Alastor Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Hei og hå. Skal kjøpe bursdaggave til min bedre halvdel, og hun ønsker seg tegnebrett :-). Har derfor sett på Wacom Graphire 4, og Bamboo Fun, A6utgave. Har forstått såpass at bamboo er den nyeste serien, men er vanskelig å finne oversikt rundt hva som faktisk er bra. Hun liker å tegne, figurer, tegneserier o.l. - blir nok mer det enn bilderedigering og slikt. Hva tror dere vil passe best? Og er det lurt å kjøpe feks A5-størrelsen istedet, blir a6 for smått kanskje? Hastesak, så hjelp hadde vært veldig veldig fint . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Heisann. Jeg har selv et Graphire 4 A5 og det fungerer helt perfekt til mitt bruk (tegning av figurer, tegneserier og bilderedigering). For min del er A5 helt perfekt, stort nok til å få nedi en ryggsekk sammen med laptopen min og liten nok til å håndtere. Det du burde tenke på er at brettet faktisk er hakket større enn man tror. Jeg fikk nesten sjokk når jeg åpnet pakken og oppdaget hvor stort tegnebrettet egentlig var. Det dukket opp en tråd tidligere om Bamboo og Graphire, der temaet var om Bamboo skulle erstatte Graphire. Dette er jeg faktisk usikker på, da jeg mener å ha lest på hjemmesiden til Wacom at Bamboo var mer beregnet på notatskriving og jobbesaker og slikt. Men jeg skal ikke uttale meg skikkelig om dette da jeg ikke er helt sikker på det. Uansett annbefaler jeg Graphire 4 (helst A5, A6 tror jeg vil kunne bli litt lite) til alt og alle. Har du flere spørsmål er det bare å pøse på! Lenke til kommentar
slash Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har ikke prøvd noen av de. Men ettersom jeg har lest så har graphire noen fordeler, som f. eks. trykksensitivt viskelær, mens bamboo har bedre overflate og flere hotkeys. Jeg bruker selv intuos 3, som er den ubestridte kongen på haugen. Om du mener din bedre halvdel er verdt den noe stive prisen () så går du for intuos 3. Selv bruker jeg A4, men jeg har også erfaring med a5, og det er en helt kurant størrelse å jobbe med. (Selv om det var stor stas å få komme hjem til a4!) Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Men - hva er fordelene med de ulike speccene? Altså, hvor kjekt er trykksensitivt viskelær vs bedre overflate osv? Intuos blir for dyrt . Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132 Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Men - hva er fordelene med de ulike speccene? Altså, hvor kjekt er trykksensitivt viskelær vs bedre overflate osv? For min del er et trykksensitivt viskelær uhyre praktisk dersom man sitter og bruker f.eks. blur-tool, mask-tool og slike ting som man skal markere litt større områder med. Det alene hadde for min del vært nok til å vippe over til Graphire. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Skal vi se, er mulig vi kan kjøre en joint-finansiering så hun får noe hun liker best mulig her. http://www.shg.no/produkter/list2.asp?katid=1989 Som dere ser så koster graphire 4 1449,-, Bamboo Fun 1745,- og intous 3 2388,-. HVA er det som gjør intous så mye bedre enn de andre? Dette er til fritids-tegnebruk . Lenke til kommentar
slash Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Jeg skal være forsiktig med å uttale meg for mye, siden jeg ikke har prøvd noen av de. Men jeg tror kanskje det er best å gå for graphire, da jeg kjenner mange som bruker det. Trykksensitiv viskelærende i pennen er ikke noe must, da en kan velge viskelærverktøyet i photoshop og bruke tegneenden av pennen til å viske med. Og overflateegenskapene kan forandres ved å tape et stykke papir over tegneflaten. (jeg bruker selv denne metoden en del, da det er bedre for enkelte oppgaver.) Det du bør sjekke er antall programmerbare taster og evt. touch-strip funksjoner på tegnebrettet. Det er nesten et must med i allefall to hurtigtaster, og en touch-strip eller tilsvarende er veldig praktisk. //edit: hva gjør intuos 3 til industrilederen? Vel, til å begynne med har du 1024 trykksensitivitetsnivåer, det dobbelte av graphire og bamboo. I tillegg har du ekstra funksjoner i pennen (som forøvrig holder en høyere standard enn alt annet.) som f. eks tiltsensitivitet. Du har også fire hurtigtaster og en touch strip på hver side av brettet, så det spiller ingen rolle om du er venstrehendt. Knappene og touch stripen på andre siden kan forøvrig programmeres til akkurat det du vil, så du har egentlig to touch strips og åtte hurtigtaster tilgjengelig. Du kan programmere alle knappene på tegnebrettet og pennen til å utføre akkurat den funksjonen du vil. Du kan også bytte ut pennetippen med forskjellige typer tipp, for å få forksjellige feel på pennen. Du har også tool id, slik at du kan ha flere penner med forskjellige settings. Intuos 3 er gjennomført kvalitet, og er i mine øyne verdt den ekstra tusenlappen det koster. Endret 14. oktober 2007 av slash Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg må bare unnskylde, jeg har nemlig aldri brukt photoshop eller noe som helst slikt..derfor mange dumme spørsmål... Hva er fordelen med programmerbare taster? Hva kan settes opp på de? Og hva er en touch-strip-funksjon? Lenke til kommentar
slash Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Fordelen ved programmerbare taster er mange. Den mest åpenbare er jo om du har et sett med tastatursnarveier du ofte bruker så kan du ha disse ett tastetrykk unna. Dette er ekstremt fleksibelt, da du kan programmere alle slags tastekombinasjoner til en knapp. Og siden photoshop har full støtte for egenkomponerte tastatursnarveier har du egentlig null begrensninger. Eksempel: Du bruker "flip canvas horizontally" ofte. Du lager en keyboardsnarvei i photoshop der flip canvas horisontally er ctrl+shift+H. Så programmerer du en av hurtigtastene på tegnebrettet til å være ctrl+shift+H. på denne måten har du fått "flip canvas horizontally" lett tilgjengelig på en knapp. Dette kan også brukes i spill, da en kan programmere inn akkurat de tastetrykkskombinasjonene en måtte ønske. Samme med touch strips, du kan f. eks. programmere de til at den venstre kontroller zoom, mens den høyre forandrer størrelsen på brush. Om du vil spille noen et ondskapsfullt puss kan du programmere en tast til å si [alt+f4]+[pil mot høyre (for å velge "nei" i dialogen som spør om du vil lagre.)]+[enter]. Eller du kan programmere viskelærenden av pennen til å åpne tusen nye dokument hver gang den tar borti overflaten. //edit: Jeg glemte å nevne at alle programmerbare taster og diverse instillinger kan settes opp individuellt for alle program du bruker. Du kan ha ett sett med hurtigtaster og funksjoner til photoshop, et helt annet til zbrush og et helt annet igjen til baldurs gate 2 etc.. du stiller inn alt en gang, så skifter driveren automatisk setting i det du skifter program. Å ha flere program oppe samtidig funker som flesk, instillingene skiftes automatisk til det aktive vinduet. Endret 15. oktober 2007 av slash Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Tenker jeg skal snakke litt med min samboer jeg, og sponse henne, og så får hun kjøpe intious om hun ønsker, for det høres unektelig ut som et godt valg . Intous 3 er jo et gammelt tegnebrett? Fra 2004 står det? Graphire4 er iallefall fra 2006, nyere . Bamboo Fun er nok ute av bildet ja, ser at det retter seg mer mot en del andre områder enn tegning. Endret 14. oktober 2007 av Alastor Lenke til kommentar
Kiman™ Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Til det hun kommer til å bruke det til holder Graphire4 i massevis, Intous blir overkill. Hvis hun skulle bli virkelig proff og føler behovet for Intous kan hun heller investere i det senere Eventuelt har du sikret bursdagsgaven til henne i 2010. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Har lest en del tester, ser ut til at graphire4 a5 blir valget.. SHG.no har jo en fin pris på det også Lenke til kommentar
slash Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Graphire holder nok i massevis til hobbybruk ja. Bevares, mitt første tablet var et a6 volito, som er det dårligste alternativet til wacom, egentlig ikke beregnet på tegning i det hele tatt. Men det var allikevel uendelig mye bedre enn mus. Jeg ville nok holdt meg på a5 pluss da, noe det ser ut som du har bestemt deg for. Intuos 3 er kanskje eldre enn den siste iterasjonen av graphire, men det betyr ingenting. Heller en ferrari fra 2004 enn en moped fra 2006. Shg.no er etter mine erfaringer en god nettbutikk, den desidert billigste på tegnebrett. Har selv kjøpt to stk intuos 3 der i fra, og begge kom kjapt frem uten noen problemer. PS: Snakket nettop med en kompis som har testet begge, og han sa at graphire var helt kurant for hobbyister, han brukte i en periode på jobb, og hadde ikke noe å utsette på det. Så du gjør nok et godt kjøp der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå