tokik Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Driver å frisker opp nettverket i en bedrift, og har derfor handla inn en drøss nye maskiner (hovedsaklig dell optiplex). Veldig mye av periferiutstyret(kasseløsning, etikettskrivere osv.) bruker parallelle og/eller serielle porter. På enkelte maskiner trengs det to ulike etikettskrivere, til to ulike formater, og derfor har jeg brukt å kjørt en på paralallell og en på seriell. Dette funka fint i win2000, men dog nå i Xp funker det ikke. Applikasjonene trenger ikke drivere. Man velger kun hvilken port skriveren er koblet til (lpt1, lpt2, com1, com2 osv). Jeg har også sjekket portinnstillingene på seriellporten, og de skal være helt greie. Har også sjekket med flere ulike etikettskrivere (easycoder, markpoint osv.), men ingen får kontakt via seriellport i xp. Og i følge diagnoseverktøy skal alle seriellportene være i orden. Hva er det her for noe dritt? Er det noen andre som har kjørt ting over seriellporter i xp og hatt problemer? Mistolker xp printer for å være noe annet? Gode forslag og tips mottas med takk Med vennlig hilsen Tor Erik Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Applikasjonene trenger ikke drivere. Nei, men kanskje XP trenger driverne hadde samme problemet med noen etikettskrivere på jobben når vi gikk fra W2k til XP. Lenke til kommentar
tokik Skrevet 2. november 2007 Forfatter Del Skrevet 2. november 2007 Lite forslag her Men for spesielt interreserte så fant jeg en løsning selv. I device manager -> ports -> com1 står det riktig variabler: 9600, 8, none, 1, none Men siden programmet som seriellporten skal adresseres fra bruker dos, tenkte jeg å sjekke variablene der. Ved å bruke kommandoen mode i dos sto variablene: 1200, 7, none, 1, none. Dermed måtte jeg bare sørge for at disse variablene ble satt riktig for hver oppstart i windows Da funka det greit Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 2. november 2007 Del Skrevet 2. november 2007 Dersom du bruker Windows XP, er det strengt tatt ikke noe "DOS" å bruke der... Men noterer meg løsningen din bak øret PS. Du kunne jo nevnt i den første posten din at programmene kjøres fra kommandolinja, og ikke fra Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå