Prizefighter Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Har en oppgave der en deloppgave er å lage en ip-plan for et nettverk. Der er 10 ansatte i denne hypotetiske bedriften der hver ansatt har en stasjonær og bærbar datamaskin. (Stasjonær tilkoblet med kabel, bærbare er trådløst tilkoblet). Her er en nøyaktig formulering av et kriterie i oppsetet; "Det skal foreligge en ip-plan for nettverket" Kan legge ved et bilde over oppsettet. Er også litt usikker på om jeg trenger to routere eller kan bruke en router og et aksesspunkt men det er en annen sak. Godt mulig dette er en utrolig simpel oppgave i et nøtteskall men jeg er litt på ville veier. Får unnskylde min uvitenhet, håper noen orker å svare på denne. edit 1: glemte bilde Endret 13. oktober 2007 av Chris88 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Ville ha valgt to aksesspunkter og en router, da vil det bli enklere og erstatte og restarte det trådløse uten at man tar ned nettforbindelsen til alle. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Bare for å påpeke noe du sikkert allerede vet, den tegningen er mer en plantegning over kontoret, enn en ip plan over nettverk En ip-plan ser eg for meg skal inneholde informasjon om hvor mange ledige adresser du planlegger, om du deler opp subnettet i mindre nett, ip adresser til fast utstyr som routere, dns, filservere, servere, accesspunkt, dhcp-scope osv. Om deler av nettverket skal være åpent eller lukket, om du kanskje subnetter det slik at det trådløse nettet blir et adskilt nett, kanskje to wlan delt på vlan? Osv. Hvor mange routere du planlegger har jo stor innvirkning på hvordan dette deles inn, så det bør jo avgjøres så tidlig som mulig. Hvilken linje går du på? Lenke til kommentar
ranvik Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 så lite netverk vile jeg bare bruk 1 dhcp server og slippi plundrer med og ruter mellom wlan/lan osv hvis det var det du tenkte på. kjør flatnet som det hetter da vil alle få kontakt med alle. HVIS du vil ha super høy sikert het med at det er KUN er client og server så kjøre en veldig høy netmask, og port vlan på stasjonære. så kjøre tag vlan på den som går til server som har 2 lan kort som router ut mot inet. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Det agvg foreslo hørtes fornuftig ut. Kjører for øvrig ingeniørlinje innenfor data, kan en del data men nettverk er min svake side så om dere ikke hadde gått for overboard med begrepene så sier jeg meg fornøyd. Har tatt en titt i nettverks-FAQ'en her på forumet. Ut ifra oppgavebeskrivelsen er det bare å ta alle nødvendige forutsetninger i mine øyne. edit: Vet ikke hvor dypt man trenger å gå inn i dette. Tror hele faget bare er en generell innføring, men likevel. Endret 13. oktober 2007 av Chris88 Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Sånn litt på den praktiske delen: Du gir ikke brukerene tilgang til serverrom/patchepanel. Printer nr 2 bør derfor settes på utsiden av serverrom. I hjørnet mellom økonomi/personalsjef og Daglig leder ser ut som en bedre plassering hvis printeren får plass og den ikke bråker for mye. Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Høres bra ut det, takker for svar. Vet ikke hvor klart spørsmålet kom fram, men jeg sliter med å skjønne hvordan jeg går fram for å lage en slik ip-plan. Regner med den ikke trenger å være noe særdeles komplisert. Noen som vil ta en kjapp gjennomgang? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå