Sonja84 Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 (endret) Ut fra det som ble sagt i serien, så gikk det frem at dette var snakk om en eksperimentell behandling som innebar stamcelleterapi. Det kan være noe tull i denne serien som ikke har rot i virkeligheten/medisinens verden, men stamcelleterapi innebærer at man altså tar stamceller fra donors benmarg. Beinmargen inneholder stamceller som kan reparere organer etter skade og sykdom. Om det skal gjøres noe med selve cellene før de gis til mottaker, så gjøres dette etter at cellene er tatt ut fra donors kropp. Det er ikke slik at man påfører donor så store skader, eller utsetter donor for en så stor risiko at vedkommende kan dø på bordet. Det hadde vært direkte uetisk. På Ullevål for en uke siden, møtte jeg en kvinnelig pasient, begge nyrene hennes var ødelagt, og hun gikk på dialyse. Moren til pasienten ønsket å hjelpe sin datter. Etter en kontroll av moren, fant man ut at hun hadde en nyre som fungerte 100%, mens den andre nyra fungerte relativt dårlig. Selvfølgelig avslå legene morens ønske om å hjelpe dattera. Selv om mor var rundt 60år, dattera var 35 og hadde en sønn hjemme. Likevel kan vi selvfølgelig ikke gå med på en prosedyre som innebærer en så stor risiko for moren, selv om vi vet at prosedyren 100% redder dattera... I serien, så forstod jeg det slik at Jack ikke ønsket at Kim skulle donere. Ikke nødvendigvis fordi at han var redd for at hun skulle få hodepine, men han ville ikke at hun skulle se ham dø. Dette var tross alt snakk om en eksperimentell behandling, og han var jo ikke helt sikker på at dette ville hjelpe. han ønsket kanskje ikke at Kim skulle investere så mye i ham, og så kanskje ende opp med å bli skuffet nok en gang. Han ville holde en viss distanse fra henne. Endret 21. mai 2009 av Sonja84 Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 21. mai 2009 Del Skrevet 21. mai 2009 Jack blir sjef for nytt CTU/FBI-kontor, og sesong 8 er kontortiden til Jack. Jack er i et forhold med Renee, som har blitt forelsket i Tony (som har blitt tilgitt for alt han gjorde, siden det var jo tross alt sønnen hans), og Kim som hele tiden kommer i trøbbel. Datteren til Allison har også et lesbisk forhold med Kim. Krisen er egentlig hele dette dramaet, da det er en rolig dag i New York. DET er 24 det. - Ikke faen. Om de blir sammen så blir det så klisje aktig. Det vil jeg seriøst ikke takle. - Haha, jaja, jeg synes Kim fortjener mye bedre enn det der. (Ja jeg vet du spøker, men måtte bare svare) ErlendRU: Du har sikkert ikke sett det, men jeg skreiv her for ganske lenge siden at det var klart at CTU skulle være med i neste sesong og at den skulle spilles inn i New York. Dette har vært allmen kjent ganske lenge faktisk. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 (endret) By the way: Spørs vel om Jack kommer til å dø i sesong 8, det har vel vært snakk om en film og to også? En film (eller ti) trenger vel ikke å skje frem i tid ift sesong 8? I serien, så forstod jeg det slik at Jack ikke ønsket at Kim skulle donere. Ikke nødvendigvis fordi at han var redd for at hun skulle få hodepine, men han ville ikke at hun skulle se ham dø. Dette var tross alt snakk om en eksperimentell behandling, og han var jo ikke helt sikker på at dette ville hjelpe. han ønsket kanskje ikke at Kim skulle investere så mye i ham, og så kanskje ende opp med å bli skuffet nok en gang. Han ville holde en viss distanse fra henne. Hvordan ser hun ham dø i større grad hvis hun hjalp med den eksperimentelle behandlingen enn hvis hun ikke gjorde det? Hun kunne vel ha donert benmargen sin og reist, for den saks skyld? 0,1% sjanse for overlevelse er da bedre enn 100% sikker død. Blir meningsløst for meg om han skulle avslå det hvis det ikke innebar noen risiko for henne. Oppfattet det som at han ikke ville la henne ta en svært liten risiko engang for en eksperimentell behandling som kanskje reddet ham. Edit: Wiki 24 har svaret ( http://24.wikia.com/wiki/Kim_Bauer#Day_7 ): Kim was willing to go ahead with the treatment, even though there was a small risk to herself. Jack turned her down, though, and she was distressed while leaving the room. Endret 22. mai 2009 av Peppep Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Sutherland har skrevet kontrakt for 2 sesonger til, så ser ikke helt han dør med det første. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Så sesongavslutningen i går, og må si jeg er ganske fornøyd. Litt mer sammenheng mellom sesongene er kanskje det eneste jeg har savnet i 24, og det har vi fått nå med den der onde superligaen av smågale leiesoldater. Ble med en gang litt sjokkert over at ikke fikk se hvordan det gikk med Jack, men det er jo ganske opplagt at han kommer til å overleve, i alle fall i denne omgang. Det jeg er mest spent på er om sjefen over alle skurker går fri. Er egentlig enig med Tony jeg, hvorfor lot ikke Jack og co. stakkaren få sin hevn? Har hele tiden følt at Tony hadde en grunn til det han gjorde, selv om jeg etterhvert begynte å gi litt opp. At skurken står bak Michelles drap mener jeg er en god grunn, og det er sånn at jeg tilgir Tony for det han har gjort. En helt menneskelig og forståelig reaksjon, egentlig. Utrolig stilig hvordan han har infiltrert organisasjonen så til de grader, og jeg nøt ansiktsuttrykket til Kara eller hva det er når Tony satte en kule i henne. Moahaha! Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Sutherland har skrevet kontrakt for 2 sesonger til, så ser ikke helt han dør med det første. Mente at han bare hadde skrevet kontrakt t.o.m. sesong åtte jeg? Men, mulig jeg har hørt feil. Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Du har rett Marbash. Kiefer har kun kontrakt til og med sesong 8. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Er egentlig enig med Tony jeg, hvorfor lot ikke Jack og co. stakkaren få sin hevn? Har hele tiden følt at Tony hadde en grunn til det han gjorde, selv om jeg etterhvert begynte å gi litt opp. At skurken står bak Michelles drap mener jeg er en god grunn, og det er sånn at jeg tilgir Tony for det han har gjort. En helt menneskelig og forståelig reaksjon, egentlig. Tony hadde all grunn til å være forbanna, men husk at fyren drepte uskyldige i sin jakt på hevn. Akkurat det er ikke greit, uansett hvordan man vrir og vender på det. Jack hadde dessuten rett i at denne Wilson kunne avsløre resten av konspirasjonen og derfor var det viktig at Tony ikke drepte han. Lenke til kommentar
Jefe Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Dææven det så ekte ut da Renee fyrte av en kule i skulderen på Tony og spesielt da Jack skaut han i hånda. Dette synes jeg 24 har vært bedre på enn tidligere. Detaljer rundt dødsscener og skyting. Love it Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. mai 2009 Del Skrevet 22. mai 2009 Flott sesong, lurte meg trill rundt med Tony. Selv om det er litt far-fetched at han faktisk gikk til det skritt å drepe good-guys for å få sin hevn. Likte spesielt at Jack Bauer ble utfordret hva gjelder etikk og moral. Finner karakteren forfriskende, spesielt siden jeg mener hans rendyrkede utilitarisme er feil vei å gå. Bauer har også forstått hvorfor han kan gjøre det han gjør, men samtidig fraråde Renee å gjøre det samme. Hun har avlagt en ed og opptrer på vegne av myndighetene. Det gjør ikke Jack. En viktig forskjell, men fortsatt mye grått her. 24 gir utrolig mye til de som ikke er helt hektet på at det som gjøres er riktig, bare fordi seriens protagonist gjør det. Får uendelig mye mer ut av den om man virkelig tar en runde med seg selv om det Jack Bauer gjør er i gitte situasjoner er den rette filosofien å følge eller ikke. Er glad de spilte mye på nettopp dette kortet. Presidentfruen var også særdeles imponerende karakter. Pliktetikeren, som ikke kan tillate seg selv å opptre som Bauer. For hennes handlinger setter langt større presedens. Er litt som i tegneserieverden og hvorfor Supermann aldri kan foreta samme valg som Batman. Jeg vil si dette er den sterkeste sesongen siden sesong 1. Veldig mye over-the-top, men de fikk det på underlig vis til å fungere Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Da setter hvertfall ikke dette en stopper for sesong 8 Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Flott sesong, lurte meg trill rundt med Tony. Selv om det er litt far-fetched at han faktisk gikk til det skritt å drepe good-guys for å få sin hevn. Vi må huske på at Tony i sesong 3 faktisk var villig til å la terroristen Saunders gå (og dermed risikere mange menneskeliv) for å få tilbake Michelle, så jeg synes faktisk ikke det var helt der ute at han nå hadde tippet helt over. Tony var aldri like sterk som godeste Jack. Men hvem er egentlig det? Han hadde jo fått Rambo til å grine. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 23. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2009 Jack har gjort en del rare ting for å redde familie og personer som står han nær han også da. Senest nå når han hjalp Tony for å redde Kim. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Det er stor forskjell på å gjøre alt for å redde familien, kontra å gjøre alt for å hevne familien. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jack har vel aldri riskert millioner av liv uten en backup plan. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Joho! Fann ut i går at eg faktisk ikkje har sett sesong 1 . Kanskje eg ikkje har sett sesong 2 heller? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Dægern du har noe å se fram til zapticon. Ble usedvanlig misunnelig nå faktisk! Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Jack slet jo med hevnabstinensene etter drapet på kona. Men han satt landet foran hevnbegjæret. Synd med Larry Moss. En av de bedre karakterene og fungerte ypperlig som motvekt til Jack Bauer. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 23. mai 2009 Del Skrevet 23. mai 2009 Dægern du har noe å se fram til zapticon. Ble usedvanlig misunnelig nå faktisk! Men den tikk-takk lyden på klokka var litt irriterande i sesong 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå