Roooney Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Ok, først litt info: Fikk prolaps som 16-åring, og har blitt operert for dette. Har etter det vært meget aktiv, med opptil 10 treningsøkter pr uke. Har de siste fire årene vært som en av og på knapp; noen dager har jeg ikke merket noe, mens andre dager har jeg bare ville funnet fram tauet... Så, for ca 2 år siden, hadde jeg nesten bare problemer. Jeg kunne ikke gjøre så mye aktivt uten at jeg fikk vondt av det. Etter en MR-scan ble det påvist enda en prolaps. Nå har jeg gått til både kiropraktor i 1 år, samt fysioterapi i ca 1 år, uten at jeg kan si jeg har hatt forbedring. Dette plager meg enormt, og er veldig slitsomt både fysisk og psykisk. Lurer derfor på om det finnes håp for meg. Vil jeg noensinne kunne bli 100% frisk etter dette? Finnes det noen eksperter i andre land (eller her!) som jeg kunne oppsøkt? Har også sett på laserbehandling, noen som har erfaring med det? Ville gjort alt for å kunne bli kvitt disse plagene, så håper det er noen som kan hjelpe meg her:) Endret 13. oktober 2007 av Roooney Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Jeg hadde et prolaps i ryggen da jeg var yngre, som jeg gikk med i et par år før jeg endelig ble operert. På slutten var det svært alvorlig, jeg kunne knapt nok bøye meg noen få cm før jeg hadde ekstreme strålingssmerter nedover det ene benet. Jeg var praktisk talt stiv som en stokk og fullstendig bevegelseshemmet. Operasjonen var en stor lettelse, alle strålingssmertene var vekke. Men jeg husker jeg var ganske redd for å bruke ryggen igjen en lang stund etter operasjonen. Det var ganske vondt og ømt ved operasjonsstedet, og ryggmusklene var veldig svake etter omtrent ikke å ha vært i bruk pga prolapset. Det tok meg ihvertfall et år med trening og masse bevegelse før jeg synes ryggen var helt "bra" igjen. Etter det har jeg aldri vært plaget med noen ryggproblemer, heldigvis. Men jeg er veldig obs på å bruke ryggen riktig, og det det hjelper veldig å holde seg aktiv og bevege seg mye, ha gode ryggmuskler som man vedlikeholder. Uten å overdrive selvsagt, tror det var slik jeg fikk prolapset i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Roooney Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Takker for svar. Jeg har som sagt vært veldig aktiv etter denne operasjonen, og det har vært veldig opp og ned. Nå, den siste tiden har det vært veldig mye ned. Hva mener du jeg bør gjøre? Føler jeg har vært hos nok eksperter i det siste, uten hell Lenke til kommentar
_crs_ Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 De fleste prolaps siger tilbake og går sakte over av seg selv, men det vet du kanskje. Om prolapset er veldig smertefullt så er selvsagt ikke belastning det beste, da må man holde seg i ro til det verste gir seg. Etter hva jeg har hørt er det bra å ligge på flatt og relativt hardt underlag, unngå sitte- og ligge-stillinger hvor ryggen buer utover bak, og ikke spenne ryggmuskulaturen. Hvis det ikke gir seg i det lange løp så er det vel ikke usannsynlig at du må opereres på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå