Gå til innhold

Skadelig å la den stå på AC 24/7? Myte?

Sevenord

Anbefalte innlegg

Er dette skadelig for batteriet?

Jeg har selvfølgelig laderen stående i laptopen når jeg ikke bruker den, men nesten daglig bruker jeg den også uten AC.

Mener jeg leste ett sted at det var viktig å faktisk bruke batteriet, og at det var bedre enn at den bare sto på AC hele tiden.

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en IBM T42 på jobben som står koblet til strømadapter mer eller mindre hele tiden og jeg ser at den engang i blant går over på batteridrift selv om den er koblet til strømadapter. Når den har brukt opp nesten alt batteriet switcher den tilbake til AC-drift.

Endret av _Xorcist
Lenke til kommentar

Jeg trodde jo også det var slike funksjoner der. Tror og håper. Har hatt laptopen under en måned, men ifølge informasjonen jeg får i Ubuntu er batteriet allerede nede på 94% kapasitet.. Får håpe den ikke fortsetter å synke like kjapt. Syns ikke batteritiden er noe særlig å skryte av fra før liksom.

Lenke til kommentar

Ok. I manualen som fulgte med laptopen (ja jeg tittet i den mens OS installertes og slikt) så var det nevnt noe med at ca 1 gang i mnd burde man skru av grensene for når laptopen automatisk slo seg av ved lavt batterinivå, å heller la den stå på til batteri nådde 0% og alt sluknet.. Dette for å "resette" batteriet slik at batteriindikatorer etc oppførte seg korrekt.

Lenke til kommentar
Jeg har en IBM T42 på jobben som står koblet til strømadapter mer eller mindre hele tiden og jeg ser at den engang i blant går over på batteridrift selv om den er koblet til strømadapter. Når den har brukt opp nesten alt batteriet switcher den tilbake til AC-drift.

Det hørtes jo ikke særlig bra ut? Så om du finner ut du trenger å ta med deg den bærbare til ett møte og maskinen din på det tidspunktet driver å tømmer batteriet..... ?

Lenke til kommentar
etter de opplysninger jeg har fått ang dette så bør en ta ut batteriet om en bruker det lite,dog skal det ikke være fulladet men ca 70% ladet når man legger det bort.

Brukes maskinen dalig eller flere ganger i uka på batteri tror jeg ikke dette har noen hensikt.

Det du sier stemmer. Det er den informasjonen jeg har fått fra HP. :)

Batteriet burde ikke stå i om man har AC tilkoblet 24/7. Putt heller i batteriet når du trenger det. Du burde heller ikke la batteriet komme utfor altfor "heavye" klimaendringer. Batteriet burde f.eks ikke ligge ute i bilen om vinteren. Det svekker kapasiteten. Husker ikke hvorfor, men har vel noe med cellene å gjøre.

Lenke til kommentar
Det hørtes jo ikke særlig bra ut? Så om du finner ut du trenger å ta med deg den bærbare til ett møte og maskinen din på det tidspunktet driver å tømmer batteriet..... ?

Jeg sa aldri at jeg var fornøyd med maskinen! Det skal sies at jeg er litt usikker på hvor mye batteri den tømmer før den switcher tilbake til AC. Jeg regnet med at den tømte ganske mye, men ref. andres utsagn i denne tråden så er det vel kanskje ikke mer enn 90-95%.

Lenke til kommentar
etter de opplysninger jeg har fått ang dette så bør en ta ut batteriet om en bruker det lite,dog skal det ikke være fulladet men ca 70% ladet når man legger det bort.

Brukes maskinen dalig eller flere ganger i uka på batteri tror jeg ikke dette har noen hensikt.

Jepp, det stemmer med det jeg har fått vite. Riktignok hørte jeg at 40% var den optimale ladningsgraden, men poenget er vel at det ikke skal være verken helt utladet eller helt ladet. Har hatt min Inspiron i 2 år, og batteriet gir meg fortsatt drøye 3,5 timer.

Lenke til kommentar

Jeg har lest meg opp på Li-Ion-baserte batterier den siste tiden, og skal forsøke å oppklare litt:

Li-Ion-batterier (som brukes i så og si alle bærbare, mobiler osv) er ferskvare. Uansett hva man gjør blir de dårligere og dårligere etter at de forlater samlebåndet.

MEN, man kan forlenge levetiden og kapasiteten til slike batterier betraktelig ved å oppbevare og lade dem riktig.

Li-Ion-baserte batterier er mest ustabile helt oppladet og helt utladet. De blir minst ødelagt når de er oppladet til 40% og oppbevart rundt 0 C.

Glem helt utlading/opplading for å få bedre batteri. Eneste grunnen til å gjøre dette er for å kalibrere batterimåleren i din bærbare.

Om man ikke trenger batteriet på den bærbare på en stund er det best å lade til 40% og lagre batteriet i kjøleskap.

batterigw1.png

Et batteri som sitter i en bærbar vil kanskje komme opp i 40 grader? Og hvis man da har strøm tilkoblet hele tiden (og også PC-en på hele tiden) vil batteriet miste 35% av sin kapasitet etter 1 år.

For dem som vil lære mer om hvordan forlenge levetiden på Li-Ion-batterier:

http://www.batteryuniversity.com/parttwo-34.htm

http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_ion_battery

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...