Gå til innhold

Hvor lenge kan vi overleve uten sola?

Anbefalte innlegg

Vi hadde levd i ca 9 min. 8 min forsvinner alt lys - bekmørkt, deretter ville vi frøset ihjel på et blunk. Er ikke åpent for diskusjon en gang.

så jorden holder overhode ikke på noe varme?

hvorfor er det bare max 20 grader forskjell fra dag til natt da, hvis all vår varme er den som kommer direkte fra solen, hvorfor er det da fortsatt varmt om natten, da vi ikke ser solen?

og hva med mørke-tiden på nordpolen, der de ikke ser solen på 3 mnd eller noe, det burde jo nærme seg det absolutte 0 når mørketiden nærmer seg slutten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi hadde levd i ca 9 min. 8 min forsvinner alt lys - bekmørkt, deretter ville vi frøset ihjel på et blunk. Er ikke åpent for diskusjon en gang.

hvorfor er det bare max 20 grader forskjell fra dag til natt da, hvis all vår varme er den som kommer direkte fra solen, hvorfor er det da fortsatt varmt om natten, da vi ikke ser solen?

og hva med mørke-tiden på nordpolen, der de ikke ser solen på 3 mnd eller noe, det burde jo nærme seg det absolutte 0 når mørketiden nærmer seg slutten.

Enkelt. Solen sender ut stråler som vi er livsavhengige av. Varmen ifra solen varmer oss selv om vi er på mørkesiden - overføringer via atmosfæren bl.a

Er mange flere grunner også, men det gidder jeg ikke skrive ned nå.

Lenke til kommentar

Snakker om påståelighet...

Varme som forsvinner fra jorden forsvinner så vidt jeg vet som varmestråling. Både jord, hav og atmosfære holder på store mengder energi, eller varme da. Alt dette vil jo avgis litt etter litt, det blir ikke iskaldt på et blunk. Hørt begrepet varmekapasitet før?

Månen er det derimot værre med, der er det tynt med atmosfære og hav. Selve månen er vel heller ikke så varm, så den blir nok ganske fort kald (på siden det var dagtid på, den andre siden var vel allerede rimelig kald...).

Endret av -Teddy-
Lenke til kommentar

Dessuten har vel månen ingen vulkansk aktivitet. Og derfor ingen varmekilde i sentrum. Jeg tror, ihvertfall med forberedingstid, at mange kunne ha overlevet i årtiender (minst). Uten advarsel? Tror nok at små grupper kunne ha overlevd i noen år da også (underjordisk med store lagre av energi!)

Lenke til kommentar

eehh? nå tar du feil heimdal... månen har ingen vulkansk aktivitet nei, men det er ikke det som sier om en planet/måne har varmekilde i kjernen. det er platedrift somer forosaket av varme mantelstrømmer. månen har varm kjerne jo, men for svak mantelaktivitet til å ha platedrift, ergo, ingen vulkansk aktivitet.

Lenke til kommentar

hehe...

i ørkenen der det ikke er vann, er det snakk om MYE mer enn 20 grader forskjell fra natt til dag. nærmere 100 grader. og det kunne blitt enda kaldere hadde det bare vært natt lenger.

Lenke til kommentar
i ørkenen der det ikke er vann, er det snakk om MYE mer enn 20 grader forskjell fra natt til dag. nærmere 100 grader. og det kunne blitt enda kaldere hadde det bare vært natt lenger.

Sorry ass mann, men den der må jeg kreve kilde på før jeg godtar

Lenke til kommentar

100 grader höres vel drøyt ut. Men det kan faktisk bli ei isskorpe i ei vannbøtte om natta, mens det er 40 pluss om dagen.

Lenke til kommentar

100 grader höres vel drøyt ut. Men det kan faktisk bli ei isskorpe i ei vannbøtte om natta, mens det er 40 pluss om dagen.

godt mulig det, men da holder tempen seg rett under 0, altså en endring på 40 grader, men etter det jeg har funnet ut nå, holder oftest tempen på natten seg på rundt 6 grader

Kan ikke tenke meg at tempen i en ørken er f.eks 70 om dagen(ingen mennesker overlever dagen) og -30 om natten(frostskader hvis man oppholder seg i lengre tid ute)

For at det skal være 100 grader forskjell må det endres 1 grad pr 15. min hele døgnet.

problemet er at høyeste temperatur målt noen gang er 58.0 °C, dvs at det blir -42 grader om natten.

fant også litt info her: http://www.zinetravel.no/article/29

" Om dagen er det 40 grader i skyggen og om natten synker temperaturen til under 10. "

Lenke til kommentar

Hva mener man med at sola blir borte, jeg ser flere muligheter for dette.

1 Sola slutter med fusjon, det ville tatt mange år før den siste varmen kom fra overflaten og ut det blir neppe noe problem på en stund

2 Sola er fysisk borte, snakker om istid for all evighet. Det hadde vel vært hvor lang tid det tar før vi fryser i hjel hele gjengen. Noen ville kanskje klart seg litt lenger

3 Skylag etter katastrofe/atomkrig med atomvinter. Noen ville overlevd ganske lenge, men varer det lenge nok blir det nok problemmer.

Lenke til kommentar

Jaha?.. Vi har faktisk mørketid her i Nord-Norge en ganske lang periode. Vi dør ikke etter ca 9 min... :dontgetit:

Og så finnes det en oppfinnelse som heter klær, som faktisk skal beskytte mot kulde. :w00t:

Lenke til kommentar

For og henvise til extrem tempraturer kan jeg nevne 1 kilde.

Mars, denne planeten har ingen atmosfære av betydning, og tempraturen er fra -140 til +20, og uten sola, selv om vi har atmosfære så vil absolut 0 komme første natt, planter og dyre liv dør ut 1. natt/dag. og ekstrem kulden vil gjøre at ingenting på overføaten vil egentlig fungere.

Om Menneskeheten skal overleve Sola er det 2 ting som kan gjøres effktivt:

rom habitat = Flytt store deler av menneskene opp i rommet til selvbærende rom stasjoner.

greving ned i jorda = Flytt menneskene ned, nærmere gjordas kjerne, hvor forhåpentligvis jordas kjerne ikke vil bli påvirket av solas slokkning, gjør den det så erre bye-bye humanity.

Wiki on Mars:

http://en.wikipedia.org/wiki/Mars

info om tempratur:

Climate:

Martian surface temperatures vary from lows of approximately −140 °C during the polar winters to highs of up to 20 °C in summers.

Endret av Fritz0r
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...