Gå til innhold

Stille PC: Seriekoble vifter

Anbefalte innlegg

Et tips til de som ikke gidder investere penger i nye kabinettvifter eller brytere/regulatorer, og tips til de som ikke har tenkt på det før:

-Man tager 2 stk vifter man har, og Seriekobler disse! :o

-Ikke skru fast viftene i kabinettett. De bråker når de står inntil.

Jeg brukte to vifter som fulgte med to kabinetter og satte i en PC.

Fra før var de skrudd fast og bråkte som et uvær. Både "rotasjonsstøy" som ble overført til kabinettet og forsterket, og støy fra selve luftstrømmen.

For å få bukt med luftstrøm-støyen (og den andre), kom jeg på ideen å seriekoble viftene. Det vil si at de deler på spenningen, og dermed roterer saktere.

Det er kun ledningene på den ene som trenger modifiseres.

Min har en sort(jord) og en gul ledning. Disse går til en hunnplugg (Strøm) med gul, svarte og rød ledning. Denne er koblet til en hannplugg med samme ledninger.

(Normalt plugges strømkabelen fra strømforsyningen til hunnpluggen, og evt hannpluggen i en harddisk e.l.)

Det man gjør:

Kapp jordledningen(sort) som kommer fra viften, kapp også den gule ledningen mellom hunn og hann pluggen. Koble jordledningen (fra viften) til den GULE ledningen på HANN-pluggen. Bruk helst loddebolt, men bare elteip funker også. Teip igjen de to andre løse endene slik at det ikke blir kortsluttning noe sted.

Deretter kobles ledningen fra strømforsyning til hunn-pluggen. Hannpluggen kobles til den andre viftens hunnplugg.

Ferdig! :lol:

Montering:

Vær kreativ! Jeg har kun brukt elteip...

Jeg har satt en vifte som trekker inn luft bakerst i kabinettet, og en som blåse luften ut gjennom et hull i kabinettet som egentlig brukes for diskettstasjon. Viften har jeg satt litt inn i kabinettet, oppå harddisken (ved ledningene til HD). Så har jeg teipet igjen hullene på siden av Harrdisk-festene i kabinettet, og teipet på plass viften. Dermed er det en "korridor" rett over harddisken hvor luften blåses ut, og avkjøler samtidig harddisken.

Håper noen fikk bruk for tipset!!! :D

Er det behov, så kan jeg legge ut bilde av koblingen.

PS! Jeg "definerte" hann/hunn ut fra hvordan plastikken (og ikke pinnene) går inn i hverandre.

vifte.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

funker det for deg er det jo bra, personlig så foretrekker jeg å seriekoble (dersom jeg bruker 2 vifter (cpu+kabinett)) og sette på en overgang fra 12V til 7V. slik har jeg 2 orginale vifter som jeg kan selge eller bruke i orginal tilstand ved en annen anledning.

til vibrasjonsdemping har jeg denne gangen brukt sykkelslange-gummi og liggeunderlag (demping av vibrasjon i luftlomma mellom øverste cdrom og kabinett). funker utmerket

er du fornøyd med din nye lcd skjerm? (hansol, var det ikke det?)

og via c3 cpu?

Lenke til kommentar

Zamot: det du snakker om er jo seriekobling! Parallellkobling er jo det du gjør når du kobler på vanlig måte.

Du må heller ikke bare surre ledningene sammen, da risikerer du at viftene stopper om et år eller sånn, og det er jo ikke så kjekt. Bruk slike klips som du får til bilen, hvis du ikke vil lodde.

Lenke til kommentar

For å få bukt med luftstrøm-støyen (og den andre), kom jeg på ideen å parallellkoble viftene. Det vil si at de deler på spenningen, og dermed roterer saktere.

Går du virkelig 3. året elektronikklinje på NTNU uten å vite at spenning deles når man seriekobler, ikke når man parallellkobler...?

For øvrig synes jeg forklaringen din var helt ubegripelig, men det er kanskje bare meg!?!

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Serie/parallell: Det var Serie jeg mente ja!

Var vel litt ivrig... Retter på innlegget.. Går litt fort i svingene av og til.

Er fornøyd med den nye PC-en ja!

Bråker ingenting, og skjermen er drit-tøff i sølv! Den ser ikke billig ut (slik som dinside.no skrev, men det var om den hvite).

Av og til oppfører den seg litt rart, ved at pikslene lyser litt for mye i et bilde, (Ser ut som en stjernehimmel når de lyser). Og nå vil den ikke slå seg av automatisk, men tror det er skjermkortet som tuller litt.

Men er veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...