Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med BMW 3,16i


Prodip

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW 3,16i som jeg nettopp kjøpte hos en Pensjonist som har stellt veldig med den. Den er en 1991 modell og en av de første E36 typene.

 

Her om dagen da jeg skulle dra en tur til byen så koblet motoren fullstendig ut (Midt i ett kryss). Jeg startet den igjen og kjørte inn på en besinstasjon. Batteri lyset kom på skjermen og jeg tenkte at batteriet var flatt.

Bilen gikk fint på tomgang, ingen problem. Jeg kan kjøre enda, men med engang jeg setter på lysene, viften eller stereo anlegget så begynner den å "hoste". Og tilslutt så stopper den, men så lenge jeg ikke har på lysene, viften eller noe som bruker strøm i bilen så går alt fint. Da går den som en klokke.

 

Hva er problemet?

Har de første typene av E36 noe rykte på seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det aller første jeg ville skjekket var om dynamoreima er skikkelig stram, om den ikker er stram nok så vil den slure når dynamoen belastes. Er derimot dynamoreima fin og stram så ville jeg sjekket ladespenningen på tomgang, denne bør være over 13,7v (måles kun med nærlysene på, ingen varmeapparat ect...) er ladespenningen under 13,7v så kan laderegulatoren/børstene være defekt/utslitt.

Endret av Rebel-Rider
Lenke til kommentar

et fult oppladet batteri skal ha ca 12,8v uten belastning(motoren av, et tomt batteri har 12.2V, halvfult batteri ca 12.5V), på tomgang burde ladespenning være på ca 13-14V med kun nærlys på.. på ca 2500-3500rpm burde ladespenninga ligge på ca 14,4V med kun nærlys.

 

Dette er tall som jeg bruker på jobben(mercedes) og som jeg lærte på skolen og som mange andre bilkyndige folk bruker, så regner med at hvis tallene du får avviker fra disse jeg har oppgitt nå, er det noe feil med lade systemet på bilen.

 

ladespenningen kan seff avvike fra produsent til produsent, men som jeg vet om, så er det kun toyota som skiller seg merkbart ut fra resten med at de har testet ladespenning opptil 16V.. om de kjører på det enda vet jeg ikke, men de har testet det ut på enkelte biler.

Lenke til kommentar
Minimum ladespenning bør være 14.2V! Da holder batteriet seg- og dermed blir det ikke sulfatert over tid.

 

Litt vanskelig når de fleste laderegulatorene på tyske biler ligger på 13,7-13,8volt. Har selv hatt en Audi så har erfart hva det vil si over tid (batteriene varte ikke lenge), Løsningen ble en 950w dynamo fra en VW passat med AC (kraftigere dynamo) og en uorginal laderegulator på 14,7v. (den orginale var på 400w mener jeg å huske) Den nye ladet like mye med alt påslått (varmetråder, fjærnlys, tåkelys ect ect) som den gamle gjorde på tomgang med kun nærlys pålsått mao 13,8v. Toyota opererer med en ladespenning på 14,7v på bilene sine.

Lenke til kommentar
Minimum ladespenning bør være 14.2V! Da holder batteriet seg- og dermed blir det ikke sulfatert over tid.

 

Litt vanskelig når de fleste laderegulatorene på tyske biler ligger på 13,7-13,8volt. Har selv hatt en Audi så har erfart hva det vil si over tid (batteriene varte ikke lenge), Løsningen ble en 950w dynamo fra en VW passat med AC (kraftigere dynamo) og en uorginal laderegulator på 14,7v. (den orginale var på 400w mener jeg å huske) Den nye ladet like mye med alt påslått (varmetråder, fjærnlys, tåkelys ect ect) som den gamle gjorde på tomgang med kun nærlys pålsått mao 13,8v. Toyota opererer med en ladespenning på 14,7v på bilene sine.

Lærte i alle fall det på skolen ifjor. Men det er nok forskjellig fra bil til bil nøyaktig hva den ligger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...