Tokra Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Jeg er ute etter nytt lydanlegg. Info Pris: 3000-4000 Romstørrelse: 10 kvm2 På grunn av rommets størrelse antar jeg at stereo er det beste alternativet Bruk: Tv og film, lite musikk Tenker at Dynavoice F-6 er et godt og billig høytaller-alternativ. Så er det store spørsmålet om hva slags receiver jeg skal ha, taper jeg kvalitet på å bruke stereo med en 5-kanals receiver? Kan Kenwood KRF-V6100 være et godt alternativ? Andre forslag tas imot med takk. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Ser ikke helt poenget med 5-kanals reciever om du skal bruke den som stereoreciever, men om du skal oppgradere med flere høyttalere senere er det jo ingenting i veien med det. Den Kewooden har 280w strømforsyning, det gir IKKE 6x100w, håper du er klar over dette. Hvorfor ikke bare kjøpe en stereoforsterker? Det vil nok lønne seg mtp kvalitet. Denne f. eks? http://hifiklubben.no/produkter/stereo/for...erker_soelv.htm Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Har vært inne på hifiklubbens nettsider nå. Ganske mange interessante alternativer, inkludert den du linker til. Jeg er ikke helt ekspert på dette. Kan noen helt kort fortelle meg forskjellen mellom en receiver og en forsterker Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 En reciever har radio, og har ofte inngang og utgang for video. (kompositt, HDMI, s-video osv.) Sikkert noen mer lærde som kan gi en mer korrekt definisjon, men det er vel hovedforskjellen. Lenke til kommentar
Bluum Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 En reciever er en forsterker med innebygget radiotuner. Enkelt og greit. Vil forøvrig nevne at en stereoforsterker\reciever, med 2 kanaler, generellt sett har mye bedre kvalitete enn en surroundforsterker\reciever som har mellom 5 og 7 lydkanaler. Cambridge 640A v.2 er et veldig godt alternaltiv. Den vil spille mye bedre enn den Kenwood forsterkeren du har funnet. Om du ønsker noe som er enda et par hakk kraftigere, så har du NAD C352TI, som koster 4000kr. Med den forsterkeren kan du virkelig spille alt hva høyttalerene klarer, og bassen vil henge med hele veien. Lenke til kommentar
Tokra Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Nå er det ganske sikkert fastsatt at jeg skal ha stereo-forsterker (trenger ikke reciever). Sjekket litt opp på prisguiden og hifi-klubben og fant ut at CAMBRIDGE 540A kunne være aktuell. Hos prisguiden fant jeg bare et godt alternativ, nemlig denne denne fra Yamaha. Hvordan blir det å bruke en av disse på F-6 høytallere? Blir de for svake? Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Nå er det ganske sikkert fastsatt at jeg skal ha stereo-forsterker (trenger ikke reciever). Sjekket litt opp på prisguiden og hifi-klubben og fant ut at CAMBRIDGE 540A kunne være aktuell. Hos prisguiden fant jeg bare et godt alternativ, nemlig denne denne fra Yamaha. Hvordan blir det å bruke en av disse på F-6 høytallere? Blir de for svake? 2x60 W er vel nok for F-6, så lenge du ikke skal skru opp lyden veldig mye til fester o.l. Det skader ikke med en litt sterkere forsterker heller, men så lenge dette er til "normalt" bruk skal det holde tror jeg. Off topic: heter det reciever eller receiver egentlig? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Kenwood er ikke akkurat noe krem-merke, så gå heller for noe annet. F6 gir mye lyd for pengene, men det kan hende at du må lage deg skumgummipropper og tette en eller begge bassrefleksportene. Dette for å få en mer kontrollert bass. Det er bare å prøve seg fram. Endret 14. oktober 2007 av Muffinman Lenke til kommentar
FM Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Off topic: heter det reciever eller receiver egentlig? Heter receiver, tror jeg nå. Støtter ellers anbefaling av Cambridge 640 A. Virkelig en god forsterker i prisklassen. Har du de 500 kronene som 640 er dyrere enn 540 så ville jeg så absolutt gått for 640, men vil tro at 540 også vil levere varene greit nok. Lykke til! Lenke til kommentar
Haraldfo Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Med tanke på at du har et rom på 10 kvm har du liten grunn til å frykte for lite power nærmest uansett hvilken modell du velger av kvalitetsmerker som NAD og Cambridge. Har selv 50 NAD-watt, som sammen med et par F6 har fylt et mellomstort bryllupslokale med høy og taktfull musikk til langt ut i de sene nattertimer. Da til og med koblet med en jack-kabel til en lap-top (spiser enormt med lyd). Mulig du kan spare litt på å lete på bruktmarkedet, for eksempel etter en tidligere NAD-modell som C-serien. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå