ttorneby Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Kort fortalt: Jeg skal flashe BIOS på en laptop jeg har, og får å få til det må jeg bruke en ekstern diskettstasjon. Min relativt nye stasjonære PC, som jeg skal bruke til å lage en boot-diskett, har ikke diskettstasjon. Derfor må jeg naturlig nok bruke en ekstern diskettstasjon på denne óg. For å lage en slik boot-diskett som jeg trenger, må jeg bruke et spesielt program (jfr. denne tråden), men dette programmet er forprogrammert til å KUN skrive til A-disken. Selv om jeg ikke har diskettstasjon på den stasjonære, så ligger det en A-disk på "Min datamaskin". Dermed får den eksterne navnet "(B:)", og programmet jeg bruker klarer ikke å skrive til denne. Jeg har prøvd å avinstallere A-disken i "Device-manageren", men den kommer tilbake når jeg restarter. Plugger jeg i den eksterne diskettstasjonen etter å ha avinstallert A-disken, får den fortsatt tilnavnet (B:). Så til spørsmålet: Er det noen måte jeg kan få den eksterne diskettstasjonen til å opptre som (A:), eller blir jeg pent nødt til å kjøpe meg en intern diskettstasjon? Alle svar mottas med takk! Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Du kan etter det jeg kjenner til skifte på bokstavene med verktøy som f.eks følger med Partition Magic. Lenke til kommentar
newsflash Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Har du prøvd å disable floppy i biosen. Eller så kan du vel forrandre stasjonsbokstav med den innebygde diskbehandleren i xp. Skift A til Z eller noe og så skifter du B til A. Edit: Du finner den under start->run->compmgmt.msc->disk management. Endret 13. oktober 2007 av oifind Lenke til kommentar
radivx Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Prøv å sette begge floppyene til None i BIOS. Computer Managment lar deg ikke endre på floppybokstavene, men det kan være du finner 3dje parts programvare som gjør det. Lenke til kommentar
ttorneby Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Takker for alle svar så langt! Tobbytheking: Takk for tips om Partition Magic, men det blir nok litt for dyrt og voldsomt... oifind: Takk for tipset, men jeg kjører Vista, og det eneste jeg fikk mulighet til der var å endre navn på harddiskene. Fikk forøvrig disablet floppy A i BIOS, så da slipper jeg å ha den liggende. radivx: Siden den ene diskettstasjonen er ekstern, dukker den ikke opp i BIOS, ihvertfall ikke som jeg kan se... Blir nok en tur på skolen i morgen for å se på det der, for der er det ikke noe problem å finne PC-er med floppy Endret 13. oktober 2007 av ttorneby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå