Gå til innhold

hvilken cpu er best?

Sverre1990

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har skevet en post i "hjelp med kjøp av ny pc) og fikk hjelp med å velge minne og hk. men lurer på om noen har noe å si om hvem cpu som er best i forhold til pris av disse: skal spille AoC, BF2, Flight simulator osv (spill med bra grafikk)

HK som jeg tror jeg skal kjøpe er: Asus P5N-E SLI 811,-

Ram som jeg tror jeg skal kjøpe er: Cruical Balistix 2GB 749,-

CPU'ene det

Intel C2D 6750 1355,-

Inten C2D 6850 1885,-

Intel C2Q Q6600 1895,-

Sverre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

jeg har skevet en post i "hjelp med kjøp av ny pc) og fikk hjelp med å velge minne og hk. men lurer på om noen har noe å si om hvem cpu som er best i forhold til pris av disse: skal spille AoC, BF2, Flight simulator osv (spill med bra grafikk)

HK som jeg tror jeg skal kjøpe er: Asus P5N-E SLI 811,-

Ram som jeg tror jeg skal kjøpe er: Cruical Balistix 2GB 749,-

CPU'ene det

Intel C2D 6750 1355,-

Inten C2D 6850 1885,-

Intel C2Q Q6600 1895,-

Sverre

Helt klart en 6750, mest for pengene og kan vanligvis klokkes bra, Q6600en trenger du ikke til spill (ikke til mye annet heller enda...) De fleste/alle spill drar ikke nytte av mer enn to kjerner (eller en..)

Dessuten er Q6600 et strømsultent varmemonster, vil du ha quadcore så vent på Penryn som kommer rett over nyttår.

Lenke til kommentar

En E6750 er nok det beste kjøpet nå, det er jeg enig med.

Men hvis du ikke skal oppgradere på en stund er nok en Q6600 det beste valget nå.

Spill som Crysis og Flight Simulator X gjør bruk av 4 kjerner, og den har heller ingen problemer med BF2 på high sammen med et godt skjermkort.(jeg antar at AoC også kan gjøre bruk av 4 kjerner)

Hvilket skjermkort har du/skal du kjøpe?

Lenke til kommentar

Q6600 eierene iler til for å forsvare sine kjøp ser jeg ;-)

gjør et Google søk "q6600 review" og les.

Kjøp en 6750 og bruk de ekstra pengene på det som virkelig monner når det gjelder spill: SKJERMKORT! Vent et par-tre måneder og kjøp en firekjerners Penryn basert cpu

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter å forsvare mitt kjøp.

Det er jo ikke alle som oppgraderer maskinen sin to ganger i året. Derfor spurte jeg om han skal ha den lenge.

Men hvis han skal ha en dugendes maskin nå bør han gå satse på en firkjerner og et godt skjermkort.

Det var derfor jeg spurte hvilket skjermkort han har eller skal kjøpe.

Tiden er over da en bare trengte en god CPU, nå er det jo innen skjermkortene utviklingen går mest fremover.(synes jeg)

Jeg har råd til å oppgradere maskinen hvert halvår, eller hvert kvartal for den saks skyld.

Men jeg liker å få "value for money", og kjøper derfor ikke en maskin til 30 000kr, selv om jeg har råd til det.

Alle har jo sine behov, og ikke minst, inntekten er forskjellig. :)

Edit: Jeg har råd til et 8800 Ultra, men klarer meg altså fint med et 8800 GTS.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Som dere kan se i siggen min, jeg har evga 8800 gts 640 mb, 800 watt strøm, raptor 74 hd.

Jeg har egentlig tenkt til å ha PC-en en stund nå ja, så derfor har jeg gangske lyst på q6600.

LES DETTE:

hvis dere leser denne testen står det om q6600 iforhold til e6850. det står jo at E6850 er bedre i forhold til spill og surfing, men en Q6600 foretrukken i forhold til videoredigering, 3D-rendering, enkoding og andre tunge applikasjoner som drar stor nytte av SMP

Endret av Sverre1990
Lenke til kommentar

ÅÅÅÅ, hvorfor sier folk at to kjerner er så mye bedre til spill enn en litt lavere klokket 4 kjerner? Alle spill som ikke støtter flere kjerner er piece of cake for en enkel q6600 kjerne. Og jeg har ikke hørt om spill som støtter kun støtter 2 kjerner. Er nok mer snakk om multi core støtte.

Eneste ulempen er at en q6600 er tregere i gamle/gratis video konverterings programvare.

Lenke til kommentar
Tom's hardware

Tom's Hardware 2

Tom's Hardware 3

fortsatt ikke overbevist? E6850 yter bedre i spill i dag. :)

du sier at E6850 yter bedre på spill i dag ja, men i forhold til age of conan da, som ikke har kommet ut og som har utrolig bra grafikk osv.

Faktisk i Tom's Hardware testene yter E6850 bedre på flertallet av testene i forhold til Q6600, Q6600 sliter til og med mot E6750 og E6700 i noen tester

Endret av Sverre1990
Lenke til kommentar

"fortsatt ikke overbevist?"

q6600 113 fps

e6850 121,7 fps

Det var nettopp det som var poenget mitt! du styrket min sak. E6850 er selvsagt bedre per kjerne, men spill som kun bruker en kjerne er piece of cake for q6600.

Disse tallene er for prey, rimelig tungt spill, 113 i gjennomsnitt, synd at ikke brukeren kan kjøre vsync på sin 115 hz lcd.

Endret av åousky
Lenke til kommentar

Jeg tviler heller ikke på at en E6850 er best per dags dato.

Men når trådstarter sier:

"Jeg har egentlig tenkt til å ha PC-en en stund nå ja, så derfor har jeg gangske lyst på q6600."

Derfor bør han satse på en Q6600.

Vi får sammenligne "benchmarker" når Crysis kommer ut om litt over en måned. Yter E6850 bedre da får jeg heller bøye meg i støvet og si unnskyld.

Med et skjermkort som han har, er en firkjerner mer framtidsrettet enn en E6850.

Om et spill har 120FPS eller 110FPS er det likegyldig for de fleste.

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar
Jeg tviler heller ikke på at en E6850 er best per dags dato.

Men når trådstarter sier:

"Jeg har egentlig tenkt til å ha PC-en en stund nå ja, så derfor har jeg gangske lyst på q6600."

Derfor bør han satse på en Q6600.

Vi får sammenligne "benchmarker" når Crysis kommer ut om litt over en måned. Yter E6850 bedre da får jeg heller bøye meg i støvet og si unnskyld.

Med et skjermkort som han har, er en firkjerner mer framtidsrettet enn en E6850.

Om et spill har 120FPS eller 110FPS er det likegyldig for de fleste.

godt poeng det der, hvis E6850 er bra nå til dags og Q6600 vil være bedre til nyere spill så må det jo være bedre med Q6600, skal ikke bruke den til spill før i slutten av mars da aoc kommer (som jeg har sagt 10 000 ganger før :p)

Lenke til kommentar

110 fps var i det tyngste spille han viste til også, som bare støttet en kjerne.

q6600 er helt klart best for ditt bruk.

Tidligere skrev jeg at jeg ikke kjente til spill som kun brukte 2 kjerner, men ifølge anandtech sin test så får e6600 litt bedre ytelse i episode two enn q6700. Og episode two skal støtte multicore.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...