Gå til innhold

TEST: Asus P5E3 Deluxe WiFi-AP @n


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Når det er sagt, så synes vi de fleste hovedkortprodusentene har dårlig fokus på nettverksbiten i det store og hele. De fleste, deriblant undertegnede, ville nok ha foretrukket å se kontrollere fra enten Intel eller Broadcom blitt benyttet i større grad. Disse har langt bedre support på driversiden, og har visst seg å være av noe bedre generell kvalitet.

Ganske morsomt at testpanelet faktisk tok dette med i testen. Det viser at det er flere som ønsker ordentlig kvalitet når det kommer til nettverk på hovedkortet. Håper at hw.no gjør en test av Supermicro C2SBX, Supermicro sitt X38 baserte alternativ.

Lenke til kommentar

Og det at testpanelet også tester kortet med GNU/Linux er også en svært positiv ting. Det ser ut til at P35/X38 baserte kort vil ha få problemer med Linux/UNIX, noe denne testen viser. Eneste problem er at Asus sitt valg av nettverkskort (LAN/WLAN) ikke akkurat er så gjennomtenkt med tanke på at vi har med et high-end kort å gjøre. Her burde Asus levert bedre kvalitet. Men ble lydkortet testet med GNU/Linux? Det sier testen fint lite om.

Lenke til kommentar
Ganske morsomt at testpanelet faktisk tok dette med i testen. Det viser at det er flere som ønsker ordentlig kvalitet når det kommer til nettverk på hovedkortet. Håper at hw.no gjør en test av Supermicro C2SBX, Supermicro sitt X38 baserte alternativ.

 

Ja, det er bra, en fin test. Dog hadde det vært fint om dere skaffet et PCie 4x/8x-kort som dere kan teste i hovedkort, for å se om de takler andre ting enn skjermkort i 16x-slottene.

 

AtW

Lenke til kommentar

Bra test.

Men ser ikke helt poenget med X38 kort i forhold til ytelse opp mot P35 kort, tipper x38 derfor får kort levetid.

 

Alltid morsomt å se at asus prøver på noe nytt, som med medfølgende linux. Nytteverdien av dette er vel diskuterbart, men morro uansett.

Trodde x38 også skulle ha støtte for SLI, mulig jeg bare har lest feil et steng ang dette.

Lenke til kommentar
Bra test.

Men ser ikke helt poenget med X38 kort i forhold til ytelse opp mot P35 kort, tipper x38 derfor får kort levetid.

 

Alltid morsomt å se at asus prøver på noe nytt, som med medfølgende linux. Nytteverdien av dette er vel diskuterbart, men morro uansett.

Trodde x38 også skulle ha støtte for SLI, mulig jeg bare har lest feil et steng ang dette.

 

Vil nå påstå at nytteverdien av linux er ganske stor.. spesielt om man kan flashe og legge inn eget image på den brikken. Noe man garantert kan. Normal pleier ikke intel kort å komme med offisiell SLI støtte

Lenke til kommentar
Det vi i hvert fall kan si om dette kortet er at det ikke retter seg inn mot workstation-segmentet. Til det har kortet alt for mange duppeditter. Men det er interessant at man har en form for funksjonalitet uten å måtte starte opp operativsystemet.

 

 

Strengt tatt bærer vel ikke kortet et Workstation navn heller.. så det er vel ikke så mye mer å diskutere.. ;)

Selv om du virker veldig skuffet over at det ikke kommer nye workstation kort

Lenke til kommentar
Linux-baserte operativsystemer blir stadig mer populære, men på grunn av treg driverutvikling og manglende nativ støtte for nyere hardware, er det ikke alltid det alternative operativsystem blir den fornøyelige opplevelsen folk er ute etter.
Denne påstanden er litt trøy. Linux støtter det meste av ny hardware, men man kan ikke forvente at en linuxdistribusjon fra 2006 skal fungere prikkfritt med hardware fra Q3 2007.
Lenke til kommentar
Det gikk lang tid før man kunne installere Windows på en SATA-disk uten å måtte laste inn drivere under installasjonen.

 

Tja, kan man det da? har et ASUS M2N32 SLI DELUXE og legger drivere inn som bare det jeg, på diskett til og med, har rota bort minnepluggen min :-( men mener du at jeg kan slippe dette så motas forklaring med takk :-)

Lenke til kommentar

Nei, man kan vel egentlig ikke det, siden siste versjon av XP er med SP2, og det er en stund siden SP2 kom ut. Da må man nok inn med drivere. Uansett hva jeg måtte mene om hovedkortet i seg selv synes jeg selve testen var ganske bra, og at det kom frem mye nyttig informasjon. Er også fornøyd med at testpanelet også ga hovedkortet pepper på punkter jeg og flere andre har pratet om, ting som ikke blir så ofte nevnt.

Lenke til kommentar
Men ble lydkortet testet med GNU/Linux? Det sier testen fint lite om.

ADI AD1988B lydkortet fungerer i alle fall "ut av esken" i Ubuntu. (Det samme gjør Marvell 88E8056 pci-e LAN)

Vet dette siden det er akkurat det samme som sitter på mitt P5K Deluxe, som jeg har Ubuntu på.

 

Forøvrig vet jeg ikke helt hva jeg hadde ventet, men er for en gangs skyld ening med deg stigfjel, er litt forbauset over at det er så likt bestykket som P5K.

Jeg er ikke helt klar for DDR3 enda, men skal bli gøy å se hva andre får til med tanke på klokking fremover :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...