Gå til innhold

Hvilke(t) hovedkort med mange sata porter (none-raid)

Joffer

Anbefalte innlegg

Edit: Endret topic og spørsmål da jeg egentlig svarte på mitt eget spørsmål.

Jeg ser etter et hovedkort med flest mulig sata porter (8+) som kan brukes i singel disk oppsett. Jeg skal IKKE bruke Bios'ens fake-raid, men heller linux md. De fleste nyere intel og amd hovedkort støtter 4-6 sata nativ, og mange kommer med et ekstra sett sata porter (trenger 4, totalt 8-10) via en ekstra chip. Mitt eget A8N-SLI Deluxe støtter visst ikke single disker på Sil 3114, så trenger et nytt hovedkort til filserver. Krav at det er støttet i Linux.

Helst Asus eller MSI siden jeg pleier å få en grei pris fra min faste databutikk, men ingen hindring med andre hovedkort heller.

Fant forresten et hovedkort som brukte nForce 680a og støttet 12 SATA nativ! Det var Asus L1N64-SLI WS, som dessverre var et Socket F (Socket 1207), altså Opteron, og det blir litt overkill til en enkel filserver. I tillegg kostet det over 2700 som er way off. Håper å komme under tusenlappen ca, men er det gode grunner for å overstige så vurderes det. Andre nForce 680a kort må gjerne listes opp så lenge de er for vanlig AMD cpuer og ikke Opteron.

Gammelt spørsmål som jeg egentlig svarte på selv...:

<snip>

Topic: Hvilke(t) chipset har flest native sata porter

Hvilke(t) chipset har flest native sata porter, altså koblet direkte til northbridge.

Prøver å finne meg et rimelig hovedkort med mange sata porter som takler single disker. Mitt litt eldre Asus A8N-SLI Deluxe har et Sil 3114 SATARaid chipset ekstra på hovedkortet, men får ikke til å kjøre single disker på de portene.. ser ut til å kreve en elelr annen (fake-)raid oppsett :( Skal bare bygge en grei (relativt) billig filserver og bruke linux md eller windows softraid.

Update: Fant jo ut at jeg kunne sjekke selv egentlig.. :roll:

- X38 = 6 SATA. Dyre

- G35 = 6 SATA. Greit med onboard vga til filserver

- P35 = 6 SATA. Samme som G35 uten vga

- Resten av Intel sine chipset ser ut til å støtte et sted mellom 4 og 6: Compare Intel Chipset - fra 945 til x38

- nForce 680a SLI = 12!! Kan det stemme?? Link

- nForce 680i = 6

- nforce 650i = 4

- nForce 590SLI/570SLI&Ultra = 6

</snip>

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...