker Putin. Jeg bodde i Norge i flere år og jeg får ikke tilbake jobben min pga sikkerhetsbegrensninger.

Jeg vil gjerne jobbe her. Den arbeidsgiver som får meg får alt jeg kan. Men alt jeg fikk foreløpig var vaskingen. Nå kan jeg ikke vaske mer. Både kroppen min og sjelen tåler ikke mer. Bedre å bega selvmord enn dette.

Jeg oppdaget at jeg har lært på russiske skole og universitet omtrent 2 gang mer enn dere gjør i Norge, men det er MIN utdannelse som skulle godkjennes! OK. Deres utdannelse har ikke et nubbekjans i Øst-Europa, den er totalt utilstrekkelig, men jeg har bare bachlor i Norge. Ok, jeg godtar dette. Jeg sier ikke at dere er dumme, men deres skolen er bare tull. En 10. klasse tilsvarer 6.-7. klasse i Russiske skolen. Tror dere ikke? Bare spør noen av russiske barn som flyttet til Norge. En gjennomsnittig Øst-Europeer har ca. 20 % høyere IQ enn en gjennomsnittig norske borger. Politikere klager at utlendinger har lite norske venner. Jaså? Og hva skal vi prate om oss imellom? Fotball, ski og "Idol"? Det er så vanskelig å ha med dere å gjøre pga dere har så få interesser!

Aviser sier at folk med utenlandske bakgrunn har vanskelig å finne seg jobben. At overvektige er ikke tiltrekkende som arbeidstakere. At arbeidsgivere liker ikke aleneforeldre. Jeg er en overvektig alenemor av utenlandske opprinnelse! OK, hva jeg kan gjøre med dette?

En stund siden sa damen på eks-aetat: "Du har iallfall den rette ansiktsfarge". Hva så? Jeg har en gale nasjonalitet. dessverre, dette er ikke av de uvaner som jeg kan slutte med.

Jeg sendte haugevis av søknader. Fikk avslag på alle. Fra noen av bedrifter kom avslag før søknadsfristen tok slutt.

Dere sier at Øst-Europe er korrupt. Jeg har aldri sett så mye korrupsjon i Russland som jeg har sett i Norge! Det meste av ansetttelser går gjennom vennskap, kjentskap og slektskap. Sjefene foretrekker å ansette en halvkvalifiserte tremenning til konas onkel enn en høykvalifiserte utlending.

Politikere gjør fint lite med dette. FRP prøver gjøre saken verre. Er det rasisme? Nei. Jeg sier at dette er protectionisme. Norske politikken er tilrettelagt slik at den verner utilstrekkelige norske arbeidssøkere mot de flinke og arbeidsomme utlendinger. Og den fører også til at dere ikke utvikler dere - ikke med denne latterlig skolereformen og idiotvernpolitikk. Det er sant at dere har lite å gå på hvis vi, utlendinger får samme rettigheter som norskene! Dere blir utkonkurrert. Det er egentlig grunnen til at så mange stemmer på FRP. Fordi de vet at dette er riktig. Dere er redd for oss.

USA er glad i legale innvandrere, de tar folk som ressurser og gleder seg over at de sparer penger på å utdanne spesialister. Å kaste bort en høyutdannet person er samme som å fyre med penger.

Er Norge så rik at den kan fyre med penger? Er å starte en skikkelig skolereformen og slå ned på bygdekorrupsjon vanskeligere enn å godta at førstegenerasjons utlendinger er gullverd? Eller dere foretrekker til å være et land med lav IQ, blomstrende rasisme og dårlig utdannelse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er synd at du ikke føler at du får vist det du kan, og at du ikke får deg en jobb som samsvarer med utdanningen din. Jeg tviler ikke på at å videreføre en høyere utdannelse fra et utenlandsk universitet til det norske systemet kan være tungvint.

Dette kunne utviklet seg til en veldig god diskusjon, men uttalelser som:

En gjennomsnittig Øst-Europeer har ca. 20 % høyere IQ enn en gjennomsnittig norske borger.
og
Politikere klager at utlendinger har lite norske venner. Jaså? Og hva skal vi prate om oss imellom? Fotball, ski og "Idol"? Det er så vanskelig å ha med dere å gjøre pga dere har så få interesser!

drar fokuset helt bort fra temaet i innlegget ditt, ettersom dette er grove generaliseringer uten rot i virkeligheten.

-----

Uansett, hvis jeg ser bort ifra disse utspillene om nordmenn generelt, og se på dette helt sikkert eksisterende problemet:

Jeg er ikke enig i at det nødvendigvis er relasjoner som betyr noe for å skaffe seg jobb. Jeg har 0 relasjoner i bransjen som jeg utdanner meg i, men har likevel ingen problemer med å komme i kontakt med interesserte arbeidsgivere. Det kan selvsagt hjelpe godt på vei å kjenne folk som kan trekke i trådene for deg, men jeg har inntrykk av at det stort sett er kunnskapene dine som teller.

I ditt tilfelle er kanskje problemet at du ikke har norske papirer som bekrefter din kunnskap? For en arbeidsgiver er det mye lettere å gå for det trygge, å velge en som er utdannet fra studier de kjenner i Norge, hvor de vet hva de får, framfor å velge en som er utdannet i utlandet, med titler og kunnskapsnivåer de ikke kjenner. Har du tatt eksamener i Norge som kan bekrefte dine ferdigheter?

Uansett helt enig i dette:

Å kaste bort en høyutdannet person er samme som å fyre med penger.
Endret av Darx
Lenke til kommentar

Fuskepels - du har nå oppdaget "the dark side of Norway". Nemlig troen på - som sangen sier - "det er Norge som er braaaaa, det er Norge som er beeeeest" osv.

Jeg vil bare si meg helt enig i din kritikk av norsk utdannings(u)vesen, som alltid fnyser av den utdanningen man får i utlandet, enten du er norsk eller utenlandsk statsborger. Om du kommer med en mastergrad fra Harward elle Yale så rynker de på nesen bak skranken. Å nei, du må nok avlegge eksamen i nynorsk og norsk litteraturhistorie før all fysikk, kjemi, informasjonsteknologi etc. etc. du måtte ha lært i utlandet kan tilskrives noen verdi...

Det virker som byråkratene i utdanningssektoren ikke har fått med seg at verden blir mindre, og at man på UiO nå verken blir Cand Mag eller Cand Fjott, men rett og slett Bachelor, Master osv. Det er nemlig et politisk initiativ fra Storting og regjering på at vi skal tilpasse oss internasjonale standarder, og at det skal være "sømløs" flyt av kunnskap. Men det virker som noen klorer seg fast i gamle systemer og fordommmer - enn så lenge.

Men det som undrer meg, er at du sliter sånn med å få jobb i Norge, spesielt så bra norsk som du skriver! Tør jeg spørre hvilke jobber du har søkt på? Det kan også ha noe med å gjøre hvor i landet du er - her i Oslo så ser jeg stadig vekk utlendinger i jobb - og da ikke bare vaskejobber!

Lenke til kommentar
En gjennomsnittig Øst-Europeer har ca. 20 % høyere IQ enn en gjennomsnittig norske borger.

Stanser deg der, jeg. Det er nemlig ikke et spesielt intelligent utsagn.

Jeg forstår frustrasjonen din, men det høres ikke riktig ut. De russerne jeg kjenner i Norge har ingen problemer med å få godkjent sin utdannelse av NOKUT. Vanligvis kutter man ett år av utdannelsen. Din øvrige kompetanse er dessuten udokumentert, og dessverre, så lenge du ikke er nesten 100% flytende i norsk, så er det vanskelig å få seg en god jobb.

Min kone er fra Brasil og har gått på privatskoler i 18 år og har samme problemet i forhold til jobb. Heldigvis har hun meg og sin relativt velstående familie, så hun slipper å vaske noe eller å gå med avisen.

Mitt beste tips til deg er å ta et års påbygning på norsk universitet. Ikke bare får du da godkjent hele utdannelsen din, men jeg garanterer at det blir lettere å skaffe seg jobb. Norske arbeidsgivere er rett og slett skeptiske til utenlandske diplom.

Lenke til kommentar

Så du er nå en arrogant sinna 50 åring som ikke liker nordmenn? Proteksjonisme er det ihvertfall ikke. Virker nesten som du er en person som ikke liker å omgåes nordmenn ettersom du anser deg for å være mye smartere enn de. Og uttalelsen om at Øst-Europere har ca. 20% høyere IQ viser jo egentlig bare at den høye IQ-en og det å være smart ikke går hånd i hånd alltid. (Med tanke på hva du skryter på deg)

Men du har selvfølgelig rett i at kontakter og bekjentskap er viktig i arbeidslivet. Slik er det overallt.

Forøvrig imponerende å være en overvektig alenemor med majorrang og masse operative jobber samtidig som du har lange utdannelse og enda flere hobbyer og jobber.

Og du vet hvordan du skal tolke imponerende her ikke sant?

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Du kommer med noen gode poeng, men den skrytinga om deg selv kan du heller skrive i boka "I-CAN'T-HEAR-YOU-OVER-THE-SOUND-OF-HOW-AWESOME-I-AM!".

Uansett. Jeg er enig i at skolesystemet er alt for sløkt. Pedagogene har fått alt for stor makt, og fått deres vilje igjennom for mange gang. Greit at i happy-fluffy-pluffy-land så er alle 100 % motivert og kommer på skolen med et breit smil rundt munnen og roper "HYLL LÆRER HANSEN" når lærern kommer inn i klasserommet, men sånn funker det ikke.

Tror den generelle holdninga i samfunnet vårt må endres før vi får til å gjøre noe med skolen.

Har ikke erfaring med arbeidslivet enda, så kan dessverre ikke kommentere det. :hm:

Lenke til kommentar

I følge Lynn og Vanhanen har Norge en gjennomsnitts IQ på 98, mens Russland sin er 96.

Kilde: Lynn, R. and Vanhanen, T. (2002). IQ and the wealth of nations. Westport, CT: Praeger

Siden IQ ser ut til å være svært viktig for deg og du ble slått av oss får du trøste deg med at Russland kommer godt ut i forhold til Etiopia som har 63 og Ekvatorial-Guinea som har 59.

(Tror ikke man skal feste alt for stor lit til slike undersøkelser, til det er det for mange feilkilder.)

Lenke til kommentar

Fuskepels, jeg forstår veldig godt hvordan det er for en utlending å komme til Norge. Jeg kjenner en del utlendinger som har kom til UiB for å studere, og vet hvordan alt kolliderer.

Det er nok ikke fordi noen er dummere enn andre eller at nordmenn beskytter seg selv mot utlendinger. Det finnes selvfølgelig mange med fordommer, men min erfaring er at dette er mer rundt om kring i Oslo og spesielt rettet mot folk fra gjengmiljøer og lignende.

Du setter fingeren på noe viktig når du påpeker at alt vi snakker om er idol og fotball. Ski er det sjeldent jeg hører noe særlig om. Jeg møter støtt og stadig på folk som tilsynelatende har ingen interesser i verden bortsett fra festing, fotball og tv-tiddting med vennegjengen. Sannheten er en helt annen...

Det er veldig vanskelig å bli kjent med "ukjente" nordmenn på et dypere nivå, men med gode people-skills, så vil du etterhvert innse at hver og en person i dette landet har noe interessant å si, og har minst like store drømmer som alle andre.

Problemet er at vi lever i et jantelovssland, hvor drømmer blir avfeid av andre som rent tull og vås. Det er vanskelig å finne folk som faktisk lever drømmene sine her i Norge, selv med alle mulighentene som bare ligger der å venter på oss. Likevel så betyr det ikke at vi gjør det i mindre grad enn andre.

Det er ikke mer enn 35år siden Norge gikk fra Europas lille land i Nord, til å bli en viktig nasjon både økonomisk og politisk. Jeg tror ikke kulturen helt har tilpasset seg skikkelig, og overgangen fra en generasjon til den neste har på en måte ikke lært opp den unge generasjonen til å leve et fullverdig liv.

Spør du folk rundt deg, hva slags drømmer de har, hva de aller helst ville ha gjort på i livet. Så kan du banne på at rundt en promille av befolkningen hadde svart ja, og det er disse folka jeg elsker. Likevel, jeg elsker alle mennesker rundt meg, store eller små, feite eller tynne, gutter eller jenter. Alle har en historie til å fortelle, alle lever et live, og alle er meg overlegen på en eller annen måte.

Tolmodighet min gode mann, tolmodighet. =)

PS! Jeg er veldig glad i å snakke med utlendinger, så lenge de ikke er hjernevaskede fundamentalister.

Lenke til kommentar

Fuskepels, vet ikke nøyaktig hva du er ute etter med innlegget ditt. Hvis det er spørsmålene du stiller nederst er hva du vil frem til, så ikke les videre. Hvis du vil ha konkrete råd, så prøv følgende: gjør som guardianpegasus skriver, ta et års påbygning på et norsk universitet. Før du melder deg på, så skifter du navn. Tar du et norskklingende navn får du garantert lettere jobb. Det er patetisk, men slik er det nå engang. De fleste foretrekker det familiære, og jo nærmere du klarer å komme det "å være nordmann", jo bedre er sjansene for å skaffe seg jobb. Det å skryte av iq skaffer deg ikke jobb, personligheten du viser i intervjuet er langt viktigere. Vit også at det er lettere for nordmenn å snakke om veldig generelle ting ("fotball, ski og idol") fremfor de virkelige interessene, ihvertfall før man blir godt kjent. Tro heller ikke at det hjelper å se nedsettende på nordmenn, for nordmenn er store i troen om at vi er best. Da nasjonalismen er enda større i russland regner jeg med at du vet hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Skal ikke uttale meg om arbeid eller intelligens av nordmenn da jeg mener det finnes like mange dumme og smarte nordmenn som det gjør med utlendinger, men jeg kunne ikke vært mer enig angående det med deres interesser. Jeg har møtt mange, mange, svært svært mange mennesker som jeg har blitt kjent med, og jeg har på tre år gått på tre store skoler og det meste jeg finner av folk er at de har interessen av å kun drikke seg drita, dra på fester og drite i skolen. Jeg kommer som regel ikke overens med nordmenn fordi jeg ikke er sosial. Det er ikke fordi jeg kan snakke om alle livets mysterier akkurat, men det er fordi jeg ikke vet hvem som klinte med hvem på den forrige fester borte hos han eller hun.

Det er slik med alt for mange nordmenn. Slik er dessverre mange av "dere", og det er svært synd. Hver gang jeg prøver å snakke om noe annet enn det som er "rått og hett", blir jeg omtrent fryst på fordi det jeg sier ikke er så driiiitkult. Og her snakker jeg ikke om 14-åringer, men folk godt over 20. Jeg har reist mye i utlandet, møtt mange mennesker og dessverre finner jeg folk i utlandet mye mer hyggelige å prate med for det meste.

Og nei jeg er ikke rasist eller noe, og jeg vet jeg generaliserer mye. Men her er det naturligvis ikke snakk om alle med norske pass, men et alt for stort antall av dere.

Lenke til kommentar

som du sier så ligger problemt i den norske skolen vi har korte dager og lite skolearbeid på barneskolen. dette fordi vi er late og viss vi skal holde den late holdningen vår så må desvære si nei til folk som deg. jeg har selv dystleksi men til tider skulle ønske ikke fordi på barneskolen så fikk jeg mindre lekser ikke at jeg gjorde så mange uansett men, det er jo ikke sunt. men til slutt finnes mange i norge som er mye flinkere en øst-europere de som er øst fra som er høy utdanna er ofte flinke men de som bare har vgs sliter

Lenke til kommentar

Hva er best for meg? At en simpel (for å bruke din nedsettende tone) russer får jobben eller at jeg eller folk som er lik meg får jobben? Hvis det er så jævlig i Norge hvorfor peller du deg ikke bare tilbake til russland? Å ja stemmer du får ikke gamle jobben din i russland fordi du ikke får sikkerhetsklarering pga du har vært i Norge for lenge? Så hvorfor skal du få sikkerhetsklarering her da?

Hvis du tenker på å ta livet ditt fordi du må vaske gulv hvor psykisk stabil er du til å påta deg mer krevende jobber? Jeg hadde i alle fall ikke ansatt deg. Da hadde jeg heller ansatt en vaskehjelp med en normal psyke.

Si meg.. hvorfor tilbyr ikke sykehus i russland den behandlingen barnet ditt trenger? Var ikke russiske og andre innvandrere så mye bedre og hadde så mye bedre utdanningsnivå etc. Pussig at det norske helsevesenet kunne hjelpe deg da...

Har søkt på mange jobber jeg og. Fått avslag på veldig mange jeg og. Og jeg er etnisk nordmann. Så hvorfor skulle det være spesielle regler for deg?

Mesteparten av jobbene i Norge utlyses aldri. Disse blir ofte besatt av personlige kontakter. Hva er korrupt med dette?

Offentlige stillinger skal kunngjøres. Hva private aktører gjør er helt opp til dem. Velger private å ansette idioter så taper bedriften deres på det. Så hvorfor skulle de gjøre det?

Du sier nordmenn er kjedelige og bare bryr seg om idol, ski og kafornoe. Tror jeg må rette på deg og si at: De nordmenn DU omgås med bryr seg om dette. Personlig driter eg i idol eller vegard ulvang eller fotball. Skaff deg noen nye venner og begynn å bli bedre integrert. Kanskje da slutter sytingen din.

Du sier at utdanningene våres ikke har nubbesjans i øst-europa og at du har lært mer enn 2 ganger på russisk universitet enn vi nordmenng gjør på norske universitet.. artig.. ja har du studert ved ett norsk universitet siden du uttaler deg så friskt om dette?

Eller la meg spørre deg ett mer konkret spørsmål. Hvorfor skulle noen nordmenn ville jobbe i øst-europa eller russland? Å tjene 5 kroner timen frister veldig lite skjønner du. Har selv studert i øst-europa i ett tidligere østblokk land. Kvaliteten var skammelig. Læreren så andre veien mens vi jukset på prøver, forelesningene var en gedigen vits og hadde utrolig lav kvalitet. Men det beste og morsomste var når jeg spurte hva professoren min tjente som jeg hadde i ett fag... Jo da hun tjente ca 1000kr måneden.. Altså jeg fikk 8 ganger mer i støtte fra lånekassen enn det hun tjente... direkte latterlig. Håper du liker min arroganse :)

Mmmm

Lenke til kommentar

Jeg kjenner en russer som fikk seg en kjempegod og veldig godt betalt jobb i Statoil før han i hele tatt flytta til Norge.

Vet det er en del forskjellsbehandling og sånt, men det fins muligheter for deg også.

Vurdert å søke litt rundt omkring i landet?

Lenke til kommentar

Takk for svarer alle sammen. For å rette opp i misforståelser må jeg si at jeg har skrevet mine CV bare for bakgrunninformasjons skyld. Jeg ville ikke være oppfattet som en idiot som bare renner ut av frustrasjonen uten å ha grunnlaget til den. Som regel er jeg ganske så likegyldig til IQ indeks. Har godtatt for lenge siden at slike som jeg er sjeldne, ikke for å skryte. Dette begynner til å bli flaut. Har møtt masse hyggelige mennesker som er ikke akkuratt høyutdannede. Dessverre, jeg er av den slags type personer som takler en skyteepisode bedre enn arbeidsledighet. Bodde flere år i en av bygder rund Trondheim, flyttet nærmere noen måneder siden, men det ser ut alt nytteløst.

Det er for første gang i Norge jeg begynte å føle meg så flaut overfor CV-ene mine fordi de er så fisefine. Jeg er ikke gammel, bare 35 år. Når noen ber meg å presentere meg det er begynnelse på trøbbel, som regel. Folk har vond til å tro at det som står i papirene er sannhet, uansett om alt er bekreftet. Noen behandler meg som en lystløgner. Noen sin mindreverdighets kompleks blusser opp. Mobbing? Veldig ofte. Jeg var sparket, baksnakket, opprinringt med stillhet i røret, nektet å få jobb, osv. Hver gang er det fordekt med noe annet enn den egentlige grunnen.

Sparebank 1, for eksempel,svarte at jeg var ikke en aktuell kandidat for en stilling som kundebehandler. Svar kom før søknadsfristen har utløpt. Etter 5 år som rådgiver på skattekontoret var jeg ikke aktuell for å selge forsikringen. De gjennomførte intervjuene med masse folk med lavere utdannelsen og mindre erfaring enn meg. Om de hadde noe tvil i mine språkferdigheter, så kunne de ringe meg i det minste.

Jeg søkte plass som renholder senere hos samme banken. Fikk først svar at jeg fikk plassen og at de ringer senere og sier når skal jeg starte. De ringte aldri. Jeg ringte selv etter 2 uker og fikk høre at de skal ha ISS i stedet. Ok for meg. Jeg var irritert at de gadd ikke å varsle meg, men jeg ville ikke krangle. Men så møtt jeg ei gammel dame, som vasket på et av kontorer i nærheten. Hun klaget til meg at Sparebanks folka presser henne til å ta stillingen, ennå hun ville ikke. Ingen ISS, alt var bare løgn. Jeg skulle gjerne anmelde det hele. Men hva skulle jeg anmelde? Jeg fikk jo ingen begrunnelse, bare "nei takk". Mitt ord mot deres.

Mine papirene? Ja, de er bekreftet og godkjent i Norge. 240 st.p. NAV sier at jeg får ikke lov til å få en tillegs utdannelse for statens bekostninger, jeg har veldig gode papirene allerede. Sitter på sosialstønad, så jeg har ikke råd til å betale selv. Ja, jeg vet at man kan søke om lån osv. Men jeg kan ikke ta den slags risiko. Jeg vet rett og slett ikke om at jeg får jobben som gir meg mulighet å betale tilbake noensinne.

Jeg hadde praksis plass flere steder, men alle bedrifter startet den første samtale med meg ved å si at jeg får ikke ansetelse uansett, bare praksis plass. De kunne skrive en attest for meg, men ikke anbefale meg til noen. Og selv på praksis plass møtt jeg folk som enten frøs meg ut som en uønsket person eller så var så opptatt av å verne sin arbeidsplass mot inntrenging, at jeg ikke fikk lære noe vesentlig. Jeg er ikke noe særlig sosial person, og jeg orker ikke fotball- eller "Idol"prat, så jeg klarte meg ikke til å bli en del av miljo.

Hva slags jobb jeg søker? Alle typer, for det meste kontorjobb. Dere skulle se reaksjoner til folk når jeg får noe intervju noensinne. Jeg har ganske så norske-aktig navn. Så åpner jeg munnen og folk hører aksent.

Søker jeg jobben høyt så synes de at jeg er frekk og vet ikke hvor er min plass. Søker jeg noe lavt så vil sjefene ikke ha meg pga CV er for fine. Det er mistenksomt at noen med slike CV søker noe så lavt.

Hvordan liker dere den slags uttalelser at russere passer bare til tre typer jobb: hora, banditt og vaskehjelp? Å høre at din utdannelse er noe dritt uansett godkjennelse? Hvordan kan man leve med dette? Slike ting sies aldri rett i ansikt, så du får aldri å hekte noen for det.

Omgående 98% IQ i Norge og 96% IQ i Russland, så husk, at hver eneste land har sine standarter i IQ. Har noen sett den russiske varianten av "Vil du bli millionær?" Prøv. Den norske variant er bare barnemat. Så disse 98% i norske IQ slår ikke så høyt i Russland. :cry: Sorry. Dessuten, de folka som reiser til Norge har som regel høyutdannelse og erfaring osv. Man må være veldig resurssterk for å klare den slags overgang. Idioter sitter hjemme og drikker vodka. Så Norge får nasjons fløte gratis. Hva brukes den til?

Norge er verdens tøffeste land. Man må ha bachlorgrad for å få vaske gulv.

Men, egentlig, hvorfor kan Norge ikke å få seg bedre skole? Stramme alt sammen litt, få i bruk karakterene ikke fra 8. klasse, men fra 5. for eksempel? Presse mer kunnskap i hoder? Russiske barn er ikke mer glad i skolen enn norske, men jo jo meg, de klarer jo matte som er nesten dobbelt så vanskelig. Og vet dere, de elsker matte! Når jeg ser skolebøker fra Norge så vet jeg ikke hva skal jeg gjøre, gråte eller le. Det eneste som går bra på norske skoler er engelsk, musikk, matlaging og gymmen. Er det dette som trenger for å være verdens rikeste land? Hva skal vi gjøre når olje i Nordsjoen tar slutt? Å bli en Europas bakgård igjen? Bortforklare alt sammen at "vi ville ikke at barn skal overanstrenge seg"?

Janteloven. Dette har jeg møtt i Russland også. For alle som ikke vet,i Russland regnes mobbing som en vanlig arbeidsforhold. Sjefer som ikke mobber folk er sjeldnere enn diamanter. Alle har opplevd å være mobbet eller var vitner til at andre ble mobbet. Men man alltid dømmes etter kunnskapet når man søker jobb. For at bedriften skulle overleve i Russland må man ansette den beste i faget uansett hudfarge eller aksent. Det er rart at arbeidsgivere i Norge har annerledes logikk.

Jeg liker film "Fra solnedgang til soloppgang" med George Clooney. Denne episoden når to banditter sammen med presten og hans barn kommer over grensen. George Clooney spiller en av banditter, som havner i klammerier med betjeningen på verthuset pga noe smått. Husker dere, hva sier presten?

"Ta deg ro. Du er en sann taper at du skjønner ikke at du vunnet alledere." Videre om at politi klarte ikke å ta dem, ingen klarte å stoppe dem, men fyren klarer ikke til å falle i ro og prøver å tøffe seg foran andre. Forsvarreaksjon.

Jeg synes at dette passer veldig bra for Norge.

Folket! Dere har vunnet allerede! Vi bor i verdens beste land! Hvorfor oppfører da så mange seg som tapere som må forsvare seg mot andre? Det er så mange som føler seg truet av utlendinger som vil bare jobbe og tjene for livs opphold, at de holder seg fast i alle fordømmer. Det som sies ti tusen gang blir til realitet. Si ti tusen gang at alle utlendinger er bare kriminelle, ta fra dem jobb og verdighet, hva får du da?

Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar
Omgående 98% IQ i Norge og 96% IQ i Russland, så husk, at hver eneste land har sine standarter i IQ. Har noen sett den russiske varianten av "Vil du bli millionær?" Prøv. Den norske variant er bare barnemat. Så disse 98% i norske IQ slår ikke så høyt i Russland. :cry: Sorry.

Undersøkelsen jeg referer til benytter internasjonale tester. Hadde man ikke brukt det er jeg enig med deg at det hadde blitt vanskelig å sammenligne. Når dette er sagt er det langt fra sikkert at tallene er helt korrekte ettersom det, som alt nevnt, finnes feilkilder.

IQ måles forresten ikke i % og det er svært uvanlig å dra korrelasjoner mellom vanskeligheten på spørsmålene i Vil du bli millionær og en befolknings IQ.

Det er godt mulig at norsk IQ blir sett på som lav i Russland, men det kan man ikke basere vitenskaplige undersøkelser på.

Ønsker deg forøvrig lykke til i jakten på en ny arbeidsplass.

Lenke til kommentar
Undersøkelsen jeg referer til benytter internasjonale tester. Hadde man ikke brukt det er jeg enig med deg at det hadde blitt vanskelig å sammenligne. Når dette er sagt er det langt fra sikkert at tallene er helt korrekte ettersom det, som alt nevnt, finnes feilkilder.

IQ måles forresten ikke i % og det er svært uvanlig å dra korrelasjoner mellom vanskeligheten på spørsmålene i Vil du bli millionær og en befolknings IQ.

Det er godt mulig at norsk IQ blir sett på som lav i Russland, men det kan man ikke basere vitenskaplige undersøkelser på.

Ønsker deg forøvrig lykke til i jakten på en ny arbeidsplass.

Omgåenge målingene er jeg enig i. Men... IQ består av 2 deler: innfødte evner og kunnskapsbaserte evner. I Russland finnes, faktisk, en dokumentar film om programmen "Vil du bli millionær" i Russland. Og der står ikke om IQ-grunnlaget som er innfødt evne, men om kunnskapsbaserte delen. Amerikanere var sure pga "simple russere" kastet ut alt om Michael Jacksons barndom og satte inn spørsmålene som "Hva slags type har stjerneformasjon...". Det meste av standarte IQ-tester har spørsmåler som "finn den femte figuren i rekkefølge" eller "finn en overflodig figuren" brukes for å finne innfødte evner. Dette brukes ikke i TV-programmer. Det finnes en del Internett-tester, som omfavner begge deler.

Mengde av informasjon som læres bort i Russlang er uhyrlig. Som følge er folk blir, faktisk, bedre utviklet pga de må presse seg gjennom bøker. Hukommelse og analytiske evner må ha øvelser. Som jeg har understrekket, problemet i Norge er ikke i innfødte kapasitet, men hovedsakelig i hvordan barna utvikles. Lærebøker er helt latterlige. Selv om man er har IQ over gjennomsnittig i barndommen, men så får man ikke å utvikle seg, så mister man noe av den på veien. Dette skaper trøbbel fordi jo mindre man vet, jo mer man redd. Jeg har møtt folk som er i 30årene men klarer ikke til å prøve et nytt matoppskrift og tilstår, faktisk, at de er redd for alt nytt. Dette er sykt.

Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar
Hvorfor klarer dere å føkke det til så ille for dere selv da?

Tillat meg å så tvil om dette utsagnet :lol:

Andre verdens krig tatt ca. 22-25 millioner inbyggere, hovedsakelig mannfolk. Stalin sine repressalier kostet enda mer. Russland hadde rund 150 millioner inbyggere alt i alt, om jeg tar ikke feil. De som var drept det var folk med samvittighet, kunnskap og innflytelse. :cry: Myndighetene sørget for å få den generelle kunnskappsnivå opp, men drepte eller puttet i psykiatriske sykehus alle, som kunne være mer eller mindre farlige.

Over halveparten av de folka som sitter med makten er gamle sovjet-buråkrater, som eier ikke økonomi-kunnskaper. Husker du Chernomirdin? Han var master på å ploppe ut geniale settninger. "Vi ville best, men fikk det som vanlig". :!: Plus at landet er vant å ikke høre etter. "Russiske lover er veldig strenge, men alt kompenseres med at befolkningen synes at de er ikke obligatoriske". Den gamle overlevelsesstrategi begynner å virke mot sine hensikter.

Endret av Fuskepels
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...