Haii Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Hei, Jeg sitter nå med en internett linje fra MTU-Link, med PPPoE protokoll og fått rutet /29-nett til nettet mitt. Nå har jeg sittet her og googlet i flere timer og har ikke kommer til noen løsning. Alt fungerer enkelig helt utmerket med pppoe. Men jeg sliter med å bruke de public ipene jeg har fått utdelt. Disse ip-adressene her er de jeg har fått utdelt. XXX.XXX.156.224 XXX.XXX.156.225 XXX.XXX.156.226 XXX.XXX.156.227 XXX.XXX.156.228 Det dynamiske ipen jeg får via pppoe er: XXX.XXX.145.17 (ip-adressen kan variere siden det er dhcp). Slik har jeg det nå: Internett <-[dynamisk ip]-> Speedtouch 546i (pppoe) <-lokalt dhcp-> switch <-> PC Slik har prøvd å sette opp: Internett <-> Speedtouch 546i (bridge) <-[dynamisk ip]-> Linuxboks (pppoe) <-XXX.XXX.156.224-> switch <-statisk ip på pc[xxx.xxx.156.225]-> PC Det er bare å hive inn spørsmål hvis dere mangler noe informasjon. Endret 16. oktober 2007 av ZaLzIce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Skal du i det hele tatt bruke PPPPoE når du har disse adressene da? Har du testet med og bridge modemet og satt opp en maskin med IP-ene og sett om du kom på nett med bare maskin og modem? Lenke til kommentar
Haii Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 (endret) Ja, jeg skal bruke PPPoE for å authorisere meg. Tideligere har jeg fått utlevert ATM linje og da kunne jeg sette speedtouchen som bridge og sette static ip på maskinene. Men siden ISP har byttet ut utstyre dems har dem nøtt til å tvinge meg over til PPPoE. Og ja jeg har prøvd å sette den som bridge og bruke de ip'ene jeg har fått utdelt, men dessverre var det ikke så lett Jeg har også tatt en tur innom speedtouch.nl -> Documents og lest om multiple ip, men det stod ingenting om PPPoE oppsett. Endret 15. oktober 2007 av ZaLzIce Lenke til kommentar
agvg Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Ja, jeg skal bruke PPPoE for å authorisere meg. Tideligere har jeg fått utlevert ATM linje og da kunne jeg sette speedtouchen som bridge og sette static ip på maskinene. Men siden ISP har byttet ut utstyre dems har dem nøtt til å tvinge meg over til PPPoE. Og ja jeg har prøvd å sette den som bridge og bruke de ip'ene jeg har fått utdelt, men dessverre var det ikke så lett Jeg har også tatt en tur innom speedtouch.nl -> Documents og lest om multiple ip, men det stod ingenting om PPPoE oppsett. Hva sier support da? Jeg finner det ytterst merkelig at man gjør det så tungvint, kan du koble opp flere PPPoE-oppkoblinger igjenom bridgemodemet? Det skal gå. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 Hei igjen, takk for du tar tiden for å svare på tråden. Jeg får ikke noe videre support enn at de har levert /29 nettet mot linjen. Jeg skal ta kontakt med dem i dag og bekrefte at dem har rutet riktig /29 nettet. Nei, har ikke prøvd å koble til flere PPPoE koblinger, men kan ikke se hvordan /29 public nettet skal komme inn i bilde hvis jeg gjør det. Lenke til kommentar
Haii Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2007 (endret) Der var probleme løst. Ringte opp til ISPen og fikk avklart endel ting. Det som var tingen var at jeg måtte slå av dhcpd, NAT og sette det statiske IP'en (224) på speedtochen. Etter det var det bare å adde en route tabell med /29 public nettet(224/29) lokalt. Så var det bare å sette statisk ip på maskinene og sette gw som 224. Løsning: Gå inn i speedtouchen: :dhcp server lease flush:ip ipadd intf=LocalNetwork addr=XXX.XXX.XXX.224/29 :ip ipconfig addr=XXX.XXX.XXX.224 preferred=enabled primary=enabled Deretter setter du statisk ip på maskinene og gw som 224. PS! Når du tester dette på f.eks whatismyip.com for å se om den statiske ipen er i bruk vil du merke at du sitter å surfer på dynamisk ip. Men det betyr altså ingenting... De når deg utenfra siden speedtouchen ruter nettet videre. Endret 16. oktober 2007 av ZaLzIce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå