Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dekk og Felger til Golf 5

Wooho

Anbefalte innlegg

Hei!

Fikk kjøpt et sett med 15" felger til den nye bilen min i går. Vinterdekkene er lagt om på disse. Dekkdimensjon 195/65R 15

Tenke jeg skulle spare penger og investere i et sett med lavprofilsdekk og 17" felger til sommerdekkene når sesongen nærmer seg i April.

Men det jeg lurer på er:

I vognkortet til bilen min står det kunn 195/65R 15 og ikke mer. Hvor stor dekkdimensjon kan man egentlig ha på en Golf V uten å bryte loven, samt må bilen in til visning?

Er det noen fodeler/ulemper med lavprofilsdekk, vet at bilen blir mere stabil på veien ved høyere hastigheter, ser tøft ut, men smeller det ikke ekstra når man kjører over humper, dårlige veier osv?

Snakket med Vianor dekkforeningen ute på Forus (Stavanger) og de skulle ha 12000,- for et sett med disse felgene og et sett med Nokian lavprofilsdekk 225 dekkdimensjin tor jeg. Er dette en god pris på pakken? Finnes det noen dekk forhandlere som tar det enda billigere, gjærne i Stavanger området?

post-43894-1192313647_thumb.jpg

post-43894-1192314089_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største dim på Golf 5 er vel 225-235/30/20... Dette er innenfor rulleomkretsen.

Ser meget bra ut!

IMG_7438.sized.jpg

12000kr 17" er dyrt! Jeg betalte netopp 11000kr for 17" med dyre vinterdekk.

De fleste dekkbutikker tar 7000kr for 17" med dekk.

For 12000kr får du 20" andre steder.

Lenke til kommentar
17" på en golf 5 blir for smått, minimum 18" men ville absolutt gått for 19" hvis jeg var deg!

Alt er jo relativt:) Bedre med 17" enn 15" uansett hvordan du vrir og vender på det.

Selvfølgelig ser 19" langt bedre ut, men det går jo mer utover kjørekomforten. Kommer vel litt an på hva trådstarter ønsker.

Du merker gjerne noen ugjevnheter i veibanen som du ikke merker med 15", men 17" er et greit kompromiss mellom utseende/komfort.

12000 var ganske så dyrt ja.. Med gode dekk bør du klare deg med i underkant av 9000kr, avhnegig av felg selvsagt.

Vet ikke om noen dekkforhandlere i Stavanger jeg, men du kan jo sjekke ut www.interdekk.no feks?

Endret av erasmussen
Lenke til kommentar

Hadde trådstarter vært ute etter komfor så hadde han vel ikke ville hatt lavprofil på de 17", så jeg tror nok det er utseende han er ute etter.

Og jeg synes det er tull å bruke 12 000,- på felger som man kommer til å ønske var større etter to uker. ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår hva dere vil frem til, men grunne til at det ikke blir senk på bilen er rett og slett er at jeg ikke øsnker å beskymre meg om jeg vil klare å komme over den ene store fartsdemperen uten å skrape bilen eller om det vil gå bra. Å kjøre skrått over disse is not an option.

Selv om det er bare jeg som stort sett kjører bilen hender det ofte at den blir lasset fult med bagasje og folk, da ønsker jeg ikke å ha noe problemer når jeg kjører over fartsdempere og at dekkene tar i skjermene.

Synes forøvrig at bildet ovenfor ser veldig bra og at det faktisk er slik jeg ser for meg bilen dog med disse felgene, som valget har havnet på.

post-43894-1192638361_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Du kan jo få for 225/45/17 da.. Men det blir vanskelig å få det pent når du ikke senker.

Det er lovlig og alt sånn..

har en golf sport, er vel senka 25mm orginalt(eller er det mere) bruker 17" 225/45 funker fint det. men bare så du vet så er modellen kjent for hjulstøy, og dette blir en god del værre med lav profil

Lenke til kommentar
Hadde trådstarter vært ute etter komfor så hadde han vel ikke ville hatt lavprofil på de 17", så jeg tror nok det er utseende han er ute etter.

Og jeg synes det er tull å bruke 12 000,- på felger som man kommer til å ønske var større etter to uker. ;)

Trodde vi var enige om at 12 000kr var for mye jeg?

Mer komfort i 225/45-17 enn 235/35-19 i alle fall! Sportline utgavene av Golf 5 ser mye tøffere ut, Ca 20-25mm senk, så at litt senk går bra er jeg sikker på da min stemor har en Golf 5 sportline:)

Lenke til kommentar
12000,- er ikke nødvendigvis mye, er kvalitetsforskjeller på dekk og felg som alt annet her i verden. si at det er fordelt 1250,- pr.dekk og 1750,- pr.felg, totalt 12.000,- Ikke akkurat ville priser det.

Nei, men man kan alltids få det billigere ;). Er vel opp til hver enkelt hvor mye man er villig til å legge i felg/dekk.

Mvh

Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...