Gå til innhold

Samba - Galskapen tar ingen ende ...

Anbefalte innlegg

Urk, jeg blir pottesprø!

Har kranglet med Samba i flere timer nå, men ender konstant tilbake på start. Jeg prøvde først med Samba og Ubuntu, da kom jeg ingen vei - uansett hva jeg prøvde fikk jeg ikke tilgang til å komme meg inn på serveren fra XP-maskinen. Deretter prøvde jeg å installere Kubuntu, noe som gikk greit.

Men heller ikke da fikk jeg Samba til å fungere. Jeg har laget en testmappe på skrivebordet som jeg kaller "networkshare", planen er å kunne legge denne til som en nettverksstasjon på XP-maskinen med full tilgang.

Først prøvde jeg å sette "security lvl" til Share, da kom jeg meg inn på serveren, fikk åpnet den delte mappen, samt lest innholdet, men - jeg fikk ikke tilgang til å slette/opprette filer.

Deretter prøvde jeg å sette security lvl til User (jeg ønsker forsåvidt helst å ha bruke denne), deretter opprettet jeg en bruker som jeg kalte Test123, med passordet 123. Deretter gikk jeg tilbake til Samba og la til Test123 som bruker i Samba. Problemet da er at denne brukeren konstant forsvinner fra listen over brukere i samba, altså: Når jeg lagret (ok) og prøvde å koble meg til fra XP-maskinen fikk jeg spørsmål om brukernavn og passord (prøvde Test123/123), noe som ikke fungerte. Deretter gikk jeg tilbake til Samba, men da var brukeren forsvunnet fra brukerlisten - hvorfor skjer dette?

Setter enormt stor pris på litt hjelp, er lite lysten på å gå tilbake til 2k3 server.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Problemet ditt er at brukeren som du legger til "forsvinner" fra Samba?

Yes, kort og godt ja. Kan godt tenkes det er noe mer bak, men per nå sitter jeg altså fast med at brukeren forsvinner.

Del: Yup, restartet flere ganger.

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Har du klart å legge andre brukere til?

Finnes smbpasswd filen din?

Får du noen melding/feilmelding?

Kjører du kommandoen smbpasswd som root? som vanlig bruker vil den ignorere -a flagget og kun endre passord for brukeren...?

EDIT: legg gjerne ut smb.conf og kommandoene du har brukt for å legge til bruker, det er lettere for oss å se om det er syntaksfeil

Endret av McEwan
Lenke til kommentar

Nei, klarer ikke å legge til andre brukere heller, dvs - de forsvinner også. Får heller ikke noe feilmld. Har ikke prøvd meg på å redigere noen filer, eller prøve noen former for console-kommandoer, så er litt usikker på det andre du spør om. Er 100% fersk på Linux, ergo har jeg kun brukt det grafiske grensesnittet.

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Svarte, det ser ut for meg som om du har funnet en bug i kcontrol, Samba brukere blir ikke opprettet selv om du legger dem til. Da må du gjøre slik som McEwan foreslår: System->Konsole, så skriver du følgende kommando:

sudo smbpasswd -a brukernavn

hvor brukernavn er brukernavnet til brukeren du opprettet på serveren, som skal ha log-in til mappen.

Endret av Del
Lenke til kommentar

Sorry, regnet med at du brukte konsollet :)

Samba bruker et eget system for å lagre brukere. Tidligere var det en vanlig "tekst" fil, nå brukes det vel vanligvis tdbsam som er en type database.

Brukeren som du vil legge inn i Samba må eksistere eller opprettes i Linux-systemet ditt før du kan legge den til samba.

Åpne et konsoll, det er lettere for oss å hjelpe deg da.

Skriv inn kommandoen del foreslår "sudo smbpasswd -a brukernavn". Sudo gjør at kommandoen kjøres som root.

Test om det var vellykket:

sudo pdbedit -w -L

.

EDIT: Siste kommando vil gi deg en utlisting av brukerne dersom du bruker tdbsam som brukerdatabase.

Endret av McEwan
Lenke til kommentar
Svarte, det ser ut for meg som om du har funnet en bug i kcontrol, Samba brukere blir ikke opprettet selv om du legger dem til. Da må du gjøre slik som McEwan foreslår: System->Konsole, så skriver du følgende kommando:
sudo smbpasswd -a brukernavn

hvor brukernavn er brukernavnet til brukeren du opprettet på serveren, som skal ha log-in til mappen.

Niks, det gjorde ingen forskjell er jeg redd. Får fortsatt ikke logget meg inn, ei ligger brukeren i lista.Edit: Liten notis på siden, jeg finner ikke konsole noen plass - kun terminal, så er denne jeg har brukt? Har dette noe å si? - HELT grønn som sagt :blush:
Test om det var vellykket:
sudo pdbedit -w -L

.EDIT: Siste kommando vil gi deg en utlisting av brukerne dersom du bruker tdbsam som brukerdatabase.

Okai, når jeg kjørte denne fikk jeg opp listen du nevner. Under brukeren jeg nå prøver å legge til, "levas" følger det brukerID, samt en lang rekke med tegn/siffer. Denne skiller seg dog fra resten, alle de andre brukerne er etterfulgt av XXXXXXXXXXXXXXXXXXX-XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX, osv. Vil tro dette er fordi noe "sladdes" bort? Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvilken terminal applikasjon du bruker, men det betyr vel at du fortsatt kjører Gnome og Ubuntu? Ved log-in vinduet klikker du på den hvite firkanten ved siden av dialogboksen, velger Session til KDE. Bare trykk ctrl-alt-backspace for å få log-in vinduet på nytt (disse tingene er greit å gjøre når du sitter på maskinen, altså ikke via vlc).

Samba restartes fra terminal med:

sudo /etc/init.d/samba reload

så du slipper re-boote.

Prøv å få tilgang fra MS maskinen uavhengig av om brukeren synes i kcontrol, dersom du ikke får tilgang, så prøv live-CD på MS maskinen din å se om du får tilgang til mappen slik som du skal derfra.

Lenke til kommentar

Hmm, etter jeg startet opp i KDE (På orntli :p) prøvde jeg å gå gjennom punktene over pånytt, deretter restartet jeg samba. Nå skjer det ingenting når jeg skriver "\\navnpåserver" i XP, positivt eller negativt?

Edit: Glem det, tydligvis at det var XP som tullet nå. Men er jeg fortsatt like langt, klarer ikke å logge på med XP-maskinen. Skal prøve Live-CD nå, så for vi se hva som skjer! :)

Endret av Stikko
Lenke til kommentar

Godt, derfra kan det bare gå en vei :grin: . Du kan rett og slett prøve svenskeknappen på XP. Hvis ikke det hjelper, så kan du prøve linux fra live-CD på den å se om du får adgang derfra. Ikke glem å gå hit en tur hvis du liker KDE: www.kde-look.org :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...