tore1965 Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Hei. Av skade blir man klok, og etter å ha tapt alle data, bilder etc som jeg hadde på en ektern disk (fordi denne falt i gulvet og ble totalt ødelagt), har jeg nå kjøpt 2 Lacie 500 Gb eksterne harddisker. Disse skal jeg primært bruke til å lagre alt jeg ikke ønsker å miste. I hovedsak digitale bilder. Jeg ønsker å sette opp diskene sånn at når jeg overfører bilder fra kamerat eller filer fra laptoppen, så skal dette legge seg likt på begge diskene. Den ene disken er med andre ord kun et speilbilde av den andre. Kjører Windows Vista på laptoppen. Kan noen forklare meg hva jeg må gjøre da? På forhånd takk :!: Endret 13. oktober 2007 av tore1965 Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Hei. Av skade blir man klok, og etter å ha tapt alle data, bilder etc som jeg hadde på en ektern disk (fordi denne falt i gulvet og ble totalt ødelagt), har jeg nå kjøpt 2 Lacie 500 Gb eksterne harddisker. Disse skal jeg primært bruke til å lagre alt jeg ikke ønsker å miste. I hovedsak digitale bilder. Jeg ønsker å sette opp diskene sånn at når jeg overfører bilder fra kamerat eller filer fra laptoppen, så skal dette legge seg likt på begge diskene. Den ene disken er med andre ord kun et speilbilde av den andre. Kjører Windows Vista på laptoppen. Kan noen forklare meg hva jeg må gjøre da? På forhånd takk :!: Sett opp diskene til RAID 1, da lager den to disker som er speilbilde av hverandre. Bakdelen er selvfølgelig at du mister 500GB med lagringsplass men det ser ut som om du har regnet med dette. Du må riktignok ha en RAID kontroller men dette er ganske vanlig på de fleste nye hovedkort. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Sett opp diskene til RAID 1 Jeg tror ikke det er bare-bare å sette opp USB/FireWire-drives i RAID i Windows.. Lenke til kommentar
trettifire Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Sett opp diskene til RAID 1 Jeg tror ikke det er bare-bare å sette opp USB/FireWire-drives i RAID i Windows.. Hm. Memo to self - les hele innlegget, deretter gi lurt svar. Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Det er mulig å sette opp noe slikt med OSX eller Linux, men det hjelper vel trådstarter relativt lite. Om det gjelder bilder eller musikk så kan du i alle fall gjøre følgende: - Bruk Picasa/iTunes - sett Picasa/iTunes-library til å være på den ene disken (map den opp som f.eks. K: i Windows). - Map så opp den andre disken som L: (eller lignende, your mileage may vary og lag et directory som heter "Bilder" og et som heter "Musikk" - Sett Picasa/iTunes til "Always scan" på de directoryene Når du nå kopierer bilder/musikk til L: så vil Picasa/iTunes automatisk legge disse til i sine libraries, som da ligger på K: Ja .. jeg vet det er en gigantisk hack som neppe er spesielt robust og ikke fikser noen av de andre dataproblemene dine, men hey -- morro å foreslå litt quirky løsninger en gang i blant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå