Gå til innhold

Bompenger: Spørsmål angåande etterbetaling.

Mephistopheles

Anbefalte innlegg

Har passert fleire bomstasjonar på Nord-Jæren den siste tida. Eg er ikkje flink til å passe på at det er småpenger i bilen, (Ein sjokolade når eg fyller Statoilkoppen er snadder ...) difor har det vorte til at eg trykker på knappen for seinere betaling. På kvitteringa som kjem ut, får eg beskjed om å betale kr. 13 innan 14 dagar.

I skrivande stund har eg 26 kvitteringar liggjande i bilen av dette slaget. Dei eldste er opptil 3 månadar gamle, men eg har enno ikkje motteke straffegebyret eg har blitt lova om betalinga uteblir. Her kjem spørsmålet:

Om eg multipliserar opp 26 kvitteringar med passeringsgebyret på kr. 13, og sender avgårde alle referansenummera som står på kvitteringane, dvs 278,- med bilnummer og ref.nr. for alle passeringar, blir eg då straffa ytterlegare? Eller bør dette gå i boks, sidan eg ikkje har motteke noko krav om straffegebyr?

Vonar nokon har eit, i det minste halvgodt, svar til meg. Eventuelt; om nokon veit kor lang foreldelsestida er på denne typen ting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, så lenge du ikke har mottatt noe krav skal du ikke betale noe straffegebyr. Det er muligens litt forskjell er dersom selskapet som driver bommene er statseid, da staten har sine egne strengere regler (i deres favør). Du kan nok bare slenge inn disse i èn betaling om du vil, men du må huske at alle referansenummerene er med. Dersom det benyttes KID må du betale alle separat. Bare få dem betalt så fort som mulig, ellers kan det bli dyrt.

Foreldelsestiden på fordringer er så lang at du trenger ikke å tenke engang på bare "la være å betale".

Lenke til kommentar

Da er det naturlig at du ikke får grønt, du har ikke penger på kontoen og du vil få grønt så fort du har fått betalt, da vil de passeringene du har gjort bli trukket fra innbetalt beløp.

Dog ville jeg ha ringt eller mailet de og sjekket, skriv ned brikkenummeret så du har dette som referanse.

Lenke til kommentar
Da er det naturlig at du ikke får grønt, du har ikke penger på kontoen og du vil få grønt så fort du har fått betalt, da vil de passeringene du har gjort bli trukket fra innbetalt beløp.

Dog ville jeg ha ringt eller mailet de og sjekket, skriv ned brikkenummeret så du har dette som referanse.

Du skal likevel få grønt lys, uansett om du ikke har fått betalt. Dette gjelder kun ved innmelding/registering.

Du vil innen 1-2 uker få en regning fra bomselskapet. Men på den står det ingen betalingsfrist. Men jeg tror det likevel vil være lurt å betale den snarest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...