Gå til innhold

BIOS: Minne i SLI mode. Hvordan?

¤vekst¤

Anbefalte innlegg

Komplett.no: ("Bonefish" sa dette):

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=333219

"I BIOS har jeg bare gjort en endring i forhold til minnebrikkene, det var å sette de i SLI mode. Da leser hovedkortet brikkene og setter volt og hastigheter til det optimale (minnebrikkene er SLI Ready og har E.P.P støtte)."

Hvordan gjør jeg dette? Er det anbefalt? Jeg har Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Endret av AndySimmons
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trykk på DEL-tasten ved boot (Pleier å stå noe a la "Press DELETE to enter BIOS").

Det minnet du har er ikke SLI-ready dog.

Disse er SLI-ready, Corsair TWIN2X 6400C4 DDR2, 2048MB CL4, Kit w/two 1GB Dimm's, E.P.P Technology, men ikke mine? Hvordan ser du det?

Lenke til kommentar

Det finnes ingenting som heter SLI på minnet, det er bare pisspreik.

SLI er en teknologi for å koble sammen to skjermkort fra Nvidia slike at du får bedre ytelse enn med ett skjermkort. Minnet har INGENTING med dette å gjøre, når produsenter merker minnebrikker med SLI-ready, så er det bare for å lure godtroende kjøpere til å tro at det er bedre enn minne som ikkje er merket med SLI. Omtrent som om Esso hadde lansert en spesiell Volvo-bensin for å få folk med Volvo til å bare kjøpe bensin fra Esso.

Alle minnebrikker har en chip som som BIOS på hovedkortet leser for å sette riktige innstillinger på minnet. Nvidia har lansert en utvidelse av dette som heter Extreme Performance Profile, forkortet EPP, som gjør at du kan få bedre hastighet på minnet dersom du setter EPP-minne i ett hovedkort med Nvidia brikkesett og EPP-støtte. Intel har nettopp lansert en tilsvarende teknologi som de kaller Extreme Memory Profile, eller XMP.

EPP

XMP

Så det å sette minne i SLI-modus i BIOS er bare tullprat, fra folk som ikkje veit kva de snakker om.

Edit: Ser i artikkelen om EPP at valget faktisk heter SLI-ready i BIOS, så da må eg nok moderere meg litt, siden det er gjort på den måten. Men eg mener det er helt feil av BIOS/hovedkort-produsenten å kalle det SLI-ready, da det fint går ann å bruke "SLI-ready" minne uten at man har SLI-skjermkort, eller Nvidia skjermkort i det hele tatt. Det riktige er EPP.

Endret av Dragavon
Lenke til kommentar
Så det å sette minne i SLI-modus i BIOS er bare tullprat, fra folk som ikkje veit kva de snakker om.

På diverse hk er dette mulig! Hvor mye sli minne har for seg er en annen diskusjon. Noen tester mener det har en del for seg, andre mener det er tull.

det har nok med det at disse minnebrikkene støtter overklokking og kraftig økning av volten. Har man slike brikker fra før kan disse brukes på akuart samme måte...

Sli og Crosfire godkjent minnebrikker er bare reklame... rett og slett, du betaler for navnet og utsende...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...