Gå til innhold

Oppgradere kun CPU? Og hvilken kan anbefales?


morra

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har denne PC-en.

 

Går det an for meg å oppgradere kun CPU, uten å måtte bytte noe annet?

Da tenker jeg også på om hovedkortet støtter feks en AMD Athlon 64 X2 4600+?

 

CPU

 

• Supports 64-bit AMD® Opteron™, Athlon™ 64 X2 Dual Core, Athlon™ 64 FX, Athlon™ 64 processor (Socket 939)

• Supports up to 3500+, 3800+ Athlon 64 FX 53, or higher CPU

Vil dette si at det støtter alle prosessorer i Athlon 64 X2-serien?

 

Og hvilken CPU kunne anbefales med tanke på ytelse vs. pris?

Er det et dårlig valg med en Athlon 64 X2 4600+?

Er det kanskje en annen som er bedre eller rimeligere i forhold til ytelse?

 

Det ble en del spørsmål nå.. :p

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik jeg forstår det har du sokkel 939. Det er jo ikke mye igjen å velge i CPU til denne sokkelen. AMD Opteron 185 skal være en av de bedre som det enda går ann å få tak i.

 

https://prisguiden.no/product.php?productId=41721

Og denne er kompatibel med hovedkortet?

Er det bare sokkelen det kommer an på for at det skal være kompatibelt, eller er det andre faktorer også som har noe å si? Jeg bare ser på MSIs nettsider at det står ikke at det støtter andre prosessorer enn de jeg nevnte i første posten...

 

Jeg har akuratt samme HK, jeg oppgraderte CPU'en min fra en 3700+ til en X2 4200+ som jeg nå har klokket til 2.6GHz.

 

pass på at du flasher bios før du bytter slik at du har full støtte for dualcore.

Merket du veldig mye økning på ytelse egentlig? Jeg har en X2 3800+ fra før, trenger jeg å flashe da? Har jeg ikke allerede støtte for dualcore siden det funker nå?

 

Dersom du ikkje vil bytte hovedkort så er Opteron 185 uten tvil det beste du kan få tak i.

 

Men den koster fremdeles ganske mye, og for samme prisen vil du kunne kjøpe nytt hovedkort, ny prosessor og 2GB ram med omtrent samme ytelse.

Den var nok litt i dyreste laget ja.. Jeg hadde ikke så lyst til å sette i gang med en så stor oppgradering av PC-en at hovedkortet måtte ut..

Jeg vet hovedkortet jeg har kanskje er litt gammelt, men er det med på å gjøre maskinen tregere (flaskekork?)

Lenke til kommentar
Den var nok litt i dyreste laget ja.. Jeg hadde ikke så lyst til å sette i gang med en så stor oppgradering av PC-en at hovedkortet måtte ut..

Jeg vet hovedkortet jeg har kanskje er litt gammelt, men er det med på å gjøre maskinen tregere (flaskekork?)

 

Eg ville ikkje byttet bare prosessor var eg deg. Det koster for mye og gir for lite å oppgradere til en Opteron 185.

 

Sjekk denne handlevogna.

 

Den ser litt kaotisk ut, men den har en AM2 prosessor og hovedkort som sammen med 2GB ram vil koste mindre enn en Opteron 185, og gi deg bedre ytelse enn Opteron 185 i ditt nåværende hovedkort. Det vil også kunne oppgraderest med den kommende Phenom quadcore prosessoren fra AMD.

 

Der er også Intel-prosessor til omtrent samme pris, men etter min mening er AM2-delene mye bedre for prisen enn Intel-delene.

 

Så enten bør du slå deg til ro med det du har en stund til, eller oppgradere til ett rimelig AM2 system. Å gjøre noe mere med det systemet du har nå gir for lite for pengene til at eg vil annbefale deg det.

Lenke til kommentar

Okei :)

Jeg bruker et trådløst nettverkskort som fulgte med hovedkortet jeg har nå.. Må jeg kjøpe et nytt hvis jeg skulle bytte hovedkort?

Og hva med lyden: Jeg bruker det innebygde 8-kanalers surround på det jeg har nå.. Må jeg evt kjøpe nytt her også? Det er kanskje det beste uansett? Men det koster jo litt for et godt 8-kanalers lydkort :/ Kanskje spesielt for Creative som jeg har nå?

Lenke til kommentar
Okei :)

Jeg bruker et trådløst nettverkskort som fulgte med hovedkortet jeg har nå.. Må jeg kjøpe et nytt hvis jeg skulle bytte hovedkort?

Og hva med lyden: Jeg bruker det innebygde 8-kanalers surround på det jeg har nå.. Må jeg evt kjøpe nytt her også? Det er kanskje det beste uansett? Men det koster jo litt for et godt 8-kanalers lydkort :/ Kanskje spesielt for Creative som jeg har nå?

viss dette er slik som var med i mitt asus kort en gang i tiden, så kan jeg nevne at jeg bruker dette ennda i en helt annen pc...

Viss det er ett vanlig pci kort så funker det fint å ta med seg videre ;)

Lenke til kommentar

Nettverkskortet ser ut som et PCI-kort, men jeg syns det så litt rart ut at det ifølge bruksanvisningen var så viktig at det måtte stå akkurat der det gjør nå på hovedkortet... Det er en egen plass som er reservert dette liksom..

Men det er kanskje bare et vanlig PCI-kort likevel?

Lenke til kommentar
Nettverkskortet ser ut som et PCI-kort, men jeg syns det så litt rart ut at det ifølge bruksanvisningen var så viktig at det måtte stå akkurat der det gjør nå på hovedkortet... Det er en egen plass som er reservert dette liksom..

Men det er kanskje bare et vanlig PCI-kort likevel?

blå sokkel?

Det stod med stor skrift i min asus manual at det MÅTTE bare stå i den blå sokkelen (pci spor som var blå) Fungerte utmerket å flytte på det. Vell og merke etter jeg solgte hovedkortet var det ikke så lett å finne driver til kortet lengre :p

Lenke til kommentar
Hehe, okei :) Det er nok omtrent sånn ja (oransje sokkel, men det betyr fint lite..)

Fant samme lydkort som jeg har integrert i hovedkortet på eBay, i PCI-utgave, vurderer om jeg skal kjøpe det.. :p

hvorfor det?

 

 

p.s

angående hovedkortet ditt, det er nok mulig du må oppgradere bios på kortet for å få ny cpu til å fungere

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Hvis jeg bytter hovedkort; må jeg installere Windows fra scratch eller går det fint å ikke installere på nytt? Hadde vært greit om jeg slapp unna det :p

du må ikke i alle tilfeller, men du kommer til å slite fært!

Jeg gjore det en gang da jeg gikk fra ett asrock til asus (samme chippset) det fungerte, men masse bugs...

Bytter du hovedkort med forsjellige choppset kan du få slik som meg, BLUESCREEN =D

Lenke til kommentar

Et rimelig alternativ kan jo være å skaffe en billig X2 939 cpu og en god luftkjøler, og overklokke denne.

 

Man får jo en AMD Athlon 64 X2 4600+ helt ned i 824,-

 

Kjører selv en X2 3800+ på 2.8GHz med vannkjøling. Så langt går det nok ikke på luft, men 2.6 GHz bør vel være helt realistisk.

 

Edit: sjekket ikke hvilken cpu du hadde fra før :whistle:

Egentlig ingen grunn til å bytte fra X2 3800+ til X2 4600+ (bortsett fra høyere multiplier )

Hovedkortet ditt skal være bra når det kommer til klokking, så hvorfor ikke prøve å presse cpu en litt før du gir den opp og oppgraderer ?

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...