Gå til innhold

Bruke speilrefleks i kuldegrader?


Anbefalte innlegg

Ser at enkelte fabrikanter oppgir 0 grader som laveste operasjonstemperatur for sine kamerar. Hvis man ser bort fra kondensproblemer, er dette en vanlig nedre temperaturgrense for bruk av speilrefleks tro?

 

Hittil har jeg alltid brukt et kompaktkamera som jeg har hatt i innerlomma og lurer litt på hvordan det vil være og gå over til å bruke speilrefleks vinterstid.

 

Kanskje noen kan gi meg noen tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

heisann! :)

 

her har du en tråd som omhandler samme emne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...5&hl=vinter

 

 

(beklager den dårlige linken, som ikkje er en link, her ikkje sikker på korleis eg viser klikkelinker nå når det nye oppsettet har kommt.)

 

edit: hehe, den fikser visst klikkelinker automatisk no :!:

Endret av turnipkongen
Lenke til kommentar

Du opplever en hel del problemer med dagens digitale speilrefleks i ekstrem kulde. Batteri er en utfordring- i ekstrem kulde daler ytelsen drastisk, og man bør enten utstyre seg med en ekstern batteripakke som man har innafor jakken, eller ekstra batterier som du roterer. Lithiumsbatterier er en selvfølge.

 

Ellers kan LCD panelene dine fryse/bli trege- mange har kanskje opplevd dette med mobiltelefonene sine også. Et annet irritasjonsmoment er typisk at søkeren din dugger. Uansett- dette er ofte snakk om minus 20-30 grader, så under vanlig vinterkulde klarer mange av dagens billigere DSLR overraskende bra i kortere perioder (med trykk på kortere).

 

Har du seriøse planer om å utsette utstyret ditt for ekstremkulde, så bør du i alle fall vurdere å gå analogt og til 100% mekaniske kamera.

 

Selv bruker jeg enten et F2 eller en F100- sistnevnte med MB-15 batterigrep eller MS-13 lithiumsbatteriholder og et DK-15 anti-fog okular.

 

 

Lenke til kommentar

Jeg snakket en gang med en fotograf i Finnmark som etter å ha fotografert ute måtte "mellomvarme" utstyret sitt i fryseboksen, for å unngå kondens. det ble for stor overgang å ta det rett inn fra kulden ute.

 

Tror ikke du kommer til å få nevneverdigfe problemer, om du bare tar dine forholdsregler med kondens. Et godt triks er å gjøre som han i Finnmark, men legge utstyret i en lufttett pose først, slik at luften rundt kameraet ikke har noe særlig fuktighet, inntil det har fått normal romtemperatur igjen.

Lenke til kommentar

Har brukt mitt 350D ute i all slags vær og alle temperaturer i over 2 år nå.

 

Har vel vært snøstorm og minus 20 grader, såvel som sludd og 0 grader.

Null stress.

 

Pakke kamera inn i lufttett plastpose før du går ut og før du går inn i varmen igjen er et godt tips.

 

Batteriene blir litt dårligere, men ha et ekstra fra f.eks Sterlingtek på innerlomma, så er det problemet løst også.

 

Prøv å tilføre mest mulig kald luft ned i kameraveska du har med ut så kameraet ikke ligger i varm snødamp og snø som smelter i veska.

Lenke til kommentar

I de siste 6 åra har jeg arbeidet med et dokumentasjonsprosjekt om ødemarksområdene på Nordkalotten. Det har gitt meg en del naturopplevelser. Jeg har ikke hatt problemer med DSLR. Selv ned til -44 kuldegrader. Man må huske å ha flere batterier fordelt rundt om på kroppen. Man bør som tidligere sagt tine det sakte, men man kan også velge å ha det utendørs hele tiden.

 

På mange lange turer i felt lar jeg kamera ligge i pulk/ forteltet i ukesvis og dette er smartere enn å f.eks ta det inn i teltet. En gang har jeg hatt kondensproblemer, men det var med et minidv videokamera.

 

Å kjøpe mange ekstra batteri og unngå å bruke LCD skjermen vil jeg anbefale. Strøm er hovedproblemet. På en vanlig vintertur har jeg 7-8 ekstrabatterier med til kamera. (Jeg bruker Canon, men trur nok ikke det er noe anderledes med Nikon, Sony og andre.)

 

Nå er mine erfaringer begrenset til 4 uker mellom hver ladning av batteriene.

 

Lykke til.

 

J-EP

 

http://villmarkshistorier.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...