frevild Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Hei! Jeg skal etter alt å dømme bli trainee i et typisk advokatfirma, og selv om det er alle tiders, vet jeg egentlig ikke hva jeg går til. Hva er de typiske arbeidsoppgavene? Har man direkte kontakt med klienter, eller er man en slags hjelpegutt for advokatene? Er det normal åtte-til-fire-dag? Er det noen fallgruber man må være obs på? Og jeg har vel rett når jeg antar at man stiller i dress? Noen som har erfaringer, eller som ellers har peiling? Endret 13. oktober 2007 av frevild Lenke til kommentar
b-real Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. Tråden bryter også med tre-ords-regelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.) Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 (endret) Frå advokatfirmaet Kluge sine heimesider: Som praktikant driver du juridisk utredningsarbeid og bistår med forberedelse av rettssaker. Praktikantordningen er vår viktigste rekrutteringskanal. Ved Bergens-kontoret har vi en egen praktikantordning, hvor vi fortløpende ansetter studenter som utfører både noe kontorarbeid og rene juridiske oppgaver på ettermiddagstid. Stillingen passer best for studenter som har påbegynt 3. studieår, og gir meget god innsikt i det praktiske advokatarbeidet. Og frå Wikborg Rein sine sider: TraineeoppholdetVi legger opp til at traineeoppholdet skal være praktisk og lærerikt. Vi gir derfor generell opplæring i tekniske rutiner og saksbehandling i tillegg til at trainee'ene får utføre juridiske oppgaver knyttet til konkrete saker. I løpet av traineeperioden skal traineen delta i en større sak, gjerne en rettssak, samt bistå i løpende saksbehandling. Arbeid med prosjekt/rettssak Tidlig i traineeperioden starter arbeidet med å forberede en sak for domstolene eller andre omfattende prosjekter. Arbeidet for domstolene vil i hovedsak bestå i utarbeide innledningsforedrag og prosedyre, gjennomføre møter med parter og vitner, eventuelt befaring og selve hovedforhandlingen. Dersom hovedforhandlingen ikke avvikles i den aktuelle traineeperioden, vil traineen normalt bli reengasjert kort tid forut for og under hovedforhandlingen, slik at vedkommende har mulighet til å få med seg de vesentligste deler av saksforløpet. Løpende bistand Den andre delen av arbeidet består i fortløpende engasjementer på store og mindre saker basert på firmaets løpende portefølje i den aktuelle periode. Dette arbeidet gir innsikt i arbeidsmetoder og bredden i oppdragene samtidig som traineen kommer i kontakt med mange personer i firmaet. Mulig det der ikkje sa so mykje, men eg antar at trainee-stillingane fortonar seg forholdsvis likt i dei ulike advokatfirmaene. Ei veninne av meg hadde traineestilling, og sa at det innebar møte med klientar, saksforbereding etc. Trur du får vera med på litt action, og ikkje berre koka kaffi til sjefen! Og på spørsmålet om dress: Ja det er vel påkrevd :/ Endret 14. oktober 2007 av olavrv Lenke til kommentar
frevild Skrevet 14. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2007 Takk for info! Jeg ble litt klokere. De opplyste jo litt på intervjuet også. Men det hadde vært kjekt å høre om andres egne erfaringer også. Lenke til kommentar
haraldtheman Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Et interessant tema. Jeg har lurt på det samme selv. Kan en være trainee under skoleåret? I så fall, hvordan gjøres dette ift. skolegangen? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 15. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2007 Et interessant tema. Jeg har lurt på det samme selv. Kan en være trainee under skoleåret? I så fall, hvordan gjøres dette ift. skolegangen? Hvis du med "skolegangen" mener studiene, så er det nok slik at trainee-oppholdet løper ved siden av dem. Det betyr at det blir dårligere tid til lesning, med fare for å få dårlig karakter. Men jeg tror fremtidige arb.givere har forståelse for at en ikke får toppkarakterer mens en er trainee. Og uansett veier nok erfaringen opp for en eventuell dårlig eksamen. Er det ingen som har trainee-erfaring? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå