Gå til innhold

Printer på seriellport i xp

Anbefalte innlegg

Driver å frisker opp nettverket i en bedrift, og har derfor handla inn en drøss nye maskiner (hovedsaklig dell optiplex). Veldig mye av periferiutstyret(kasseløsning, etikettskrivere osv.) bruker parallelle og/eller serielle porter. På enkelte maskiner trengs det to ulike etikettskrivere, til to ulike formater, og derfor har jeg brukt å kjørt en på paralallell og en på seriell. Dette funka fint i win2000, men dog nå i Xp funker det ikke.

Applikasjonene trenger ikke drivere. Man velger kun hvilken port skriveren er koblet til (lpt1, lpt2, com1, com2 osv).

Jeg har også sjekket portinnstillingene på seriellporten, og de skal være helt greie. Har også sjekket med flere ulike etikettskrivere (easycoder, markpoint osv.), men ingen får kontakt via seriellport i xp. Og i følge diagnoseverktøy skal alle seriellportene være i orden. Hva er det her for noe dritt?

Er det noen andre som har kjørt ting over seriellporter i xp og hatt problemer? Mistolker xp printer for å være noe annet?

Gode forslag og tips mottas med takk

Med vennlig hilsen

Tor Erik

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Lite forslag her :)

Men for spesielt interreserte så fant jeg en løsning selv.

I device manager -> ports -> com1 står det riktig variabler: 9600, 8, none, 1, none

Men siden programmet som seriellporten skal adresseres fra bruker dos, tenkte jeg å sjekke variablene der. Ved å bruke kommandoen mode i dos sto variablene: 1200, 7, none, 1, none.

Dermed måtte jeg bare sørge for at disse variablene ble satt riktig for hver oppstart i windows

Da funka det greit

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...