sanyar Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Problemet Jeg skal kjøpte meg ny pc, deriblant Asus P5K hovedkort. Jeg tenkte å satse på Vista 64bit, og dermed ville jeg kjøre på med 4GB minne. Spørsmålet er nå hvilken RAM jeg skal velge. Jeg skal ikke klokke, og lurer på om jeg likevel bør kjøpe CL4 i stedet for CL5, samt hvilke merker som anbefales til hovedkortet. QVL'en på Asus sine sider viser en del brikker som skal fungere. Disse er bare single - altså et annet varenummer enn de 2x1GB-pakkene som selges og som jeg er interessert i å kjøpe. Da blir jeg litt usikker og det er grunnen til at jeg søker litt eksperthjelp her. Corsair Corsair har brikker jeg har blitt litt skeptisk til etter å ha lest litt om at folk har hatt problemer med dem i sammenheng med hovedkortet jeg skal ha. Corsair Twin2X PC6400 2x1GB x 2 = kr. 1 298,- 5-5-5-12 Part no. TWIN2X2048-6400 (denne finner jeg ikke igjen i QVL'en, men i produktnavnet på Komplett står det CM2X1024A-6400 som er noe jeg kjenner igjen på QVL'en - dog uten de siste tallene som tilsynelatende aldri oppgis i webshop'enes produktnummer). Corsair Twin2X PC6400 EPP 2x1GB x 2 = kr. 1 558,- 4-4-4-12 Prod. no. TWIN2X2048-6400C4 (heller ikke denne finner jeg i QVL'en). Kingston Kingston HyperX PC6400 2x1GB x 2 = kr. 1 850,- 4-4-4-12 Part no. KHX6400D2LLK2/2G Crucial Crucial BallistiX PC6400 2x1GB x 2 = kr. 1 498,- 4-4-4-12 Part no. BL2KIT12864AA804 Hva velger jeg? Hva burde jeg velge? Det er jo ganske stor prisforskjell. Jeg skal ikke klokke men ønsker jo rask ram til systemet så det ikke blir en flaskehals. Er det verdt å satse på CL4-ram, eller er det å kaste bort penger? Burde jeg heller satse på CL5 og spare de pengene? Komplett sin pc-bygger åpner for en del Corsair og Crucial-valg, men jeg er skeptisk til å velge noe siden det er prat om at det er noen RAM-typer som hovedkortet ikke takler. Jeg valgte å ikke overflomme posten med linker til alle disse typene. På forhånd takk! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå