Gå til innhold

Ekstern floppy som A-disk?

Anbefalte innlegg

Kort fortalt:

Jeg skal flashe BIOS på en laptop jeg har, og får å få til det må jeg bruke en ekstern diskettstasjon. Min relativt nye stasjonære PC, som jeg skal bruke til å lage en boot-diskett, har ikke diskettstasjon. Derfor må jeg naturlig nok bruke en ekstern diskettstasjon på denne óg.

For å lage en slik boot-diskett som jeg trenger, må jeg bruke et spesielt program (jfr. denne tråden), men dette programmet er forprogrammert til å KUN skrive til A-disken.

Selv om jeg ikke har diskettstasjon på den stasjonære, så ligger det en A-disk på "Min datamaskin". Dermed får den eksterne navnet "(B:)", og programmet jeg bruker klarer ikke å skrive til denne. Jeg har prøvd å avinstallere A-disken i "Device-manageren", men den kommer tilbake når jeg restarter. Plugger jeg i den eksterne diskettstasjonen etter å ha avinstallert A-disken, får den fortsatt tilnavnet (B:).

Så til spørsmålet: Er det noen måte jeg kan få den eksterne diskettstasjonen til å opptre som (A:), eller blir jeg pent nødt til å kjøpe meg en intern diskettstasjon?

Alle svar mottas med takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd å disable floppy i biosen. Eller så kan du vel forrandre stasjonsbokstav med den innebygde diskbehandleren i xp. Skift A til Z eller noe og så skifter du B til A.

Edit: Du finner den under start->run->compmgmt.msc->disk management.

Endret av oifind
Lenke til kommentar

Takker for alle svar så langt! :)

Tobbytheking: Takk for tips om Partition Magic, men det blir nok litt for dyrt og voldsomt...

oifind: Takk for tipset, men jeg kjører Vista, og det eneste jeg fikk mulighet til der var å endre navn på harddiskene. Fikk forøvrig disablet floppy A i BIOS, så da slipper jeg å ha den liggende.

radivx: Siden den ene diskettstasjonen er ekstern, dukker den ikke opp i BIOS, ihvertfall ikke som jeg kan se...

Blir nok en tur på skolen i morgen for å se på det der, for der er det ikke noe problem å finne PC-er med floppy :roll:

Endret av ttorneby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...