Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke til å svelge.

ThaDuckMan

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en gutt på 13 år som har vanskeligheter med å svelge.

Jeg tror det er psykisk, og håper dere kan gi noen råd for hvordan jeg kan svelge normalt igjen.

Når jeg f.eks våkner en dag og ikke tenker på svelging og svelge-problemer, så spiser jeg mat helt fint.

MEN; når jeg kommer innpå tanken, blir jeg så opphengt i det å svelge at jeg ikke får det helt til. Så derfor tør jeg så vidt å spise mat - er livredd for å sitte det fast i halsen - noe som har skjedd opptil 50 ganger nå.

Bare det å svelge uten mat i munnen, altså spytte-klatter, gjør at jeg kan komme til å brekke meg/miste pusten i noen sekunder fordi jeg ikke får til å svelge.

DET ER UTROLIG EKKELT!

- Andreas

Ting jeg sliter med fra før av:

- Nærsynt

- Plaget med mye hodepine

.... i tillegg sitter jeg MYE med PC. :p:)

Endret av ThaDuckMan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var da et unødvendig innlegg, Stian89. Vet du noe jeg ikke vet som tilsier at han bør gå til lege med dette? Vel, så skriver du det i innlegget ditt istedenfor å skrive et intetsigende innlegg på ett ord.

Det høres mest psykisk ut for meg. Som en slags tvangstanke. Sleit en del med det da jeg var yngre, det er egentlig bare å innse at det å svelge er en naturlig greie som fungerer best i auto-mode. Akkurat som pusting, prøver du å kontrollere pustinga blir det dårligere enn hvis du lar det gå sin naturlige gang.

Lenke til kommentar
Det var da et unødvendig innlegg, Stian89. Vet du noe jeg ikke vet som tilsier at han bør gå til lege med dette? Vel, så skriver du det i innlegget ditt istedenfor å skrive et intetsigende innlegg på ett ord.

Det høres mest psykisk ut for meg. Som en slags tvangstanke. Sleit en del med det da jeg var yngre, det er egentlig bare å innse at det å svelge er en naturlig greie som fungerer best i auto-mode. Akkurat som pusting, prøver du å kontrollere pustinga blir det dårligere enn hvis du lar det gå sin naturlige gang.

Hehe. Takk.

Jeg prøver å tenke på andre ting, men tanken ligger der liksom.

Men søskene mine har hatt herpes, og jeg har hatt det når jeg var yngre, så det kan være jeg har fått det nå noe som gjør meg utrolig tør i munnen og som gir meg ekkle munnsår. :):p

Lenke til kommentar

Dette er nok noe en god psykolog bør kunne hjelpe deg med, vil jeg tro. Jeg kan tenke meg at det er en kombinasjon av psykisk og fysisk. Du har sannsynligvis en overaktiv brekkningsrefleks, samtidig som du sliter litt med at du har det rent psykisk.

Jeg er selv av typen med brekkningsrefleks som er særdeles vellutviklet. Er jeg hos legen, kan han bare glemme å legge sånn pinne på tunga mi. Og jeg sliter litt med tannpussen til tider. Det beste er nok som Haraldson sier å prøve å ikke tenke på det. Samtidig tipper jeg at en god psykolog vil kunne gi deg litt kunnskap om ulike metoder for å rette fokus bort fra dette.

Lenke til kommentar
Dette er nok noe en god psykolog bør kunne hjelpe deg med, vil jeg tro. Jeg kan tenke meg at det er en kombinasjon av psykisk og fysisk. Du har sannsynligvis en overaktiv brekkningsrefleks, samtidig som du sliter litt med at du har det rent psykisk.

Jeg er selv av typen med brekkningsrefleks som er særdeles vellutviklet. Er jeg hos legen, kan han bare glemme å legge sånn pinne på tunga mi. Og jeg sliter litt med tannpussen til tider. Det beste er nok som Haraldson sier å prøve å ikke tenke på det. Samtidig tipper jeg at en god psykolog vil kunne gi deg litt kunnskap om ulike metoder for å rette fokus bort fra dette.

Takk for svar. :)

Men det kan være jeg har herpes. :S

Lenke til kommentar

Da jeg var 12-13, hadde jeg akkurat det samme, og jeg skal LOVE deg at det er psykisk :)

Lå i senga og svelgte luft, til jeg plutselig ikke klarte å svelge mer... ble jo selvfølgelig livredd for at jeg var døende på en eller annen måte, men etter noen måneder forsvat inbliningen, og jeg trengte ikke å måtte stresse med å svelge :)

det går over.

Lenke til kommentar

skal vi se...

Da jeg var 4år (lenge sia nå)

Plagdes jeg med kraftige mandler i halsen... jeg drakk stort sjett bare apelsinjuice de siste mnd før jeg fikk plass på ett sykehus for å få de fjernet...

Jeg husker pappa nevnte at jeg slet med å puste da jeg spiste mat...

Jeg hadde ofte hodepine (ikke så rart, mangel på energi og drikke)

Jeg vet ikke om det er samme tilfelle, men en lege vill alltids oppdage dette... du kan også kjenne etter selv i halsområdet (tror du kjenner klumper)

Lenke til kommentar
svelger du når du drikker?
Det sier vel seg selv?
å?

Ja, jeg svelger når jeg drikker. Har liksom null problem med å svelge når jeg drikker. :p:)
Da bør det være mulig å innøve seg ved å spise fastere og fastere føde helt til du ikke tenker over det

Akkurat det er lettere sagt enn gjort, men jeg har begynt å komme på bedringens vei. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...