runegang2 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) hei! Prøvde ut ett script som stod her på siden (https://www.diskusjon.no/index.php?session=&showtopic=324727&view=findpost&p=1987165) Scriptet fungerer, men kommer med en hel haug med feilmeldinger, hva er grunnen til det? Hva kan jeg gjøre for å rette på det? Url fjernet Endret 14. oktober 2007 av runegang2 Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Kan du legge ut kildekoden du bruker? Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Kan du legge ut kildekoden du bruker? Prøvde å vise til tråd over, men kan vell kanskje legge det ut her.. <? $kb = 1024; // Kilobyte $mb = 1024 * $kb; // Megabyte $gb = 1024 * $mb; // Gigabyte $tb = 1024 * $gb; // Terabyte $dfs = disk_free_space; $dts = disk_total_space; for ($c='C'; $c!='Z'; $c=chr(ord($c)+1)) { if ($dfs($c.":")==0){ //Do nothing as empty disk / no existant disk } else { $hdd_free = $hdd_free + $dfs($c.":"); $hdd_total = $hdd_total + $dts($c.":"); } } echo "<html>\n<head>\n<title>"; echo "Current Server HDD Status for "; echo $_SERVER['SERVER_NAME']; echo " on port "; echo $_SERVER['SERVER_PORT']; echo "</title>\n\n"; echo "<link href=\"../css/style.css\" type=\"text/css\" media=\"screen\" rel=\"stylesheet\">\n"; echo "</head>\n\n<body>\n\n<font>\n\n"; echo "<p>Current Server HDD Status for "; echo $_SERVER['SERVER_NAME']; echo " on port "; echo $_SERVER['SERVER_PORT']; echo ":</p>\n<br>"; echo "\n\n<table border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"3\">\n<tr>\n"; echo "\n<td align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Drive:</b></td>\n"; echo "<td align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Percent:</b></td>\n"; echo "<td colspan=\"2\" align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Free:</b></td>\n"; echo "<td align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Total:</b></td>\n"; echo "\n</tr>"; $tr_counter = 1; for ($c='C'; $c!='Z'; $c=chr(ord($c)+1)) { if ($dfs($c.":")==0){ //Do nothing as empty disk / no existant disk } else { if(($tr_counter % 2) == 0) //bgcolor for <tr> { $color = "#CCCCCC"; //every even <tr> } else { $color = "#FFFFFF"; //every odd <tr> } echo "\n<tr>\n"; $tr_counter++; echo "\n<td bgcolor=\"$color\"><font><b>".$c.":</b></td>\n"; echo "<td align=\"right\" bgcolor=\"$color\"><font>"; echo round(($dfs($c.":") / $gb) / ($dts($c.":") / $gb) * 100,1); // Percent echo "%</td>\n"; echo "<td align=\"right\" bgcolor=\"$color\"><font>"; echo round($dfs($c.":") / $gb,2); // Free echo " GB</td>\n"; echo "<td bgcolor=\"$color\"><font> of </td>\n"; echo "<td align=\"right\" bgcolor=\"$color\"><font>"; echo round($dts($c.":") / $gb,2); // Total echo " GB</td>\n"; echo "\n</tr>"; } } echo "\n<tr>\n"; echo "\n<td colspan=\"5\" bgcolor=\"FFFFFF\"><font> </td>\n"; echo "\n</tr>"; echo "\n<tr>\n"; echo "\n<td align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font></td>\n"; echo "<td align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Percent:</b></td>\n"; echo "<td colspan=\"2\" align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Free:</b></td>\n"; echo "<td align=\"left\" bgcolor=\"gray\"><font><b>Total:</b></td>\n"; echo "\n</tr>"; echo "\n<tr>\n"; echo "\n<td bgcolor=\"FFFFFF\"><font><b>Total:</b></td>\n"; echo "<td align=\"right\" bgcolor=\"FFFFFF\"><font>"; echo round(($hdd_free / $gb) / ($hdd_total / $gb) * 100,1); // Percent echo "%</td>\n"; echo "<td align=\"right\" bgcolor=\"FFFFFF\"><font>"; echo round($hdd_free / $gb,2); // Free echo " GB</td>\n"; echo "<td bgcolor=\"FFFFFF\"><font> of </td>\n"; echo "<td align=\"right\" bgcolor=\"FFFFFF\"><font>"; echo round($hdd_total / $gb,2); // Total echo " GB</td>\n"; echo "\n</tr>\n</table>\n\n"; echo "<br><br><br>\n\n<p>Admin: <a href=\"mailto:"; echo $_SERVER['SERVER_ADMIN']; echo "\">"; echo $_SERVER['SERVER_ADMIN']; echo "</a><br>"; echo "Homepage: <a href=\"http://www.SubspaceStudios.com\" target=\"_new\">Subspace Studios</a>"; echo "</p>\n"; echo "\n</font>\n\n</body>\n</html>"; ?> Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Oi, oi, oi, oi, oi! At det der ikke fungerer smertefritt er ikke sjokkerende (det er derimot det faktum at det til en viss grad fungerer ). Utover det åpenbare faktum at det er Windows-only. Her er listen over feil jeg finner: Short tags er utdatert. <?php burde vært brukt i stedet for <? "$dfs = disk_free_space;" og "$dts = disk_total_space;" er helt bak mål. Det er ingenting som heter disk_free_space og disk_total_space. Hvis man sier det er en string så blir det mye bedre. Det er absolutt ingen sjekk om diskene eksisterer (linje 12 og 48 i det du sakset inn). Jeg har ingen Windows-maskin, hverken fysisk eller "psykisk", med webserver kjørende akkurat nå, så jeg aner ikke hvordan man skal gjøre det. Sannsynligvis er vel file_exists et fint stikkord her. I linje 16 og 17 blir henholdvis $hdd_free og $hdd_total brukt uten å være definert fra før. Disse variablene burde vært satt til null på forhånd. Alle echo-ene kan reduseres kraftig ned v.hj.a enten , eller . F.eks "echo 'a','b'; " og "echo 'a'.'b'; " If-ene i linje 12 og 48 er litt bakvendte. Ved å sjekke mot alt annet enn null (!= 0) kan man slippe unna med en if-konstruksjon i stedet for en if-else For meg er det ganske uforståelig at det loopes både i linje 10 og 46. Det holder helt klart med en gang. Punkt 3 vil sannsynligvis fjerne feilmeldingene. Lenke til kommentar
runegang2 Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Hei igjen, og takk for svar. Har ikke kommet så langt i php enda, men dette er ett script som ville hjelpe meg akkuratt nå.. Holder på å lære meg php, men trenger koden nå, da jeg holder på med ett lite prosjekt der dette scriptet passer inn. Prøvde litt i koden å få det rettet, men er antageligvis ikke god nok enda til å klare det jeg må for å få dette til å fungere som det skal. Noen som kan gi meg litt hjelp med å skrive hva jeg eventuelt skal legge til/ta bort. Takk! edit... Fikk litt hjelp av Mariyo, og klarte dermed å få til noe. Takk skal du ha Endret 14. oktober 2007 av runegang2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå