Gå til innhold

TEST: Asus P5E3 Deluxe WiFi-AP @n


Anbefalte innlegg

Vi fikk det før. Asus sitt siste high-end kort for S478, Asus P4C800-E Deluxe (basert på 875P), hadde Intel sin CSA Gbps kontroller, og det var flere produsenter som brukte denne på sine 875P hovedkort.

 

Tror de færreste forbrukere ser på det når de kjøper hovedkort, og Asus prioriterer selvsagt massene. Hva slags nettverk er det egentlig dere kjører hjemme som gjør at dere er så ekestremt sære på akuratt dette?

Som du sier så finnes det sikkert mange andre produsenter som retter seg mot det dere trenger. Å ha über nettverk er noe de færreste ikke prioriterer og dermed så får du ikke det hos de mest populære produsentene.

Når vi har med high-end kort å gjøre, hva er galt med å kreve high-end komponenter også, inkludert nettverk? Som sagt tidligere, det går ikke bare på ytelse, men også at nettverksløsningen avlaster CPU og har god driverstøtte. Nettverksløsningen Asus har valgt fikk hard kritikk i denne testen. WLAN-delen gikk heller ikke klar, lydkortet ga stort sett belastningen til CPU, noe som ikke akkurat kjennetegner high-end. Hvilket betyr at de fleste hovedkortprodusenter ikke leverer high-end på sine såkalte "high-end" kort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men man skal overføre ganske store mengder data ganske ofte for at man skal ha nytte av så kjapt nettverk. Nå vet jeg ikke hvor store hastighetsforskjeller det i praksis er snakk om mellom en dårlig kontroller og en av skikkelig kvalitet.

De fleste som kjøper ett slikt hovedkort er nok gamere eller folk som generelt vil ha raskest mulig pc og da prioriterer de nok høy ytelse innad i datamaskinen enn at den skal ha god hastighet ut mot andre datamaskiner.

Jeg har 100mbit/s-LAN hjemme og har ikke noe problem med det, fører som de fleste andre sjelden over filer. Men streamer en film fra en datamaskin til en annen helt fint, og tar backup en gang i blant. Har ingen problmer med det. Hadde sikkert blitt overrasket hvis jeg hadde hatt "skikkelig" nettverk. Men det er ikke verdt prisen å betale kontra bruken. Og det er nok det de fleste andre også tenker.

 

Mulig det er litt leifer her og der, tastaturet er gefucked.

 

Det er jo i utengangspunktet ikke noe problem å sette opp et gigabit nett, hverken prismessig eller praktisk, en unmanaged gigabit-switch er jo ikke dyr. Hastighetsforskjellene varier en god del etter OS, takket være dårlige drivere. På et kort til denne prisen synes jeg oppriktig talt ikke man burde være tvunget til å gjøre den prioriteringen du illustrerer.

 

AtW

Lenke til kommentar
wiberos Lagt til I dag, 11:19

Det er undertegnende som har brukt ”crap” og ”pustepause”.

 

Om du og stoolman klokker kortene som ”helvete” (finner ingen ord H***** i ordbok), og heia for det, så kommer samme crap fra Asus merket som WS, og med 3-5 bios oppdateringen innen kort tid, og da blir det slutt, fordi da kommer en kort til som … du og… å bla bla bla

 

Det er et problem you see.

Så ja #pustepause# er nødvendig. Forsøpling ikke minst er enormt.

Det må være mye mer knyttet til en vis problemstillingen vi behandler, enn det vi tør.

Lista med argumenter "imot" det som skjer kan bli helvetes lang.

Det er mulig du har rett, men nå har jeg lest innlegget ditt noen ganger, og jeg forstår rett og slett ikke hva du sier jeg altså... :dontgetit:

 

Det er fint at du sier ifra pcp160. :)

 

Innlegget var mest for å gjøre oppmerksomt at brukeren som brukte ”crap” utrykk for Asus komponenter, var jeg, og ikke enn annen, slik det kommer fram i innelegg nr 32.

 

Det var innlegg fra:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...0&p=9706691 # og https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=844872

Som genererte en følelse av at noen var urettferdig mot noen, når innlegg #32 var lest av meg.

Mulig jeg ”overklokker” og ”fanger” opp ting som er uvesentlig!

 

Helt til slutt henviste jeg til noe som har antydning til miljø problematikken opp i alt dette, og som jeg personlig kan kople opp til hver og en #overflodig# kort som kommer i produksjons lokaler rund om i verden, i tillegg til alt annet overforbruk.

 

Det hadde ikke vært en katastrofe om mange av de kortene kunne utstyres med komponenter både for flerre bruker grupper enn vi vitner til.

Lenke til kommentar
Tror de færreste forbrukere ser på det når de kjøper hovedkort, og Asus prioriterer selvsagt massene. Hva slags nettverk er det egentlig dere kjører hjemme som gjør at dere er så ekestremt sære på akuratt dette?

Som du sier så finnes det sikkert mange andre produsenter som retter seg mot det dere trenger. Å ha über nettverk er noe de færreste ikke prioriterer og dermed så får du ikke det hos de mest populære produsentene.

Det er sant at de færreste vet hva en nettverkskontroller er. Men å si at Asus prioriterer massene med et hovedkort til over 2000 er bare tull. Dette er et high-end-hovedkort, og burde da ha high-end-komponenter.
Lenke til kommentar

I og med at ASUS som vanlig leverer to budsjetklasse NiCs og en nærmest ubrukelig WLAN løsning, er ikke da P5E modellen uten alt dillet på mer aktuell. Da slipper man liksom betale for masse en ikke kan bruke.

 

Også... Hadde det vært fint om dere som testet kunne ha kjøpt inn en heftig PCI-E x8 SAS kontroller og testet den i forskjellige kombinasjoner. Dette kortet har 3 x16 spor. Kunne da vært kult å teste med både SLi/crossfire og SAS samtidig.

 

Det er faktisk de som synes 4x 15k RPM SAS disker i RAID 0 er en god løsning for OS disk. Eller for den slags skyld 12 x 500GB s-ata i Raid 6 til alle word dokumentene. Eller begge deler samtidig!

 

Når en kjøper hovedkort til nærmere kr. 2500,- har en lov til å forvente seg litt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

SLI på X38, er det mulig? Har hørt det går ann å kjøre CrossFire på SLI hovedkort med modifiserte drivere, men ikke omvendt. Burde jo gå fint da, siden nVIDIA bruker en SLI bro og CrossFire systemene en innebygd løsning.

 

Og hvordan blir det med SLI og X48, har hørt rykter om SLI støtte.

 

Hadde vert fint med litt info. om dette. Kom med det dere vet. :)

Lenke til kommentar
SLI på X38, er det mulig? Har hørt det går ann å kjøre CrossFire på SLI hovedkort med modifiserte drivere, men ikke omvendt. Burde jo gå fint da, siden nVIDIA bruker en SLI bro og CrossFire systemene en innebygd løsning.

 

Og hvordan blir det med SLI og X48, har hørt rykter om SLI støtte.

 

Hadde vert fint med litt info. om dette. Kom med det dere vet. :)

 

I dette tilfellet blir det vel SLi på et Crossfire hovedkort. Det er sikkert mulig å trikse det til, men er vel ikke å anbefale for en som ønsker at alt skal virke "out of the box".

 

Det er forskjell på offesiell støtte og om du faktisk får det til å virke. Det meste går an om en bare viljen er sterk nok!

 

Det er jo et Abit 975i kort der det følger med sli bro. Dessuten kan du kjøpe deg en "fleksibel" slibro på e-bay om det skulle være den som hindret deg!

 

Det jeg ville vite var hvordan hovedkortet oppfører seg mår alle x16 plassene blir brukt av kort med høy ytelse, og i tillegg hvordan det oppfører seg mot en heftig SAS kontroller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...