Gå til innhold

Trenger hjelp ang FORM MAIL

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har laget en undersøkelse på nettet, ved hjelp av FORM MAIL..

Spørsmål

Istedenfor å få svarene sendt til e-post, lurte jeg på om det gikk ann å sende de til et tekstdokument etc som det går ann å logge seg på, på hjemmesiden.. Noen som vet hvordan dette gjøres?

Takker:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig enkelt:

form.html:

<form method="post" action="response.php"> Tekst: <input type="text" name="response"> </form>

response.php:

<?php

if (isset($_POST['response']))
{
$file = 'response.txt';
$c = file_get_contents($file);

file_put_contents($file, $c . "\n\n---\n\n" . $_POST['response']);
}

header('Location: form.html');

?>

Du bør så klart gjøre det både mer riktig kodemessig og sikrere. Men her er i alle fall en basic måte å lagre respons via et skjema.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvorfor du må bruke to filer, når er det er enklere og bruke en!

<?php

if (isset($_POST['response']))
echo "Beskjeden ble lagt til!";
{
$file = 'response.txt';
$c = file_get_contents($file);

file_put_contents($file, $c . "nn---nn" . $_POST['response']);
}

?>
<form method="post" action="form.php">
Trykk enter etter at du har skrevet beskjeden<br>
Tekst: <input type="text" name="response">
</form>

Lenke til kommentar

Må bruke to filer? Om det er enklere å bruke en synes jeg er en sak for diskusjon. Siden trådstarter åpenbart er ganske ny i gamet delte jeg opp filene i én HTML-fil og en PHP-fil så han slipper å forholde seg til PHP-kode i HTML-dokumentet sitt. Dermed kan han bare endre action på form-elementet sitt og linke til PHP-scriptet, som sender brukeren tilbake igjen. En annen fordel med denne metoden (som for øvrig også er mulig med én fil) er at om brukeren oppdaterer siden etter å ha postet data, så vil han ikke få en dialogboks som spør om han vil sende POST-dataene på nytt.

Lenke til kommentar
<form method="post" action="form.php">

Mye lettere å ha action="" siden alt er i samme fil.

Det er vel også vanlig å ha med en submitknapp i et form.

Tom verdi for action synes jeg ikke er noen god løsning. action="#" er greit, men det er snakk om å endre én variabel, og for å gjøre det enkelt og fleksibelt bør den vel helst endres til $_SERVER['REQUEST_URI'] hvis PHP-koden skal ligge i samme dokument.

Dessuten var ikke dette noe ferdig script, men et veldig kjapt og enkelt eksempel til trådstarter som han kan basere seg på og tilpasse til siden sin. Denne tråden bør også flyttes til et programmeringsforum da dette ikke angår webdesign, men heller serversidescripting.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...