Gå til innhold

Bare en maskin på trådløst nett om gangen

Agathos

Anbefalte innlegg

Hjelp!!

Kjære, kjære dyktige datafolk!

Har nettopp skiftet fra Ventelo til bredbånd over kabel-tv, Get. Fryktet at det kunne bli problemer med å flytte over det velfungerende trådløse nettet mitt til nytt modem, og det stemte. Oppsettet jeg hadde var tre maskiner koblet til trådløst nett. Koblet til det nye modemet fra Get, etter å ha fått signal koblet jeg så til det trådløse aksesspunktet som jeg alltid har brukt og deretter forsøkte jeg med en av maskinene for å se om den var på nett. Det var den! Men da jeg startet opp de øvrige maskinene kom ikke de seg på nett. Feilmeldingen jeg fikk var "limited or no connectivity". De klarte å se nettverket, og signalstyrken var bra, men på nett kom de ikke. Forsøkte å reparere forbindelsen og fikk da følgende beskjed om at den ikke lyktes med å "renewing your IP address". Googlet dette og forsøkte litt av hvert, deriblant WinSock ett-eller-annet uten mye hell. Slo så av den maskinen som fungerte og koblet en av de andre maskinene direkte til det nye modemet med nettverkskabel, men det fungerte heller ikke. Slo så av modem og aksesspunkt og lot det stå av i 30 minutter. Koblet opp igjen og startet en av de andre maskinene som jeg ikke fikk på nett i sted, det fungerte! Men den tredje kom ikke på nett samtidig, og heller ikke den første som virket til å begynne med! Rebooted aksesspunkt og modem igjen og startet den tredje maskinen som kom på nett, men nå ikke de to andre. Jeg kan altså få hverenkelt av maskinene på nett, men bare dersom den er den første som startes opp etter at jeg har restartet modem og aksesspunkt, og da kan ikke noen av de andre komme på nett.

Hva i alle dager skal jeg gjøre?

Mvh

Trond Erik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er et D-Link DWL-2100AP.

Jeg har lest og grublet litt, er det slik at siden modemet fra Get bare leverer ut én IP-adresse MÅ jeg ha en ruter etterpå for å få gitt hver datamaskin egen IP-adresse? Det jeg har nå er et trådløst AKSESSPUNKT og dét vil bare "videresende" den ene IP-adressen jeg har fått fra Get?

Med det gamle oppsettet hadde jeg en ruter fra ventelo som serverte flere IP-adresser til det trådløse aksesspunktet mitt, og da var alt fryd og gammen. Med det nye Get-modemet mitt, som bare er et stakkarslig modem, MÅ jeg ha en ruter etterpå for å få futt og fart på flere maskiner?

Demonsterer jeg nå bare hvorfor biologer bør slutte å synse om data, eller er jeg på sporet av løsningen?

Trond Erik

Lenke til kommentar
Du er på rett spor ja. Det er en trådløsrouter som er den optimale løsningen for deg.

GET låser ipadresse mot sist brukte nettverkskort og ved å bruke en router sørger du for å slippe problemer med internettforbindelsen på alle maskinene.

Da skal jeg kjøpe meg trådløs router i morra. Godt å vite løsningen sannsynligvis er nær.

Trond Erik

Lenke til kommentar
Du er på rett spor ja. Det er en trådløsrouter som er den optimale løsningen for deg.

GET låser ipadresse mot sist brukte nettverkskort og ved å bruke en router sørger du for å slippe problemer med internettforbindelsen på alle maskinene.

Da skal jeg kjøpe meg trådløs router i morra. Godt å vite løsningen sannsynligvis er nær.

Trond Erik

Og nå virker alt som det skal :)

Trond Erik

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...